Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Notetur Nomen skrev 2015-11-06 00:37:35 följande:

Bevisbördan ligger på arbetsgivaren.

Bevisbördan ligger även hos ts då detta räknas som civilrättmål.

Intr brottmål!!
  • Anonym (M)
    RosaSmurf skrev 2015-11-05 22:41:11 följande:

Jo, videofilmer är ett starkt bevis.

De ovan har inget med ts fall att göra då ts har gjort mera fel mot sin arbetsgivare.

• Anonym (M)
    Ragdoll83 skrev 2015-11-05 22:19:29 följande:

FEL!   

Trots att det finns på videoband så medför det i sig ingen relevans. 

Se mera i bland annat dessa rättsfall: 

AD 1995 nr 137

Grund för avsked ansågs ej föreligga beträffande en på en passagerarfärja anställd kypare som glömde att betala för en flaska herrparfym i färjans tax-free butik. 

Ovan rättsfall avser snatteri där snatteriet filmats av övervaktningsfilmer men det ansågs inte vara snatteri då arbetstagaren avsåg att betala sen!

AD 2006 nr 22

Tre arbetstagare på en godisfabrik avskedades sedan de i strid med interna regler hämtat godis från lagret till fikarummet. Avskeden ogiltigförklarades sedan AD inte funnit det visat att godishämtningen stred mot interna regler. Det förelåg ej heller saklig grund för uppsägning.

Ovan rättsfall avser 3 anställda som tagit godis från lagret till fikarummet där de åt godiset. Avskedsgrund förelåg inte!

AD 1997 nr 138

Grund för avsked eller saklig grund för uppsägning ansågs ej föreligga beträffande en brevbärare hos Posten som tog hem en postförskottsförsändelse, utan att betala för den.

Postman som tog hem postförsändelse utan att betala för den, avskedsgrund förelåg inte då han avsåg att betala sen!

Videobilderna har inget värde om du är anställd och om din avsikt var att betala sen. Detta vet nog redan din motpart om annars skulle de inte erbjudit dig 6 månadslöner eller jobbet tillbaka.

• Anonym (M)
    Notetur Nomen skrev 2015-11-06 08:20:16 följande:

Det är Arbetsdomstolen som är relevant. Vid avsked och uppsägning ligger bevisbördan på arbetsgivaren att visa på att underlag för uppsägning föreligger, enligt LAS.

Bevisbördan ligger både hos arbetsgivaren och den anställde.
  • Anonym (M)
    AnnaSthlm skrev 2015-11-06 08:26:25 följande:

Stöld av saker från arbetsplatsen är ett giltigt skäl för avsked. Det räcker men en toarulle. Här får du tyvärr skylla dig själv.

• Anonym (M)
    Notetur Nomen skrev 2015-11-06 18:03:22 följande:

Fast nej, inte när det handlar om avsked eller uppsägning.

• Anonym (M)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-11-06 20:53:44 följande:

Åh vad jag HOPPAS att ts arbetsgivare väljer att inte ge henne några pengar utan istället som enda alternativ låter henne jobba kvar, bland arbetskamrater som nu upptäckt vad hon är för en filur, samt chefer som punktbevakar hennes minsta förehavande. ÅH vad det skulle vara härligt!

• Anonym (M)
    nevermind skrev 2015-11-06 19:46:59 följande:

Jag hoppas för arbetsgivarens skull att du får sparken...

• Anonym (M)
    nevermind skrev 2015-11-09 13:06:02 följande:
    Fy fan, stackars din arbetsgivare. Men nu är de av med dig i alla fall, det är säkert värt vartenda öre.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lena) skrev 2015-11-10 16:31:21 följande:

Skoja inte. Att de spröjsar 11 månadslöner bara för att bli av med dig med omedelbar verkan innebär inte att du "ganska" ogillad... 

Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?