• Anonym (ts)

Synd om beslöjade kvinnor

Hade en diskussion idag med mina kollegor på jobbet angående alla dessa (stackars) kvinnor i slöja.

Tänk vad tråkigt att aldrig kunna göra fina håruppsättningar, tona/bleka/färga/slinga håret, använda hårspännen, flätor, tofsar, platta eller locka håret o.s.v.

Istället måste de alltid dölja sitt hår i extremt fula sjalar eller turbaner. Obestämd

Tycker olidligt synd om dem. De missar så mycket och för vad? Ingenting......

• Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor
  • Kawthar
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 20:49:06 följande:

Jag blir förbannad när jag ser H&M reklam med en beslöjad kvinna. Som om muslimska kvinnor inte kan identifiera sig med kvinnor utan slöja. De verkar tro att muslimska kvinnor sitter fast vid slöjan under dygnets alla timmar. Det är inte sant och majoriteten av de som bär slöja har den enbart på när män som inte tillhör familjen är i närheten eller när de går ut. Men H&M tror muslimska kvinnor inte kan identifiera sig om inte det sitter en slöja på modellen. I mitt hemland är det samma reklam som visas för tex Guess, Lagerfeldt, MK i USA som hemma och inga speciella med slöja. För vi kan identifiera oss med vilken kvinna som helst. Vi ser hur kläderna sitter på kroppen utan slöja.

Det handlar snarare om att den muslimska kvinnan ses som en del av samhället ,  något som sticker i ögonen på alla islamofober. Gillar inte kläderna.
  • Kawthar
    Anonym (hm) skrev 2015-10-16 22:49:25 följande:

Jag håller med dig i det mesta förutom att du använder ordet revertit?
    Det heter konvertit. Enligt Islam föds alla människor med fitrah, men det innebär inte per automatik att man föds som muslim bokstavligt. 
    För en person som är född i en ickemuslimsk familj och blir muslim, så är den rätta benämningen konvertit och inte revertit. 

Säger inte detta bara för att, utan för att det blir väldigt förvirrande när man inte vet om folk syftar på konvertiter eller revertiter. 

Jag tror dock att alla skapades  som muslimer, dock så leds många på fel väg .vad tror du fitrahn kommer ifrån?

• MrFahrenheit

Denna form utav begränsningar i livet, oavsett om det är religösa motiv eller ej. så hör det inte hemma i en globaliserad värld. 

• Kawthar
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 22:26:49 följande:
    Skojar du nu med mig!
    Inga män i mitt hemland utför tunga arbeten. Det har vi arbetar från Filippinerna och Kambodja till. Ändå klär majoriteten av våra män sig både i traditionell klädsel samt västerländskt. Vi är ingen sekt utan vanliga vänliga människor som gillar mode precis som vilken vanlig människa som helst.
    Nu är ju inte islam endast till ditt hemland...

• Kawthar
    MrFahrenheit skrev 2015-10-16 23:00:13 följande:

Denna form utav begränsningar i livet, oavsett om det är religösa motiv eller ej. så hör det inte hemma i en globaliserad värld. 

Vilka begränsningar menar du?
  • Anonym (hm)
    Kawthar skrev 2015-10-16 22:58:03 följande:
    Jag tror dock att alla skapades  som muslimer, dock så leds många på fel väg .vad tror du fitrahn kommer ifrån?
    Det beror på vad du menar med muslim?

Ska man gå efter det korrekta ordet, det vill säga den som underkastar sig Gud så är t.ex alla profeter från Abraham och fram till profeten Muhammed muslimer.
    Kort sagt kan det sägas att alla monoteister som dyrkar en Gud kan klassas som muslimer.

MEN syftar man på religionen Islam, som grundades av profeten Muhammed, så föds inte alla utifrån den religionen. Isåfall hade Gud i Koranen benämnt alla människor som muslimer, och inte kristna, judar osv. 

Alla människor föds med fritrah, de är medvetna om monoteism och existensen av en Gud, men alla väljer inte den vägen och alla uppfostras inte på det sättet. 
  • Tom Araya
    Anonym (hm) skrev 2015-10-16 23:04:55 följande:
    Alla människor föds med fritrah, de är medvetna om monoteism och existensen av en Gud, men alla väljer inte den vägen och alla uppfostras inte på det sättet. 
    Dumheter! Detta är inlärt, inget medfött.
  • Kawthar
    Anonym (hm) skrev 2015-10-16 23:04:55 följande:
    Det beror på vad du menar med muslim?

Ska man gå efter det korrekta ordet, det vill säga den som underkastar sig Gud så är t.ex alla profeter från Abraham och fram till profeten Muhammed muslimer.
    Kort sagt kan det sägas att alla monoteister som dyrkar en Gud kan klassas som muslimer.

MEN syftar man på religionen Islam, som grundades av profeten Muhammed, så föds inte alla utifrån den religionen. Isåfall hade Gud i Koranen benämnt alla människor som muslimer, och inte kristna, judar osv. 

Det är genom uppfostran man vilseleda, och i Koranen när Allah(swt) riktar sig till judarna och de kristna så är det inte riktat till barnen utan de som valt att följa en annan väg.

• todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-16 22:49:02 följande:

Javisst.Ja och svaret jag fick var mer baserat på vad som förekommer i olika länder än vad "lärda" säger om Islams påbud. Följer man det senare så är flera av de du visade bild på inte godkända.

Att det inte skulle finnas yttre påverkan av den värld vi föds in i är omöjlig för en individ.

Det är så det ser ut (som på bilderna) mer och mer idag i det moderna muslimska samhället.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-16 23:22:19 följande:
    Att det inte skulle finnas yttre påverkan av den värld vi föds in i är omöjlig för en individ.
    Hur står sig den yttre påverkan gentemot de skrivna påbuden, såhär 600 år senare?
    todo nada skrev 2015-10-16 23:22:19 följande:
    Det är så det ser ut (som på bilderna) mer och mer idag i det moderna muslimska samhället.
    Du skämtar? Det var vanligare med obeslöjade kvinnor i flera ME-länder på 70-talet, så detta är allt annat än modernt. Öppna ögonen och se att detta inget annat är än bakåtsträvande.

Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor