• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Visitkort
    Anonym (M) skrev 2015-11-03 20:46:38 följande:

Men är du osäker vilka rutiner som gäller på jobbet är det ju inte svårt att fråga!!

Självklart men det var ingen chef att fråga (han slutar vid kl 15). Jag pratade därför med 2 av mina kollegor som båda tyckte att det var ok att jag skrev en lapp, den ena har jobbat här i 16 år och var dessutom näst högsta chef i butiken för ca 10 år sedan.
  • Visitkort
    Anonym (Lena) skrev 2015-11-03 20:49:52 följande:

Ja du verkar ju populär när de suttit och letar i videofilmer etc för att hitta ngt att bli av med dig på. 

Jag är ganska ogillad av min chef, han har fått köpa skor till oss och måste numera respektera kollektivavtalet vad gäller arbetstid. Jag ger inga sympatier.. de har kört med folk hela tiden och det är dags att någon biter ifrån.
  • mammatill6

Men vem gav du lappen då? glömde den också bort? då underlättar det ju om du har två som vittnar om att du talat om i förväg att du tar och betalar sen. Ställer de upp och intygar det?

• Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:56:10 följande:

Självklart men det var ingen chef att fråga (han slutar vid kl 15). Jag pratade därför med 2 av mina kollegor som båda tyckte att det var ok att jag skrev en lapp, den ena har jobbat här i 16 år och var dessutom näst högsta chef i butiken för ca 10 år sedan.

Du kan även fråga en kollega!!

Att bara anta att det är okej att ta hem mat utan att fråga är fel!!
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-03 21:01:46 följande:
    Du kan även fråga en kollega!!

Att bara anta att det är okej att ta hem mat utan att fråga är fel!!
    Slutade du läsa efter första meningen?
    Born to lose, live to win!
  • Visitkort
    mammatill6 skrev 2015-11-03 21:01:29 följande:

Men vem gav du lappen då? glömde den också bort? då underlättar det ju om du har två som vittnar om att du talat om i förväg att du tar och betalar sen. Ställer de upp och intygar det?

Självklart gör de det men det behövs inte att jag drar in dem för arbetsgivaren har ju redan backat. Men givetvis hade de ställt upp. Lappen låg jag på min plats i kassan och det hade de även sätt om de tittat vidare på videobilderna. Min jurist pratade med ena kollegan idag och hon sade det exakt som det var men vi kommer inte att dra in dem i ärendet för att det inte behövs, chefen har lovat att avskeda alla som pratar med mig så vi vill ligga lågt med dem plus att det inte behövs då arbetsgivarna redan pressats så hårt av min jurist så att de redan backat, nu handlar det istället om vad priset är att bli av med mig.
  • Anonym (M)
    Grande Rock skrev 2015-11-03 21:07:52 följande:

Slutade du läsa efter första meningen?

Nej?

Men Ts kommer med efterkonstruktioner om hur det gick till.
  • Anonym (M)
    Loriyana skrev 2015-11-03 20:45:05 följande:

TS, du är en tjuv. Det skrämmande med din historia är att du inte verkar inse det. Du tog någon annans egendom utan att fråga om lov först. Hade du frågat din chef "kan jag ta en filé och betala senare" så hade det varit en annan sak. Men du valde att självmant ta något. Dina ursäkter är patetiska.

• Visitkort
    Anonym (M) skrev 2015-11-03 21:09:51 följande:

Nej?

Men Ts kommer med efterkonstruktioner om hur det gick till.

Nej arbetsgivaren vet hur det gick till, bara det att jag inte lämnat ut mina två kollegor som är vittnen till dem för att de inte ska få en jobbig tillvaro på jobbet. Det finns ingen anledning att lämna ut dem för arbetsgivaren har ju redan backat.
  • mammatill6

Denna historia är ju inte sann. Så snabbt som du beskriver funkar inte juridiken. Finns inte på världskartan att man ringer en jurist på morgonen och på eftermiddagen har han satt sig in i fallet, pratat med motparten, kollat upp jobbtider, fått en deal, pratat med kollegor, kollat anställningsavtal och allt som ska göras. Inte en chans

Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?