• Anonym (ts)

Synd om beslöjade kvinnor

Hade en diskussion idag med mina kollegor på jobbet angående alla dessa (stackars) kvinnor i slöja.

Tänk vad tråkigt att aldrig kunna göra fina håruppsättningar, tona/bleka/färga/slinga håret, använda hårspännen, flätor, tofsar, platta eller locka håret o.s.v.

Istället måste de alltid dölja sitt hår i extremt fula sjalar eller turbaner. Obestämd

Tycker olidligt synd om dem. De missar så mycket och för vad? Ingenting......

• Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor
  • doge
    Anonym (Rasism!?) skrev 2015-10-17 17:59:18 följande:

SD-sympatisörerna blir alltmer slipade och använder nu "synd-om-dem-juh"-argumentet för att dölja att de vill kasta ut alla muslimer.

Nej TS, om du nu "tycker så synd" om dem, varför frågar du dem inte varför de har slöja på sig, istället för att sitta och anta? Och vad exakt är det de går miste om? Faktiskt tror jag att slöja kan vara praktiskt på många sätt, t.ex. på arbetsplatser där man behöver skydda ansiktet t.ex.

Varför är det för fel att vilja "slänga ut någon" som man inte gillar? 

Förstår du inte vad xenofobi och främlingsfientlighet handlar om i verkligheten?

Vi gillar inte män som kränker kvinnor och gör illa djur, därför gillar vi inte att det flyttar hit en massa sådana människor. Det är väl därför SD är så stora idag? 
    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Gert

Tyvärr är det inte bara vuxna kvinnor som blir tvingade att bära slöja. Dom som det är mest synd om är flickorna i dagisålder som bär slöja, i Sverige! 

Give ´em Hell!
  • judgment day
    Gert skrev 2015-10-17 18:28:06 följande:

Tyvärr är det inte bara vuxna kvinnor som blir tvingade att bära slöja. Dom som det är mest synd om är flickorna i dagisålder som bär slöja, i Sverige! 

Det är sjukare än sjukt att man har gjort Sverige till ett land där man behöver sätta våldta mig inte skyltar på barn!

• judgment day

Men.

En sak till finns att tillägga här.

Den här tråden flytades till mode

• Kawthar
    Anonym (Rasism!?) skrev 2015-10-17 17:59:18 följande:

SD-sympatisörerna blir alltmer slipade och använder nu "synd-om-dem-juh"-argumentet för att dölja att de vill kasta ut alla muslimer.

Nej TS, om du nu "tycker så synd" om dem, varför frågar du dem inte varför de har slöja på sig, istället för att sitta och anta? Och vad exakt är det de går miste om? Faktiskt tror jag att slöja kan vara praktiskt på många sätt, t.ex. på arbetsplatser där man behöver skydda ansiktet t.ex.

Håller helt med dig. Det lyser igenom i vart och varannat inlägg de skriver att de inte är annat än islamofober. De bryr sig mindre om kvinnan och hennes åsikter, de skiter fullständigt i hennes val.

Och de säger sig vara "demokratiska" "jämlika" och "fria", men tydligen är man bara det om man är sd:are. Annars är man bakåtsträvare, kommunist, sverigehatare och förädare. En cancersvulst som nån sd-politiker så primitivt uttryckte sig.

Och de fria valet gäller endast om hon klär av sig, halvnakna kvinnor är den ultimata frihetssymbolen. Allt annat är kvinnoförtryck!

För inte kan väl kvinnor själva bestämma vad de vill ha på sig , vad de vill ska vara synligt för allmän beskådan eller för vem man vill göra sig vacker för! Nej hon ska vara ett allmänt objekt för allas blickar, det får vi inpräntat från barnsben genom media som leds av män i kostym och slips.

Väst hatar egentänkande , självständiga och kvinnor med självrespekt. De är ett allmänt hot mot "demokratins värderingar"!

Och vi är de förtryckta..inbilla er det om det får er att må lite bättre efter allt hetsätande och spyattacker och efter er senaste bröstförstoring ni gärna pryder er med!

