• Anonym (hej)

"White Trash" namn?

Finns säkert redan en sådan gammal tråd som är aktiv då och då, men vill skapa en ny.

Vilka namn tycker ni är "White Trash"?
    Skriv namn men även stavningar som ni tycker är White Trash.

Tycker namntrådar är intressanta så varför inte

• Svar på tråden "White Trash" namn?
  • Anonym (gunnar)

Alltså, Anneli/annelie, finns det något mer wt?

Alla de med det namnet som jag träffat (olyckligtvis ett par st) har haft med soc att göra. De är riktiga wt med wt namn. Missbrukare av alla dess sorter.

Nej usch. Heter någon det är det garanterat trubbel.

• Anonym (Mig)

Vilket känsligt ämne det verkar vara, och alltid poppis. Ingen vill väl ge sina barn namn som ger sämre associationer precis...

Min pojk heter Cornelis, tycker det är världens finaste och har aldrig tänkt i WT banorna... Även om namnet innehåller C och är ovanligt. :)

• Anonym (Finns inget wt)

Kan förstå att ekonomi är sekundärt till de andra två socialt och kulturellt men fortfarande white trash namn seriöst? Namn har inte med något av dessa att göra, det handlar bara om smak och den ser olika ut för de flesta människor, oavsett det sociala och kulturella.

Och med tanke på klass och det sociala så är en vänlig ton utan sarkasmer något att föredra, det borde man förstå!

Anonym (Pia) skrev 2015-08-31 22:42:12 följande:

Att du tror att klass har med pengar att göra gör att jag förstår din okunskap i WT-debatten. Du har liksom inte ens greppat grunderna. Om du är seriöst intresserad så plugga lite Bourdieu eller liknande.

Klassbegreppet är krångligt och svårt att definiera, men de flesta idag är ense om att det handlar om en kombination av socialt och kulturellt kapital, kanske till viss del även ekonomiskt, men det sista är sekundärt till de andra.

WT som benämning brukar avse de personer som har de allra lägsta sociala / kulturella (allra helt kulturella) kapitalet.

Mitt största problem med WT-begreppet är inte att det används i sig (även om det är synd att det är så nedsättande), utan att det är så rasistiskt.

Kan vi inte hitta på ett bättre ord?

• Kvinna29
    Anonym (gunnar) skrev 2015-08-31 22:58:11 följande:

Alla de med det namnet som jag träffat (olyckligtvis ett par st) har haft med soc att göra. De är riktiga wt med wt namn. Missbrukare av alla dess sorter.

haha jag tar avstånd från kvinnor med dessa namn oxå för konstigt nog dom jag har stött på med dessa nam är riktiga wt 
  • Kvinna29
    Anonym (gunnar) skrev 2015-08-31 22:58:11 följande:

haha jag tar avstånd från kvinnor med dessa namn oxå för konstigt nog dom jag har stött på med dessa nam är riktiga wt 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 23:07:36 följande:

Kan förstå att ekonomi är sekundärt till de andra två socialt och kulturellt men fortfarande white trash namn seriöst? Namn har inte med något av dessa att göra, det handlar bara om smak och den ser olika ut för de flesta människor, oavsett det sociala och kulturella.

Och med tanke på klass och det sociala så är en vänlig ton utan sarkasmer något att föredra, det borde man förstå!

Fast där finns det forskning som säger emot dig. Vissa namn och vissa typer av namn är vanligare i olika klasser än i andra. Undantag finns det sedan alltid.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 23:07:36 följande:

Du kan inte säga att det inte finns något samband mellan namn (smak) och klass, för det är bevisat i forskning gång på gång att det finns. Just det faktum att namnen varierar mellan klasser gör att de konnoterar olika, vilket senare förstärker namnets tillhörighet ytterligare.

Om du har uppfattat det som att jag inte haft en vänlig ton, eller att jag varit sarkastisk, ber jag om ursäkt. Det har aldrig varit min avsikt.
  • Anonym (Finns inget wt)

Ja det tror jag säkert att det finns men precis som namn och forskning så står det inte still- det förändras hela tiden. Just därför kan man inte anta att vissa namn är såkallade wt-namn eftersom samhället lever, det står inte still och inget kan skrivas i sten, djupt?jo

Embla twopointoh skrev 2015-08-31 23:35:31 följande:

Fast där finns det forskning som säger emot dig. Vissa namn och vissa typer av namn är vanligare i olika klasser än i andra. Undantag finns det sedan alltid.

• Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 23:44:11 följande:

Ja det tror jag säkert att det finns men precis som namn och forskning så står det inte still- det förändras hela tiden. Just därför kan man inte anta att vissa namn är såkallade wt-namn eftersom samhället lever, det står inte still och inget kan skrivas i sten, djupt?jo

Fast trenden med att personer med lägre status väljer namn från Amerikas masskultur till sina barn går tillbaka till början av 1900-talet, ungefär. Arbetarna flydde verkligenheten med läsning om indianer och cowboys, det nya landet lockade och barnen fick namn från den kulturen. Dock alltid med klockrent svenskt uttal.

Trenden har hållit i sig och än idag väljer lågstatus ofta namn från tv och likande till barnen. Så att säga att det inte står still är lite överdrivet, faktiskt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 23:44:11 följande:

Jag har inte heller påstått att det är statiskt. För några årtionden sedan var typiska "lågklassnamn" Carola och Jimmy. Sedan blev det Kevin och Robin. Idag är det namn som Nova-Li och Liam. Det handlar inte om att anta något om dessa namn.
Svar på tråden "White Trash" namn?