• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • QueenS

Du har fått en sjukt bra deal, ta den och var glad att de inte polisanmäler dig. 

• RosaSmurf

Om du fortfarande inte har betalat för maten så har du stulit den och stöld på arbetsplats är grund för att få sparken.

Så du gör nog bäst i att godta dealen med 2 månadslöner.

• Anonym (K)

Jag tycker att din inställning till det som har hänt är fullständigt vansinnig. Du undrar om chefen verkligen får göra så här. Ja, vad hade du väntat dig? Det är du som har tagit köttet och slarvat med tidredovisningen. Står du inte för vad du har gjort? Det är på tiden att du börjar göra det och inser att allt man gör får konsekvenser.

• RosaSmurf

Och ja, din chef får göra så.

• Anonym (K)
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:29:43 följande:

Jag menade inte att ta den, det blev bara fel.

Hur menade du då?
  • HenryIronstead
    Anonym (K) skrev 2015-11-02 21:13:37 följande:

Jag tycker att din inställning till det som har hänt är fullständigt vansinnig. Du undrar om chefen verkligen får göra så här. Ja, vad hade du väntat dig? Det är du som har tagit köttet och slarvat med tidredovisningen. Står du inte för vad du har gjort? Det är på tiden att du börjar göra det och inser att allt man gör får konsekvenser.

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • mliten

Åtminstone Coop har absolut nolltolerans mot att ta hem obetalda varor. Jag vet folk som fått gå på dagen för att de ätit en banan på rasten och tänkt betala sen. Du har haft tur.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Ragdoll83

Min man kan en del om sånt här och hans råd är att du vänder dig till en arbetsrätts jurist. Vad än du gör så skriv inte på något och prata överhuvudtaget inte om händelserna med din arbetsgivare eller facket

Lycka till!

• RosaSmurf
    Ragdoll83 skrev 2015-11-02 22:44:45 följande:

Min man kan en del om sånt här och hans råd är att du vänder dig till en arbetsrätts jurist. Vad än du gör så skriv inte på något och prata överhuvudtaget inte om händelserna med din arbetsgivare eller facket

Lycka till!

Och varför ska man inte prata med facket? Det har ju förövrigt redan ta gjort...
  • Visitkort
    Ragdoll83 skrev 2015-11-02 22:44:45 följande:

Lycka till!

Tack, jo jag har nu redan kontaktat en arbetsrätts jurist och han sa att vi har ett riktigt bra case. Jag har inte stulit för beloppet på varan uppgår inte till det värde som krävs för att det ska anses som stöld, det skulle i så fall vara frågan om snatteri. Snatteri kunde det heller inte vara eftersom jag saknar brottsligt uppsåt och arbetsgivaren måste bevisa att jag haft brottsligt uppsåt för att det ska kunna anses att vara snatteri. Min jurist är tydligen en expert på sådana här typer av arbetsrättsfrågor :) Jag hade ju faktiskt tänkt att betala sen, jag är ju i butiken varje dag och hade inte tänkt att sno någonting. Han säger att det inte räcker med att jag tagit varan från butiken eftersom att jag är anställd och ska tillbaka till butiken varje dag så är det rimligt att jag hade tänkt att betala sen. Eftersom att beviskravet inte får ställas lägre än i motsvarande brottsmål så räcker de tydligen för oss att visa på rimligt tvivel för att vinna och det är inte ett orimligt påstående att jag hade tänkt att betala när jag kom till jobbet dagen efter men att jag glömde det, det är ju ändå faktiskt så det var.
    Han sa att det på sin höjd var brott mot bolagets interna regler och rutiner, vi ska titta på företagets regler och rutiner imorgon för att se hur tydliga (eller snarare otydliga) dessa varit.   
    Jag är jävligt förbannad på min arbetsgivare för det här och vill inte tillbaka, vi ska försöka att få iaf 1 årslön och han har sagt att om han inte klarar av att iaf få till 6 månadslöner för mig så ska jag inte behöva betala honom för arbetet (har fått det på mail).
    Känner mig väldigt laddad, nu kör vi och så får vi se hur det går.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?