Medans vi lever detta liv med planering för nästkommande!
  • todo nada
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-17 00:11:04 följande:

I många muslimska länder finns ingen valfrihet. Flickor får inte gå utanför dörren utan att dölja sig än mindre gå i skolan. Förtrycket finns varje dag i Afghanistan och Iran. De kan inte välja och här i Sverige vill ingen förstå hur verkligheten hos många flickor i dessa länder ser ut. Jag skulle dö om min frihet tas ifrån mig och jag tvingas leva med en make som vill att jag döljer mig. Jag skulle börja på första bästa utbildning för att skydda mig själv mot tvånget att bära slöja. Det ska vara en valfrihet men många män använder slöjan för att kunna styra kvinnorna och inte bara sin egen fru, dotter, syster eller mor utan även vänners kvinnor, grannarna och till och med besökare. Jag vill inte leva under tvång och ingen kvinna vill leva under tvång. Jag hör många muslimska kvinnor berättar om de som säger åt sina systrar att skylla sig och inte visa sig. Det är inte en syster.

Vet du hur det såg ut i Aftghanistan på 50/60/70-talet? Innan en konservativ ledning av landet stöttades fram ekonomiskt av Saudiarabien och USA? T.o.m kungen som regerade där lät sin fru och sina döttrar gå utan slöja för att stötta kvinnornas egna val i den frågan.

Att tvinga någon till något individen själv inte vill är ettövergrepp, och det är fullständigt oacceptabelt att det finns kvinnor/flickor som tvingas vara beslöjade mot sin vilja.
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-17 04:18:33 följande:

Fritt val ska naturligtvis vara fritt val, men tveksamheter där finns då med press från den närmsta omgivningen och att många i religiösa familjer och kulturer fostras in i religionen från födseln. Du måste försöka se var och om valen verkligen fanns.

Det är här är inget vi ska uppmuntra till i Sverige, tvärt om ska vi stå för våra ideal.

Det där kan vi dra precis hur långt som helst Tom. Alla präglas utav den miljö vi föds in i/växer upp i. Så om du vill se det ur den vinkeln finns det inte en enda människa som haft ett fritt val.

Vi har religionsfrihet, självklart ska människor kunna få utöva sina religoner då, så länge det sker inom ramen för de lagar vi har här. Skulle svenska staten reglera att jag inte får be till vilken Gud jag vill vore det ett stort övergrepp mot mig som individ.
  • todo nada
    Anonym (Leka fritt och få vara barn) skrev 2015-10-17 06:11:47 följande:

Du är ju helt bakom flötet märker man direkt.

Du vet väl om att tex Quatar, Saudiarabien, Förenadae arabemiraten mfl är mycket rika oljeländer. Mycket rijare än tex Sverige. De inhemska utför inga tunga arbeten överhuvudtaget, de besitter de bästa yrken, resten slavar gästarbetare från tex Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh och Indien med dag ut som dag in helt utan några som helst rättigheter i landet.

Du är väldigt okunnig. Det märker man i alla trådar du sprider dina felinformationer på.

Koranen skrevs för ett antal år sedan. Inte på 2000-talet. På den tiden jobbade många män med fysiskt tunga arbeten, utomhus i värmen.

• Kawthar
    todo nada skrev 2015-10-18 13:04:33 följande:

Vet du hur det såg ut i Aftghanistan på 50/60/70-talet? Innan en konservativ ledning av landet stöttades fram ekonomiskt av Saudiarabien och USA? T.o.m kungen som regerade där lät sin fru och sina döttrar gå utan slöja för att stötta kvinnornas egna val i den frågan.

Att tvinga någon till något individen själv inte vill är ettövergrepp, och det är fullständigt oacceptabelt att det finns kvinnor/flickor som tvingas vara beslöjade mot sin vilja.

Självklart som du skriver ska ingen bli tvingad till något , inget tvång i religionen är vad Koranen förespråkar. Men det gäller alla individer, slöjan är ingen symbol för förtryck, och det är inte ett islamiskt levnadssätt att förtrycka . (Kvinno)förtryck finns i alla religioner, ickereligioner , kulturer och bland alla etniciteter. Det är förtrycket som ska bekämpas istället för slöjan ( som endast visar kvinnans kärlek till Gud) och finns iförävrigt i alla Abrahamska religionerna och många kulturer.
  • todo nada
    Kawthar skrev 2015-10-18 13:21:21 följande:

Självklart som du skriver ska ingen bli tvingad till något , inget tvång i religionen är vad Koranen förespråkar. Men det gäller alla individer, slöjan är ingen symbol för förtryck, och det är inte ett islamiskt levnadssätt att förtrycka . (Kvinno)förtryck finns i alla religioner, ickereligioner , kulturer och bland alla etniciteter. Det är förtrycket som ska bekämpas istället för slöjan ( som endast visar kvinnans kärlek till Gud) och finns iförävrigt i alla Abrahamska religionerna och många kulturer.

Mycket bra skrivet!
Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor