• Anonym (ts)

Synd om beslöjade kvinnor

Hade en diskussion idag med mina kollegor på jobbet angående alla dessa (stackars) kvinnor i slöja.

Tänk vad tråkigt att aldrig kunna göra fina håruppsättningar, tona/bleka/färga/slinga håret, använda hårspännen, flätor, tofsar, platta eller locka håret o.s.v.

Istället måste de alltid dölja sitt hår i extremt fula sjalar eller turbaner. Obestämd

Tycker olidligt synd om dem. De missar så mycket och för vad? Ingenting......

• Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor
  • Anton Chigurh
    todo nada skrev 2015-10-15 12:23:34 följande:
    Varför är det synd om dem? Utgår du från att de blir tvingade att ha slöja?
    Jag tycker tex att dessa kvinnor är jätte vackra. smile1.gif
    Jag håller med dig, Todo, det finns otroligt vackra kvinnor som bär slöja, dock, så ser jag slöjan som en del i ett förtryck av kvinnan. Ja, jag vet att en del bär slöja frivilligt och det skall dom fortsätta med, där så är tillåtet, men det är min fulla övertygelse att det stora flertalet skulle vilja skicka slöjan åt helvete, och då må kvinnan vara hur vacker hon vill i slöjan om inte hon bär den frivilligt. Och en sak är definitivt säker, Todo. Alla bär inte slöjan frivilligt.

Detta är min åsikt och övertygelse, jag har inga länkar till gjorda undersökningar i saken, men jag tror att det förhåller sig så. Och jag emot ALLT vad förtryck av kvinnor heter.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Y)

Ja du, vi utan slöjor håller på och rakar benen och sminkar oss så fort vi ska utanför dörren. Blir ett jävla liv om en svensk kvinna inte rakar sig under armarna. Så vem är förtryckt egentligen..?

• Anonym (N)
    Kawthar skrev 2015-10-15 13:35:44 följande:

Du diskuterar med dina kollegor hur synd det är om oss hijabis? Det är ju ni som begränsar livet till tofsar och hårspännen!

Vi väljer att täcka oss och väljer för vem vi vill visa oss, och färga håret,sätta upp det i tofsar och att platta håret gör vi också, det är inte bara förunnat till er som inte bär slöja.

Har ni verkligen valt det själva? Och ni alla råkar välja exakt samma sak, att bara visa håret för er man, svärfar, far och söner... Ingen annan. Mmm visst.
  • todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-15 13:37:33 följande:

Nja, nej, det gör det inte, endast muslimska kvinnor som tydligt visar sin tillhörighet skonas.

monawalter.blogg.se/2015/september/hijab-en-rattighet-eller-ett-fortryck.html

Männen ska enl Koranen "lägga band på sin sinnlighet", och får inte begå zina, ens med obeslöjade kvinnor.

Att det sedan finns extremister som läser Koranen som fan läser biblen, och gömmer felaktiga handlingar som faktiskt är haram bakom egna tolkningar är för jävligt. Inte minst för de "vanliga" muslimer, utan extremistiska åsikter.
  • todo nada
    Anton Chigurh skrev 2015-10-15 13:44:37 följande:

Jag håller med dig, Todo, det finns otroligt vackra kvinnor som bär slöja, dock, så ser jag slöjan som en del i ett förtryck av kvinnan. Ja, jag vet att en del bär slöja frivilligt och det skall dom fortsätta med, där så är tillåtet, men det är min fulla övertygelse att det stora flertalet skulle vilja skicka slöjan åt helvete, och då må kvinnan vara hur vacker hon vill i slöjan om inte hon bär den frivilligt. Och en sak är definitivt säker, Todo. Alla bär inte slöjan frivilligt.

Detta är min åsikt och övertygelse, jag har inga länkar till gjorda undersökningar i saken, men jag tror att det förhåller sig så. Och jag emot ALLT vad förtryck av kvinnor heter.

Bra där Anton.

Allt som sker under tvång mot en individs vilja är ju förtryck, självklart även om det är en muslimsk kvinna som tvingas bära slöja mot sin vilja. Visst finns det dom som inte vill ha den, jag själv har muslimska vänner som både valt att inte ha slöja, och andra som själva valt att ha det. (Sedan vissa som har det bara ibland.)

Smaken är som baken, delad. Och det ska den få tillåtas att vara oavsett vilken riktning smaken drar åt.
  • todo nada

Ingen som har åsikter om eller anser det som förtryck att muslimska mäns klädsel också regleras i Koranen?

• Anonym (Leka fritt och få vara barn)

Jag tycker verkligen synd om alla beslöjade bebisar ich flickebarn jag ser överallt i tex Malmö.

• Anonym (tvärt om)
    todo nada skrev 2015-10-15 14:05:24 följande:
    Männen ska enl Koranen "lägga band på sin sinnlighet", och får inte begå zina, ens med obeslöjade kvinnor.

Att det sedan finns extremister som läser Koranen som fan läser biblen, och gömmer felaktiga handlingar som faktiskt är haram bakom egna tolkningar är för jävligt. Inte minst för de "vanliga" muslimer, utan extremistiska åsikter.

Samma koran som säger att man ska hugga händer och fötter helst korsfästa dom otrogna?

Okey, låter som en vettig bok det där.

Anonym (Leka fritt och få vara barn) skrev 2015-10-15 14:22:03 följande:

Jag tycker verkligen synd om alla beslöjade bebisar ich flickebarn jag ser överallt i tex Malmö.

Det är mycket riktigt helt sjukt, dels att man tillåter det i Sverige, dels att det finns i deras ögon ett BEHOV för småbarn att ta på sig våldta mig inte trasan.

• Anonym (ts)

Det finns även ett problem för oss på jobbet. Alla kvinnor ser likadana ut så jag har svårt att känna igen dom.

Vet inte vem som är vem trots att många är återkommande. Jobbigt

Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor