• Anonym (hej)

"White Trash" namn?

Finns säkert redan en sådan gammal tråd som är aktiv då och då, men vill skapa en ny.

Vilka namn tycker ni är "White Trash"?
    Skriv namn men även stavningar som ni tycker är White Trash.

Tycker namntrådar är intressanta så varför inte

• Svar på tråden "White Trash" namn?
  • Anonym (Pia)
    race skrev 2015-09-01 19:52:54 följande:

Har wt- namn alltid funnits? Det borde ju ha gjort det, men det känns så stort och extremt idag. Var det så att det fanns innan, fast i mindre mängd? Y-namn som Jonny, Conny, etc har jag ju förstått. Men vilka var wt-namnen för tjejer på 70-, 80- och 90-talen?

Sedan vi gick över från ståndssamhälle till klassamhälle har ju klasserna distanserat sig från varandra genom olika markörer. En intressant sak är att i början av 1900-talet var det borgerligheten som gav sina barn namn med internationell klang medan pigorna hette Anna, typ.
  • Kvinna29

William
    Jonathan 
    Flex
    Texas 
    Antonio
    Dragan
    Tony
    Rikardo (sååå WT)
    Amir
    Samir
    Muhamed 
    Felix
    Stellan
    Kevin (usch usch) 
    Cornelius
    Stellan 
    Ric (blä så wt)
    Kenta (riktigt wt) 
    Andre
    Amandus 
    Cornelia 
    Malin (oftast luffare misslyckade kvinnor) 
    Melinda ( wt som det bara kan bli)
    Evelina
    Miranda 
    Casandra
    Lova (fy så wt)
    petra
    Lena 
    Katarina 
    Tina
    Anna
    Tess 
    Vilma 
    Stina 
    Sophie 
    Alexandra 
    Alexia
    Carmen 
    Nikkita 
    Amber 
    Pamela 
    Andrea 
    Camilla 

• MallaL

Har wt- namn alltid funnits? Det borde ju ha gjort det, men det känns så stort och extremt idag. Var det så att det fanns innan, fast i mindre mängd? Y-namn som Jonny, Conny, etc har jag ju förstått. Men vilka var wt-namnen för tjejer på 70-, 80- och 90-talen?

Jag har släktforskat. I äldre tider (1700- och 1800-talet) hette de flesta på liknande sätt, prästerna godkände inte alltför ovanliga namn. De flesta har två namn, kvinnorna heter Anna Katarina, Maria Ulrika, Johanna Elisabet etc, männen Karl Oskar, Erik Johannes, Anders Mattias etc, och för det mesta var nog tilltalsnamnet det första namnet.

I de högre klasserna kan man se enstaka udda, ofta utsrikiskt inspirerade namn. Namn med engelsk anknytning dyker upp i slutet av 1800-talet, typ Robert, Harry, Alice, Mary, men prästen skulle fortfarande godkänna namnen, och de lägre socialgrupperna ville gärna heta som de högre.

Det var nog först på 1950-talet som det blev lite större frihet att namnge barnen, den internationella inspirationen större (tv-serier etc), och då blev spridningen av namn också större, så att det blev olika i olika socialgrupper.

Det som har hänt nu är att namngivningen i princip är fri, vi omges av påverkan från omvärlden, och då blir skillnaderna större.
  • EcceHomo

Jag har fått höra att på 70-talet(eller så var det ett annat decennium) var dubbelnamn det som var lågsocialstatusnamn. Så Per-Arne och Marie-Louise föräldrar tillhör sällan någon överklass.
  • Anonym (Fula namn och WT)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-01 18:11:17 följande:

Jag bor på Djurgården men har valt att ha mitt barn på en skola på Östermalm. I den skolan, samt i en av "systerskolorna", finns minst en Kevin.

Jag känner till föräldrarna till den Kevin som går i mitt barns skola och de är verkligen inga lågstatusmänniskor. Det tror jag inte att den andra Kevin's föräldrar är heller.

Det är ingen som säger att namn som Kevin inte har getts av personer som kommer från bättre sociala förutsättningar. Klart det finns undantag.

Det som pratas om är ASSOCIATIONER och förutfattade meningar med namn som Kevin ger.
  • Anonym (???)

Jag hörde om en amerikansk kille som på riktigt heter R a n d y Bender men när han jobbade i England kunde han inte använda det namnet för det betyder kåt bög där. I Estland finns en prominent man som heter K a l j u K u l l i men finländare skrattar åt honom för på finska betyder det flintskallig snopp.

• gertie
    Anonym (Husvagn o ljummen vodka) skrev 2015-09-01 18:01:21 följande:

Menar "Fröken" lägenheter rent allmänt? Mycket Melissa o Kevin på Östermalm

gertie skrev 2015-09-01 15:45:15 följande:

Lägenhetsboende, så målande beskrivet! Klockrent! ????

Det är skillnad på bostadsrättsägare på östermalm och lägenhetsboende ;) 
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Husvagn o ljummen vodka) skrev 2015-09-01 18:39:42 följande:

Då måste ha haft en tråkig dag...Ber om ursäkt om jag skrev mycket istället för många..

Nu var det enbart en parentes. Poängen var att det finns MINST två Kevin på Östermalm. Förmodligen många fler än så.
  • Anonym (Korvspad)
    Kvinna29 skrev 2015-09-02 00:50:30 följande:

William
    Jonathan
    Stellan
    Cornelius
    Malin (oftast luffare misslyckade kvinnor)
    Evelina
    Miranda
    Anna
    Vilma 
    Stina 
    Sophie 
    Alexandra
    Andrea 
    Camilla 

De namnen som är kvar, av samtliga du skrev, är INTE wt.
    Det där är dina helt och hållet personliga åsikter. Du känner någon som heter Malin eller Anna, som du inte gillar. En annan du inte gillar har döpt sitt barn till Stellan eller Miranda.
    De namnen som står kvar i listan här ovan, är som sagt inte white trash någonstans.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-02 18:39:39 följande:
    De namnen som är kvar, av samtliga du skrev, är INTE wt.
    Det där är dina helt och hållet personliga åsikter. Du känner någon som heter Malin eller Anna, som du inte gillar. En annan du inte gillar har döpt sitt barn till Stellan eller Miranda.
    De namnen som står kvar i listan här ovan, är som sagt inte white trash någonstans.
    Jooo. . . William va?

Annars håller jag med dig.
Svar på tråden "White Trash" namn?