Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Visitkort skrev 2015-11-03 12:52:34 följande:

Jag förstår inte varför så många är så upprörda på mig här. Jag har inte gjort något fel medvetet.

Min jurist har idag pratat med min arbetsgivare på förmiddagen, det samtalet gick tyvärr inte så bra. Senare ringde en juris från Svensk handel upp min jurist och de hade ett långt samtal tillsammans. Hemköps jurist och min jurist är i princip överens i att det inte finns någon avskedsgrund, eftersom att de inte klarar av att bevisa att jag har haft brottsligt uppsåt. Frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, tidsrapporteringen har jag kanske varit lite slarvig med, men tid rapportering systemet var nytt och jag hade inte fått någon utbildning i att använda det och det har kanske gått lite för snabbt när jag tryckte någon gång.

Deras jurist erbjuder nu 6 månadslöner om jag lämnar anställningen, men min jurist tycker att det är för lågt, han tycker att de lägst ska ge mig en årslön.

Arbetsgivaren har sagt att om jag inte tar 6 månadslöner och lämnar så får jag komma tillbaka och jobba vidare istället, för de kan inte avskeda mig. Jag vill inte tillbaka men jag tycker att 6 månadslöner är för lågt.

Men varför ansåg du dig ha rätt att ta varan för att betala senare?!
  • Anonym (M)
    elmadumle skrev 2015-11-03 13:28:44 följande:

Ts du borde ta de två månadslönerna och vara tacksam för att du får betalt för att stjäla av din arbetsgivare, det är sjukt att ag ska behöva betala någon som stulit. Hade du tänkt betala köttet hade du sagt till på en gång: jag tar den här filen men betalar imorgon. Eftersom du inte sagt ett ord om att betala innan du blev påkommen är det stöld och det vet du. 

Det låter jättekonstigt att en jurist skulle få igenom sex månadslöner i ditt fall, det osar katt här.

• Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:20:11 följande:

Fattar inte varför ni är arga. Jag har inte snattat något för min avsikt var att betala dagen efter. Juristerna är ju överens i att jag inte snattat något så vad är det frågan om? Har ni aldrig gjort bort er och glömt något nån gång? Inte ens min arbetsgivare anser att min mänskliga miss är fog för avsked, de vill ju ge mig 6 månadslöner för att lämna tjänsten. Vi har dessutom inga tydliga rutiner för personalen vad gäller personalköp, de kan inte ens påstå att jag brutit mot rutinerna för det finns inga rutiner hos oss angående personalköp. När jag nu erbjudit mig att betala så vill de inte ens ha betalt.

Jag förstår inte varför vissa här reagerar, svårt för juridiken eller svårt för principen att man är oskyldig till motsatsen bevisats? Min jurist sade att det bästa som kan hända är att de gör en Polisanmälan av mig, för när den läggs ner i brist på bevis så rasar hela deras case men inte ens det behövdes, de gav upp självmant från början vid att säga att "ok, vi har inget case men vi vill att du lämnar frivilligt, är du beredd att göra det om vi betalar dig 6 månadslöner och under vitesklausul förpliktar oss till att ge dig goda refrenser"?.. Det är där vi står nu. Inte exakt så att de längre kontrollerar läget. Min jurist säger att vi ska ha en årslön för detta och så här långt har han ju haft rätt...

Kanske för att du snattade?!

I och med att du inte frågade om det var okej att ta hem varan och betala sen!
  • Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:44:06 följande:

Det finns olika regler på olika ställen, det är väl givet att man betalar för sig, det är inte det det är frågan om här. Jag skulle ha familjemiddag och hade glömt mitt kort hemma, var oerhört stressad och hade jobbat 1 och 1/2 pass den dagen för att tecka för en kollega som var sjuk. Jag tänkte att det är lungt för jag skriver en postit och betalar imorgon. Men dagen efter var jag på akuten med minsta och sen kom helgen och vips så var det glömt.

Visst det är jävligt klantigt av mig, men det var det som hände. Det spelar ju ingen roll för det är ju ändå inte snatteri och det var inga regler om att man inte fick göra såhär. Jag jobbade förut i en annan butik och då var det lugnt att göra på detta vis, om jag hade vetat att det skulle bli såhär så hade jag självklart aldrig gjort det men det är inte det det är frågan om, nu handlar det om framtiden min, ska jag gå ut i arbetslöshet för 6 månadslöner eller ska jag vara kvar..

Men är du osäker vilka rutiner som gäller på jobbet är det ju inte svårt att fråga!!
  • Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:56:10 följande:

Självklart men det var ingen chef att fråga (han slutar vid kl 15). Jag pratade därför med 2 av mina kollegor som båda tyckte att det var ok att jag skrev en lapp, den ena har jobbat här i 16 år och var dessutom näst högsta chef i butiken för ca 10 år sedan.

Du kan även fråga en kollega!!

Att bara anta att det är okej att ta hem mat utan att fråga är fel!!
  • Anonym (M)
    Grande Rock skrev 2015-11-03 21:07:52 följande:

Slutade du läsa efter första meningen?

Nej?

Men Ts kommer med efterkonstruktioner om hur det gick till.
  • Anonym (M)
    Loriyana skrev 2015-11-03 20:45:05 följande:

TS, du är en tjuv. Det skrämmande med din historia är att du inte verkar inse det. Du tog någon annans egendom utan att fråga om lov först. Hade du frågat din chef "kan jag ta en filé och betala senare" så hade det varit en annan sak. Men du valde att självmant ta något. Dina ursäkter är patetiska.

• Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 21:14:10 följande:

Nej arbetsgivaren vet hur det gick till, bara det att jag inte lämnat ut mina två kollegor som är vittnen till dem för att de inte ska få en jobbig tillvaro på jobbet. Det finns ingen anledning att lämna ut dem för arbetsgivaren har ju redan backat.

Hade du skrivit det i din trådstart hade du säkerligen inte fått lika många hårda ord i tråden.
  • Anonym (M)
    mammatill6 skrev 2015-11-03 21:15:00 följande:

Denna historia är ju inte sann. Så snabbt som du beskriver funkar inte juridiken. Finns inte på världskartan att man ringer en jurist på morgonen och på eftermiddagen har han satt sig in i fallet, pratat med motparten, kollat upp jobbtider, fått en deal, pratat med kollegor, kollat anställningsavtal och allt som ska göras. Inte en chans

• Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 21:22:45 följande:

Kan tilläggas, de jobbar bara med arbetsrätt och har dessutom jour dygnet runt!

Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?