Inlägg från: todo nada |Visa alla inlägg
  • todo nada

Synd om beslöjade kvinnor

Varför är det synd om dem? Utgår du från att de blir tvingade att ha slöja?

Jag tycker tex att dessa kvinnor är jätte vackra.

• todo nada
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-15 12:31:25 följande:

Problemet är att de inte får göra sig vackra och attrahera männen för enligt Koranen kan män inte tycka sin sexlust om han ser en vacker kvinna. Att bära slöja gör man för att dölja sin skönhet pga att män inte kan tygla sin sexlust och kvinnor som inte täcker sig är vilt villebråd och helt okej att uppvakta, trakassera och våldföra sig på just för att de stackars männens sexlust kan de inte rå sig på och tygla.

En muslimsk man ska enl Koranen visa alla kvinnor samma respekt, oavsett om det är en muslimsk kvinna med slöja eller en kristen utan. Mannen hålls absolut ansvarig för sina handlingar om denne gör närmanden/uppför sig olämpligt mot en kvinna enl Koranen.

Visst finns det kvinnor i världen som bär slöja av tvång, men minst lika många kvinnor som själva vill det.

Är det lika förtryckande med de klädregler som gäller för muslimska män enl Koranen tycker du?
  • todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-15 12:34:31 följande:

Jag tycker mer synd om kvinnor utan slöja nu när svetsarn befolkar Sverige med unga män från kulturer där slöja är nödvändig och kommer med ett budskap endast "våldta mig inte"

Slöjan är inget villkor för att en muslimsk man ska följa koranens påbud. Det gäller för alla kvinnor, även obeslöjade.
  • todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-15 13:37:33 följande:

Nja, nej, det gör det inte, endast muslimska kvinnor som tydligt visar sin tillhörighet skonas.

monawalter.blogg.se/2015/september/hijab-en-rattighet-eller-ett-fortryck.html

Männen ska enl Koranen "lägga band på sin sinnlighet", och får inte begå zina, ens med obeslöjade kvinnor.

Att det sedan finns extremister som läser Koranen som fan läser biblen, och gömmer felaktiga handlingar som faktiskt är haram bakom egna tolkningar är för jävligt. Inte minst för de "vanliga" muslimer, utan extremistiska åsikter.
  • todo nada
    Anton Chigurh skrev 2015-10-15 13:44:37 följande:

Jag håller med dig, Todo, det finns otroligt vackra kvinnor som bär slöja, dock, så ser jag slöjan som en del i ett förtryck av kvinnan. Ja, jag vet att en del bär slöja frivilligt och det skall dom fortsätta med, där så är tillåtet, men det är min fulla övertygelse att det stora flertalet skulle vilja skicka slöjan åt helvete, och då må kvinnan vara hur vacker hon vill i slöjan om inte hon bär den frivilligt. Och en sak är definitivt säker, Todo. Alla bär inte slöjan frivilligt.

Detta är min åsikt och övertygelse, jag har inga länkar till gjorda undersökningar i saken, men jag tror att det förhåller sig så. Och jag emot ALLT vad förtryck av kvinnor heter.

Bra där Anton.

Allt som sker under tvång mot en individs vilja är ju förtryck, självklart även om det är en muslimsk kvinna som tvingas bära slöja mot sin vilja. Visst finns det dom som inte vill ha den, jag själv har muslimska vänner som både valt att inte ha slöja, och andra som själva valt att ha det. (Sedan vissa som har det bara ibland.)

Smaken är som baken, delad. Och det ska den få tillåtas att vara oavsett vilken riktning smaken drar åt.
  • todo nada

Ingen som har åsikter om eller anser det som förtryck att muslimska mäns klädsel också regleras i Koranen?

• todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-15 14:26:16 följande:

Samma koran som säger att man ska hugga händer och fötter helst korsfästa dom otrogna?

Okey, låter som en vettig bok det där.

Det är mycket riktigt helt sjukt, dels att man tillåter det i Sverige, dels att det finns i deras ögon ett BEHOV för småbarn att ta på sig våldta mig inte trasan.

Var i Koranen står det att otrogna ska stympas och korsfästas?
  • todo nada
    Anonym (onyanserat) skrev 2015-10-15 16:52:23 följande:

ja usch, det är precis samma sak som när jag ser gifta kvinnor... man vet ju bara hur många som har tvingats till giftemål. Skit samma att det är många som gifter sig av egen fri vilja, det är till och med en del kvinnors högsta önskan att gifta sig, för  det finns ju fortfarande många som blir tvingade till det och då tycker jag att ingen borde få gifta sig alls..  tycker sjukt synd om alla som går runt med vigselringar, en verklig symbol för förtryck, för alla vet ju vilken slav man är under sin man/husbonde. Eller hur!

• todo nada
    elyse skrev 2015-10-16 00:36:58 följande:

Jag måste fråga - vad är poängen med slöja om man i övrigt klär sig som på översta bilden? Jag kan inte se håret, men övriga kroppen framhävs på ett sätt som jag faktiskt sällan ser hos mina väninnor (35+) utan slöja.

På vilket sätt framhävs tjejens kropp menar du? Jag tycker inte att hon framhäver sig.

I övrigt vet inte jag varför hon klär sig anorlunda än dina 35 åriga vänner, men en teori är att hon ser ut och vara en bit under 35.
Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor