• Anonym (ts)

Synd om beslöjade kvinnor

Hade en diskussion idag med mina kollegor på jobbet angående alla dessa (stackars) kvinnor i slöja.

Tänk vad tråkigt att aldrig kunna göra fina håruppsättningar, tona/bleka/färga/slinga håret, använda hårspännen, flätor, tofsar, platta eller locka håret o.s.v.

Istället måste de alltid dölja sitt hår i extremt fula sjalar eller turbaner. Obestämd

Tycker olidligt synd om dem. De missar så mycket och för vad? Ingenting......

• Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor
  • Tom Araya
    Anonym (onyanserat) skrev 2015-10-16 11:11:36 följande:
    fast nu utgår du efter vad du tycker är fint och det har ingenting med saken att göra
    ...som svar på någon annans åsikt om vad som är fint, ja.
  • Anonym (Amal)
    Tom Araya skrev 2015-10-16 20:19:46 följande:
    Det är definitivt ingen muslimsk klädsel, om man säger så.
    Jo det där är klart godkänd klädsel. Jag har inte ens slöja medan andra bär burka i mitt hemland. Qatar är rätt strikta men inte lika strikta som Saudiarabien. Kuwait är ännu mer liberala i slöjfrågan än Qatar. Många visar helst inte knä och armbågar helst. Två av mina systrar klär sig som tjejen på bilden.
  • Anonym (Amal)

Jag blir förbannad när jag ser H&M reklam med en beslöjad kvinna. Som om muslimska kvinnor inte kan identifiera sig med kvinnor utan slöja. De verkar tro att muslimska kvinnor sitter fast vid slöjan under dygnets alla timmar. Det är inte sant och majoriteten av de som bär slöja har den enbart på när män som inte tillhör familjen är i närheten eller när de går ut. Men H&M tror muslimska kvinnor inte kan identifiera sig om inte det sitter en slöja på modellen. I mitt hemland är det samma reklam som visas för tex Guess, Lagerfeldt, MK i USA som hemma och inga speciella med slöja. För vi kan identifiera oss med vilken kvinna som helst. Vi ser hur kläderna sitter på kroppen utan slöja.

• Anonym (Leka fritt och få vara barn)
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 20:21:19 följande:

Du gör en tankevurpa genom att försöka jämföra nunnor och amisch people med muslimska kvinnor. För det första har nunnor och amisch people ställt sig utanför samhället och lever enskilt i parallella samhällen och lever inte med samhället. Det är den största skillnaden. Den andra skillnaden är att de inte kräver något från samhället utan klarar sig själva och lever på sin kyrka för nunnor och jordbruk för amisch people. Muslimska kvinnor lever inte i en parallell samhälle bredvid det vanliga samhället utan muslimska kvinnor är en del av samhället. Vissa muslimska länder har restriktioner för kvinnor för att få vistas ute tex genom att dölja sig, man får inte vistas i samma rum som männen men alla muslimska länder har inte den attityden eller reglerna. Så snälla jämför inte muslimer med nunnor eller amisch people. För jag lever i samma samhälle som du, det gör inte de andra utan de lever i sitt kloster eller gård.

Jag tycker också inte alls att ni är i samma nivå som de fina fredliga nunnorn!
  • Tom Araya
    Anonym (hm) skrev 2015-10-16 17:21:02 följande:
    Vad tycker du om att ditt land varit med och stött IS tillsammans med Saudiarabien? Är du kanske också IS-stödjare?
    Något OT.
  • Anonym (Amal)
    Anonym (Leka fritt och få vara barn) skrev 2015-10-16 20:56:08 följande:
    Jag tycker också inte alls att ni är i samma nivå som de fina fredliga nunnorn!
    Försök inte ta poäng som inte är dina. Muslimer är fredliga, islamister är det inte. Du får lära dig skillnaden mellan dessa två. Det finns elaka människor och det finns goda människor oavsett vilken religon de tillhör eller vilken skinn de har.
  • Tom Araya
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 20:31:20 följande:
    Jo det där är klart godkänd klädsel. Jag har inte ens slöja medan andra bär burka i mitt hemland. Qatar är rätt strikta men inte lika strikta som Saudiarabien. Kuwait är ännu mer liberala i slöjfrågan än Qatar. Många visar helst inte knä och armbågar helst. Två av mina systrar klär sig som tjejen på bilden.
    Kopierat från Islamguiden.com:
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    7 villkor för kvinnans klädsel
    Översättning till svenska: MM
    Källa: http://english.islamway.com

Hijab bör uppfylla följande villkor:

1. Kläderna måste täcka hela kroppen, endats handen och ansiktet får synas. Men enligt Vissa Fiqh skolor,måste även ansiktet täckas (Niqab)

2. Tyget får inte vara så tunn,att man kan se igenom.

3. Kläderna ska vara löst sittande, kroppsformen får inte framhävas.

4. Kvinnas klädsel får inte likna mannens klädsel.

5. Designen på kvinnans klädsel får inte likna klädseln på en icke troende kvinnas.

6. klädseln får inte bestå av utmanande design som locker uppmärksamhet till sig.

7. Man ska inte klä sig i vissa kläder med avsikt att framhäva sig bland folk eller försöka markera sin status genom att klä sig i dyrbara käder.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Är detta förenligt med att inte bära slöja eller att klä sig som bilden nedan?

• Anonym (Amal)
    Tom Araya skrev 2015-10-16 21:15:43 följande:
    Kopierat från Islamguiden.com:
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    7 villkor för kvinnans klädsel
    Översättning till svenska: MM
    Källa: http://english.islamway.com

Hijab bör uppfylla följande villkor:

1. Kläderna måste täcka hela kroppen, endats handen och ansiktet får synas. Men enligt Vissa Fiqh skolor,måste även ansiktet täckas (Niqab)

2. Tyget får inte vara så tunn,att man kan se igenom.

3. Kläderna ska vara löst sittande, kroppsformen får inte framhävas.

4. Kvinnas klädsel får inte likna mannens klädsel.

5. Designen på kvinnans klädsel får inte likna klädseln på en icke troende kvinnas.

6. klädseln får inte bestå av utmanande design som locker uppmärksamhet till sig.

7. Man ska inte klä sig i vissa kläder med avsikt att framhäva sig bland folk eller försöka markera sin status genom att klä sig i dyrbara käder.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Är detta förenligt med att inte bära slöja eller att klä sig som bilden nedan?

I Qatar är det okej att klä sig som kvinnan i reklamen fast många hade valt kjol istället för jeans då jeans blir alldeles för varmt och klädseln med löst sittande härrör mer till att man inte svetsa lika mycket av löst sittande kläder än om de sitter åt på kroppen. Det har mer med klimatet och göra då det är öken och mycket varmt på dagen egentligen men vissa ser det som att män fråntas sitt ansvar för deras sexlust går inte att hejda om man ser kvinnliga former. Män ska ju sänka sin blick och inte flirta.
  • Anonym (Trött)

Det ser så deprimerande ut,med slöja,knappt man ser ansiktet,först dom som döljer allt,det borde vara förbjudet.Men Sverige är så mesigt land,man ska bara acceptera ALLT

Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor