• Anonym (ts)

Synd om beslöjade kvinnor

Hade en diskussion idag med mina kollegor på jobbet angående alla dessa (stackars) kvinnor i slöja.

Tänk vad tråkigt att aldrig kunna göra fina håruppsättningar, tona/bleka/färga/slinga håret, använda hårspännen, flätor, tofsar, platta eller locka håret o.s.v.

Istället måste de alltid dölja sitt hår i extremt fula sjalar eller turbaner. Obestämd

Tycker olidligt synd om dem. De missar så mycket och för vad? Ingenting......

• Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor
  • Anonym (N)
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 21:44:08 följande:

Många mixar MK, Lagerfeldt, CHANEL, Gucci, Guess och många andra märken och har detta under sin burka. Min brors fru bär burka och hon har kläder, smycken och smink för närmare hundratusen under sin burka när hon går ut. Hennes förlovningsring kostade som en bostadsrätt i Stockholms innerstad. Allt gömmer hon under sin burka när hon går ut.

Lika meningsfullt som att vara ensam hemma helt uppklätt, full sminkat och med fixat hår. Fast de gör ju det förstås för de själva eller hur. :D
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-16 23:28:39 följande:

Hur står sig den yttre påverkan gentemot de skrivna påbuden, såhär 600 år senare?Du skämtar? Det var vanligare med obeslöjade kvinnor i flera ME-länder på 70-talet, så detta är allt annat än modernt. Öppna ögonen och se att detta inget annat är än bakåtsträvande.

Det är inte många muslimer av majoriteten som varken vill, eller lever på samma sätt som för 600 år sedan.

Jag diskuterar utifrån kvinnans fria val att kunna bära slöja som muslim om hon vill. Varför ska inte det kunna accepteras menar du Tom? Bakåtsträvande är att inte kvinnor själva ska kunna få välja det dem vill utan åsikter från olika håll. Detta oavsett om det gäller att bära slöja, eller att inte göra det.
  • Anonym (Amal)
    Kawthar skrev 2015-10-16 22:43:45 följande:
    7 år? Wow vilken svenska du kan . Du skriver ju som en infödd svensk!

Kan man som muslim inte lämna "sitt" land? Hur menar du där? Vem delade upp och drog gränserna vi ser idag? Och om man föds i ett annat land än det land ens föräldrar är födda i , vad händer då?

Ska en muslimsk kvinna ha många barn? Vem har bestämt det? Var går gränsen för många barn? Kan man få för få eller för många ? Och är det inte Allah(swt) som är Försörjaren? 

Har du problem med revertiter? Är islam endast för araber? Var har du fått det ifrån? De flesta muslimer är ju inte araber och vem tror du att du är som ser ner på revertiter? Du vet att Profetens närmaste var många revertiter va?

Vilka är muslimernas länder? Ska vi inte beblanda oss? Hur tolkar du Koran 49:13?

Du talar utifrån dig själv endast, det du hävdar och spottar ur dig finns inte i islam!
    Min mor studerade i Sverige som ung och vi har fått lära oss fem språk i vårt hem förutom arabiska och engelska är svenska en av språken men även spanska och franska. Har även haft en svensk barnflicka för språket när jag och mina syskon var små. Därför har jag valt UK och Sverige för mina studier för de två språken kan jag bäst utöver arabiska. Idag har vi barnsköterskor från Filippinerna som är billigare än barnflickor från väst men om jag ska ha det till mina barn i framtiden vill jag ha en svensk tjej som lär mina framtida barn språket. Jag funderar på att lära mig mandarin men min far vill att jag ska gifta mig snart så jag vill bli klar med min master först. Jag hoppas sedan min blivande man är snäll och låter mig studera fler språk. Finska hade jag gärna lärt mig för det låter roligt. Min far tycker utbildning är bra för intellektet och jag är glad för det. Mina systrar har studerar vid Cambridge och mina bröder har studerat vid Cambridge, Harvad och KTH här i Stockholm men det är några år sedan.

