Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Synd om beslöjade kvinnor

Tyvärr är det inte bara vuxna kvinnor som blir tvingade att bära slöja. Dom som det är mest synd om är flickorna i dagisålder som bär slöja, i Sverige! 

Give ´em Hell!
  • Gert
    Kawthar skrev 2015-10-18 13:21:21 följande:
    Självklart som du skriver ska ingen bli tvingad till något , inget tvång i religionen är vad Koranen förespråkar. Men det gäller alla individer, slöjan är ingen symbol för förtryck, och det är inte ett islamiskt levnadssätt att förtrycka . (Kvinno)förtryck finns i alla religioner, ickereligioner , kulturer och bland alla etniciteter. Det är förtrycket som ska bekämpas istället för slöjan ( som endast visar kvinnans kärlek till Gud) och finns iförävrigt i alla Abrahamska religionerna och många kulturer.
    Du menar på fullaste allvar att kvinnorna och flickorna i Iran inte blir tvingade att gå i slöja eller något ännu värre? 
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Kawthar skrev 2015-10-18 13:56:44 följande:
    Det är landets lagar, däremot finns inget tvång i religionen! Förstår du inte skillnaden???

Indonesien , största muslimska landet , finns inget tvång till slöjan! Varför inte ta det som exempel istället! De enda länder som har slöjtvång är Iran och Saudiockuperadearabien.

Iran där du kan gå i slöja som visar halva håret(färgat/ofärgat/) en knälång skjorta tajta jeans och sandaler som visar fötterna( slöjtvång hhmm) och Saudiockuperadearabien som har det OCH en hel andra lagar som är så oislamiskt du kan komma!
    Du har noll koll. Sharia är officiell lag i Iran. Menar du att sharialagar inte har något med islam att göra?
    Give ´em Hell!
  • Gert
    M A F H H skrev 2015-10-18 15:47:36 följande:
    Det är faktiskt du som har noll koll. Ett tips är att först lära dig muslimska regler som vi individer ska följa, och sharialagar som en befolkning i en stat ska följa.

De vanliga reglerna som står i Koranen såsom att inte äta griskött, inte äta icke-halalslaktad kött, inte ha sex före äktenskap, inte mörda, inte stjäla och liknande, är regler som vi vanliga muslimer ska följa "i våra hem", om man säger så. 
    Bryter vi mot dessa regler, så straffas vi (om vi inte bett om förlåtelse) av Gud efter domedagen, ingen människa i vårt samhälle har rätt att tvinga oss till något, varken att sluta äta griskött eller ta på sig slöja, eftersom varje person bestämmer över sig själv, och det man gör är mellan Gud och en själv. Självklart kan andra muslimer ge tips som t.ex "Du äter griskött, det är inte bra osv".. men inte mer än så.

I ett shariastyrt land däremot, så är det lagar, som vilka andra lagar som helst, skillnaden är att sharialagarna har med Islam att göra (sedan innebär det inte att alla lagar i t.ex Saudiarabien har med Islam att göra).
    Du som person i ett sharialand, måste följa lagarna för annars straffas du, men hade du bott i ett ickemuslimskt land så kan ingen förutom Gud efter domedagen straffa dig.

Kort sagt: Bor du i länder utan sharia så kan du själv bestämma ifall du vill ha din slöja eller inte. Bor du däremot i Iran eller Saudiarabien så måste du följa det för att det är en lag, precis som det är förbjudet i Sverige med skattebrott och liknande.
    Exakt samma typ av syn på lagar, men skillnaden är att det handlar om olika lagar. 

Dessutom är slöjtvånget i Iran ett skämt, det räcker med att ha en sjal på halva huvudet, med tajta kläder och så kan du gå ut. 

Annars förstår jag inte varför jag skriver detta till dig, eftersom du ändå inte kommer bry dig då du redan bestämt dig för att endast du har rätt. 
    Islam verkar vara en toksekt om du frågar mig.  Det är ju sharialagar muslimska lobbyister vill införa här i Sverige, vilket Uppdrag Granskning gjorde ett reportage om 2005.

tinyurl.com/qb3exa9
    Give ´em Hell!
  • Gert
    M A F H H skrev 2015-10-18 16:25:15 följande:
    Vad har det med mitt inlägg att göra? Jag förklarade skillnaden mellan att som individ följa en regel i sitt hem, och som individ i ett samhälle med sharialagar. 
    Ja, och det är bra att du förklarade det så att jag fick en syn på islam som jag inte har haft tidigare, nämligen att det är en toksekt.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor