• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • RosaSmurf
    Visitkort skrev 2015-11-03 12:52:34 följande:

Jag förstår inte varför så många är så upprörda på mig här. Jag har inte gjort något fel medvetet.

Min jurist har idag pratat med min arbetsgivare på förmiddagen, det samtalet gick tyvärr inte så bra. Senare ringde en juris från Svensk handel upp min jurist och de hade ett långt samtal tillsammans. Hemköps jurist och min jurist är i princip överens i att det inte finns någon avskedsgrund, eftersom att de inte klarar av att bevisa att jag har haft brottsligt uppsåt. Frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, tidsrapporteringen har jag kanske varit lite slarvig med, men tid rapportering systemet var nytt och jag hade inte fått någon utbildning i att använda det och det har kanske gått lite för snabbt när jag tryckte någon gång.

Deras jurist erbjuder nu 6 månadslöner om jag lämnar anställningen, men min jurist tycker att det är för lågt, han tycker att de lägst ska ge mig en årslön.

Arbetsgivaren har sagt att om jag inte tar 6 månadslöner och lämnar så får jag komma tillbaka och jobba vidare istället, för de kan inte avskeda mig. Jag vill inte tillbaka men jag tycker att 6 månadslöner är för lågt.

Så köttet hoppade själv ner i din väska och med dig hem?

Och du tidsregistrerade omedvetet mer tid än du hade jobbat?

Har du någon diagnos av något slag?
  • Anonym (M)

Jag förstår inte varför så många är så upprörda på mig här. Jag har inte gjort något fel medvetet.

Min jurist har idag pratat med min arbetsgivare på förmiddagen, det samtalet gick tyvärr inte så bra. Senare ringde en juris från Svensk handel upp min jurist och de hade ett långt samtal tillsammans. Hemköps jurist och min jurist är i princip överens i att det inte finns någon avskedsgrund, eftersom att de inte klarar av att bevisa att jag har haft brottsligt uppsåt. Frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, tidsrapporteringen har jag kanske varit lite slarvig med, men tid rapportering systemet var nytt och jag hade inte fått någon utbildning i att använda det och det har kanske gått lite för snabbt när jag tryckte någon gång.

Deras jurist erbjuder nu 6 månadslöner om jag lämnar anställningen, men min jurist tycker att det är för lågt, han tycker att de lägst ska ge mig en årslön.

Arbetsgivaren har sagt att om jag inte tar 6 månadslöner och lämnar så får jag komma tillbaka och jobba vidare istället, för de kan inte avskeda mig. Jag vill inte tillbaka men jag tycker att 6 månadslöner är för lågt.

Men varför ansåg du dig ha rätt att ta varan för att betala senare?!
  • RosaSmurf

Jag tror jag genast ska gå till närmsta affär och ta med lite varor som jag senare tänker betala......

• RosaSmurf

Om man inte kan tidsrapporteringenssystemet så frågar man någon, förslagsvis chefen, INNAN man rapporterar tid och frånvaro.
  • Havet79

Jag sa ju att det skulle bli bättre om du anlitade en professionell jurist :)
    Min kompis hade ett liknande fall och facket hade då betett sig på precis samma sätt som i ditt fall, tänk om du hade lyssnat på dem då hade du bara fått två månadslöner och nu har du sex månadslöner som minst.

• Visitkort
    Havet79 skrev 2015-11-03 13:04:23 följande:
    Jag sa ju att det skulle bli bättre om du anlitade en professionell jurist :)
    Min kompis hade ett liknande fall och facket hade då betett sig på precis samma sätt som i ditt fall, tänk om du hade lyssnat på dem då hade du bara fått två månadslöner och nu har du sex månadslöner som minst.
    Tack så mycket, jag och min jurist ska träffa hemköps jurist på fredag för att då förhandla vidare. Jag upplever allt detta som kränkande och min arbetsgivare har påstått för mina kollegor att jag snattat från butiken, trotts att jag inte har gjort det. Detta är tydligen ett arbetsmiljö brott och även förtal.
    Ja vi får se hur det går på fredag.
  • RosaSmurf
    Visitkort skrev 2015-11-03 13:09:17 följande:

Tack så mycket, jag och min jurist ska träffa hemköps jurist på fredag för att då förhandla vidare. Jag upplever allt detta som kränkande och min arbetsgivare har påstått för mina kollegor att jag snattat från butiken, trotts att jag inte har gjort det. Detta är tydligen ett arbetsmiljö brott och även förtal.

Ja vi får se hur det går på fredag.

Så hur förklarar du att en köttbit du aldrig har betalat fäljde med dig hem? Har det följt med dig hem av sig själv?
  • Visitkort
    Anonym (ståfört) skrev 2015-11-03 12:55:41 följande:

Nice try. Detta handlar inte om nån rättegång, alltså måste inte brottsligt uppsåt bevisas. Och du har MEDVETET tagit en vara utan att betala och utan att meddela/tillfråga t ex arbetsledare. Och du har MEDVETET låtit bli att korrigera tidsfelen än.

Självklart är det så men skulle det avskeda mig så skulle min jurist stämma dem och då måste de klara att bevisa allt detta bortom rimligt tvivel, detta vet hemköp om och det är förmodligen därför de nu säger att de givetvis inte kan avskeda mig på denna grunden (eller snarare med detta bevisläge) och därför ska jag enligt de komma tillbaka och jobba vidare eller ta deras erbjudande om 6 månader och frivilligt lämna.
  • Anonym (Lena)

frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, t

Får jag gissa på att du har anmält dig av "misstag" på fel sätt så att du inte fick ngt löneavdrag? 

För alla dina "misstag" tycks ha en sak gemensamt. De har gynnat dig. 

Och nu vill du som plåster på såren få en årslön. 
  • Visitkort
    Anonym (Lena) skrev 2015-11-03 13:18:32 följande:
    Får jag gissa på att du har anmält dig av "misstag" på fel sätt så att du inte fick ngt löneavdrag? 

För alla dina "misstag" tycks ha en sak gemensamt. De har gynnat dig. 

Och nu vill du som plåster på såren få en årslön. 
    Nej, jag ringde till min chef för att meddela att jag var sjuk, istället för att skicka mejl så han glömde att registrera det i lönesystemet för att jag inte hade skickat det på mejl. Men både min och hans jurist är överens om att den punkten ska tas bort.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?