Ragdoll83 skrev 2015-11-11 18:23:20 följande:
Anonym (moraliskt fel!) skrev 2015-11-11 12:49:34 följande:
Jag vet varför jag inte vill anställa... Stackars din arbetsgivare att dra en sån nitlott till medarbetare...
Var det verkligen en nitlott till medarbetare?
Det var ju arbetsgivaren som försökte att avskeda TS utan att ha laga grund för det, vilket dom senare medgav att de inte hade. Det ända TS gjort är ju att ta tillvara sina rättigheter.. bättre att du klagar på att vi har LAS eller på hur bevisbördan är inom arbetsrätten är snarare än att påstå att TS är en nitlott till medarbetare. Det var ju dessutom frivilligt för arbetsgivaren att gå med på att köpa ut TS och det är väl inget fel i att ge arbetsgivaren den möjligheten eftersom att arbetsgivaren ju bevisligen hade visat att man ville bli av med TS.
Min man säger att detta är ett ganska vanligt sätt att lösa den här typen av tvister, att bevisen inte räcker till i lagens mening innebär ju inte att man vill ha kvar arbetaren ändå, vilka andra sätt ska man då ta sig till för att bli av med en viss medarbetare? Och då sätt från medarbetarens perspektiv, vad är då fel med att förhandla till sig så goda villkor som möjligt?
Ja klart det var en nitlott att anställa denna medarbetare, varför skulle man annars betala 11 månadslöner för att bli av med henne?
En bra medarbetare försöker man behålla, en dålig kan man vara villig att betala stora summor bara man slipper att se dem.