Islam är bara för araber och vi bör inte beblanda oss med andra. Tex Iran var inte islam utan hade en annan tro och är perser. Samma sak med Afghanistan, Pakistan. Egypten som varit soldyrkare med sina faraoner. Araber är den sanna islamska folket vi härstammar från Ibrahim.
  • Anonym (Amal)
    Kawthar skrev 2015-10-16 22:47:09 följande:
    Så antingen är den muslimska kvinnan förtryckt eller så är hon hjärntvättad?
    Och du är muslim säger du, så vilket av alternativen är du?
    Du läser inte min text utan vrider den efter egen smak. Muslimska kvinnor som förtrycker muslimska kvinnor är hjärntvättade.
    Jag är varken hjärntvättad för jag förtrycker inte mina systrar och jag bär inte slöja för ingen tvingar mig och Allah har kommit till mig och sagt att jag ska bära slöja. Min far vet att jag inte vill gifta mig med en man som tar ifrån mig min frihet. Och min far är en god far.
  • Anonym (Amal)
    todo nada skrev 2015-10-16 23:45:11 följande:
    Det är inte många muslimer av majoriteten som varken vill, eller lever på samma sätt som för 600 år sedan.

Jag diskuterar utifrån kvinnans fria val att kunna bära slöja som muslim om hon vill. Varför ska inte det kunna accepteras menar du Tom? Bakåtsträvande är att inte kvinnor själva ska kunna få välja det dem vill utan åsikter från olika håll. Detta oavsett om det gäller att bära slöja, eller att inte göra det.
    I många muslimska länder finns ingen valfrihet. Flickor får inte gå utanför dörren utan att dölja sig än mindre gå i skolan. Förtrycket finns varje dag i Afghanistan och Iran. De kan inte välja och här i Sverige vill ingen förstå hur verkligheten hos många flickor i dessa länder ser ut. Jag skulle dö om min frihet tas ifrån mig och jag tvingas leva med en make som vill att jag döljer mig. Jag skulle börja på första bästa utbildning för att skydda mig själv mot tvånget att bära slöja. Det ska vara en valfrihet men många män använder slöjan för att kunna styra kvinnorna och inte bara sin egen fru, dotter, syster eller mor utan även vänners kvinnor, grannarna och till och med besökare. Jag vill inte leva under tvång och ingen kvinna vill leva under tvång. Jag hör många muslimska kvinnor berättar om de som säger åt sina systrar att skylla sig och inte visa sig. Det är inte en syster.
  • Anonym (Amal)

Många av de länder med icke araber där de är muslimer har tolkat koranens ord väldigt hårt för att försöka bli lika nära Allah som araberna. Vi står närmast Allah genom Mohammed eftersom även han var arab.

• Anonym (hm)
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-17 00:17:25 följande:

Många av de länder med icke araber där de är muslimer har tolkat koranens ord väldigt hårt för att försöka bli lika nära Allah som araberna. Vi står närmast Allah genom Mohammed eftersom även han var arab.

Om man är nära Allah eller inte beror inte på etnicitet, utan hur religiös man är.
    Sluta vara sådär rasistisk och inse att etnicitet spelar 0 roll för Gud, han älskar den som är mest religiös, vilket inte måste innebära en arab.
  • Anonym (Amal)
    Anonym (hm) skrev 2015-10-17 00:29:41 följande:
    Om man är nära Allah eller inte beror inte på etnicitet, utan hur religiös man är.
    Sluta vara sådär rasistisk och inse att etnicitet spelar 0 roll för Gud, han älskar den som är mest religiös, vilket inte måste innebära en arab.
    Du har fel! Araberna är närmat Allah
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-16 23:45:11 följande:
    Fritt val ska naturligtvis vara fritt val, men tveksamheter där finns då med press från den närmsta omgivningen och att många i religiösa familjer och kulturer fostras in i religionen från födseln. Du måste försöka se var och om valen verkligen fanns.
    Det är här är inget vi ska uppmuntra till i Sverige, tvärt om ska vi stå för våra ideal.
  • Tom Araya
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-17 00:55:56 följande:
    Du har fel! Araberna är närmat Allah
    Om nu ens Gud/Allah ens finns så har ju i så fall den "Store skaparen" av allt varit otroligt korkad om han satsat på att få ut ett budskap enbart till araber och på arabiska. Nivån på logik ligger dock i paritet med övrigt i de budskap som finns skrivna inom de abrahamitiska religionerna.
Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor