• Anonym (ts)

Synd om beslöjade kvinnor

Hade en diskussion idag med mina kollegor på jobbet angående alla dessa (stackars) kvinnor i slöja.

Tänk vad tråkigt att aldrig kunna göra fina håruppsättningar, tona/bleka/färga/slinga håret, använda hårspännen, flätor, tofsar, platta eller locka håret o.s.v.

Istället måste de alltid dölja sitt hår i extremt fula sjalar eller turbaner. Obestämd

Tycker olidligt synd om dem. De missar så mycket och för vad? Ingenting......

• Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor
  • Dr Nail

Å NEJ! De missar att sätta upp tofsar!! Varför ens LEVA :'(

• Anonym (Inga problem)

Jodå, de kan göra allt det där! Bara att de inte går ut med det så utan gör det hemma eller tex på tjejfest! Du behöver inte tycka synd om någon förrän du har all fakta.

• todo nada

Varför är det synd om dem? Utgår du från att de blir tvingade att ha slöja?

Jag tycker tex att dessa kvinnor är jätte vackra.

• Anonym (Amal)
    todo nada skrev 2015-10-15 12:23:34 följande:

Varför är det synd om dem? Utgår du från att de blir tvingade att ha slöja?

Jag tycker tex att dessa kvinnor är jätte vackra.

Problemet är att de inte får göra sig vackra och attrahera männen för enligt Koranen kan män inte tycka sin sexlust om han ser en vacker kvinna. Att bära slöja gör man för att dölja sin skönhet pga att män inte kan tygla sin sexlust och kvinnor som inte täcker sig är vilt villebråd och helt okej att uppvakta, trakassera och våldföra sig på just för att de stackars männens sexlust kan de inte rå sig på och tygla.
  • Anonym (tvärt om)

Jag tycker mer synd om kvinnor utan slöja nu när svetsarn befolkar Sverige med unga män från kulturer där slöja är nödvändig och kommer med ett budskap endast "våldta mig inte"

• todo nada
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-15 12:31:25 följande:

Problemet är att de inte får göra sig vackra och attrahera männen för enligt Koranen kan män inte tycka sin sexlust om han ser en vacker kvinna. Att bära slöja gör man för att dölja sin skönhet pga att män inte kan tygla sin sexlust och kvinnor som inte täcker sig är vilt villebråd och helt okej att uppvakta, trakassera och våldföra sig på just för att de stackars männens sexlust kan de inte rå sig på och tygla.

En muslimsk man ska enl Koranen visa alla kvinnor samma respekt, oavsett om det är en muslimsk kvinna med slöja eller en kristen utan. Mannen hålls absolut ansvarig för sina handlingar om denne gör närmanden/uppför sig olämpligt mot en kvinna enl Koranen.

Visst finns det kvinnor i världen som bär slöja av tvång, men minst lika många kvinnor som själva vill det.

Är det lika förtryckande med de klädregler som gäller för muslimska män enl Koranen tycker du?
  • Fiona M
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-15 12:31:25 följande:

Problemet är att de inte får göra sig vackra och attrahera männen

Ja, för att få attrahera männen är det absolut viktigaste.
  • todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-15 12:34:31 följande:

Jag tycker mer synd om kvinnor utan slöja nu när svetsarn befolkar Sverige med unga män från kulturer där slöja är nödvändig och kommer med ett budskap endast "våldta mig inte"

Slöjan är inget villkor för att en muslimsk man ska följa koranens påbud. Det gäller för alla kvinnor, även obeslöjade.
  • j a d e

Problemet är inte att de missar skojiga håruppsättningar utan att de sexualiseras.

I övrigt är det illa nog om en enda kvinna förtrycks, det är inget argument att minst lika många INTE förtrycks.

• Kawthar

Du diskuterar med dina kollegor hur synd det är om oss hijabis? Det är ju ni som begränsar livet till tofsar och hårspännen!

Vi väljer att täcka oss och väljer för vem vi vill visa oss, och färga håret,sätta upp det i tofsar och att platta håret gör vi också, det är inte bara förunnat till er som inte bär slöja.

Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor