• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (Amy)

Du kanske inte menade att ta den, men tills den är betald är det stöld. Man kan inte "låna" en köttbit.
    Gällande tidrapporteringen så är det inte olagligt att göra fel. Men har du blivit tillsagd upprepade gånger att rutinen ser ut på ett visst sätt och att du sedan inte följer den så kan chefen kanske mena att du inte uppfyller din del av anställningsavtalet där man faktiskt förbinder sig (och är skyldig) att följa de regler som finns på en arbetsplats.
    Jag skulle personligen hellre acceptera en uppgörelse och säga upp mig själv än att bli uppsagd pga stöld. Det ser inte riktigt sådär jättebra ut på ens CV!

• Monkii

Du skulle såklart pratat med någon om att betala senare, skrivit ner vad du tagit hem t ex.

• Aniiee

"Tänkt betala senare", jo tjena..... Hur tänkte du där egentligen. Men rent tekniskt är det inte stöld utan snatteri, men det är skit samma. Och sen, de två gångerna när du rapporterade fel av misstag, rättade du till de misstagen på en gång då, eller? Eller tänkte du "nä, jag tar det sen när jag blir upptäckt."

Ta den dealen, den är schysst under omständigheterna.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • MrGrip
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:09:14 följande:

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

Förvånar mig att du får 2 månadslöner - du borde fått sluta på dan.

Man "råkar" inte bara skriva fel 2 ggr eller ta med sig mat från affären....
    det sistnämnda kallas stöld/snatteri...
  • Nenne666

Tror inte på det där 'tänkt betala senare', jag tror det är skitsnack. Minns du ens kg-priset på den? Vikt? Nädu, frågan är hur mycket som INTE kommit med på film...?

• Aniiee
    Visitkort skrev 2015-11-02 15:03:28 följande:

Jag har ännu inte rättat till den felaktiga tidsrapporteringen.

Surprise, surprise. 

Ta din ags deal och börja se dig om efter ett nytt jobb. Helst ett där man inte kan fuska med tidsrapporteringen eller snatta mat....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Havet79

Jag har en kompis som har varit med om något liknande förr och mitt råd är att du anlitar en Jurist inom arbetsrätt.

• Visitkort
    Havet79 skrev 2015-11-02 15:09:38 följande:

Jag har en kompis som har varit med om något liknande förr och mitt råd är att du anlitar en Jurist inom arbetsrätt.

Hur gick det för din kompis då? Jag hoppas så att det finns någonting som man kan göra.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?