• Anonym (hej)

"White Trash" namn?

Finns säkert redan en sådan gammal tråd som är aktiv då och då, men vill skapa en ny.

Vilka namn tycker ni är "White Trash"?
    Skriv namn men även stavningar som ni tycker är White Trash.

Tycker namntrådar är intressanta så varför inte

• Svar på tråden "White Trash" namn?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 21:54:38 följande:

Det är bara nån korkad som kommit på det begreppet. Du kan inte kategorisera namn efter olika klasser i samhället. Namn handlar om smak inget mer, det handlar om vad de blivande föräldrarna gillar för namn inget annat.

De som kommit på Wt är personer som har konstiga fördomar, anser jag.

Fast det är ju uppenbart att man faktiskt kan. Självklart handlar namn om smak, men det är ju just smaken som speglar sin klass. Det går igen i mer än namn, så klart. Såsom klädstil, inredning och allt annat.
  • Anonym (rabiata skatan)
    Anonym (Fula namn och WT) skrev 2015-08-31 16:30:35 följande:
    Ber om ursäkt ifall du tagit illa vid dig. Det var inte min mening.

Jag kan tyvärr ändå inte tycka att bla Melanie är ett bra och fint namn att ge. Sorry.

Jag bor i Malmö, kan kanske förklara saken?
    Det förklarar ofta det mesta... Drömmer
  • Anonym (Finns inget wt)

Hur är det uppenbart? Förklara gärna. Klädstil och inredning följer oftast ett mode sen finns det klassiskt, retro, modernt, gammalt- precis som med namn. Så återigen vad är egentligen klass,vem avgör det?

Köpte en tomt en gång av en farbror som inte såg så där jätte piff ut. Hans hem var en herrgård och han var mångmiljonär. Det ytliga behöver absolut inte spegla den vi är

Anonym (Pia) skrev 2015-08-31 22:09:28 följande:

Fast det är ju uppenbart att man faktiskt kan. Självklart handlar namn om smak, men det är ju just smaken som speglar sin klass. Det går igen i mer än namn, så klart. Såsom klädstil, inredning och allt annat.

• Anonym (Fula namn och WT)
    Anonym (J.) skrev 2015-08-31 20:30:24 följande:

Eftersom många redan har nämnts kan jag lägga till Jason. Så fult, hur tusan uttalar man det i Sverige? Jäjson eller på engelskt sätt? Inte fint oavsett.

Jason i Sverige blir som JAS (plan). Jaaaaason. Usch räligt.
  • Anonym (Fula namn och WT)
    Anonym (rabiata skatan) skrev 2015-08-31 22:13:26 följande:

Det förklarar ofta det mesta...

Haha håller tyvärr med dig
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 22:31:11 följande:

Hur är det uppenbart? Förklara gärna. Klädstil och inredning följer oftast ett mode sen finns det klassiskt, retro, modernt, gammalt- precis som med namn. Så återigen vad är egentligen klass,vem avgör det?

Köpte en tomt en gång av en farbror som inte såg så där jätte piff ut. Hans hem var en herrgård och han var mångmiljonär. Det ytliga behöver absolut inte spegla den vi är

Att du tror att klass har med pengar att göra gör att jag förstår din okunskap i WT-debatten. Du har liksom inte ens greppat grunderna. Om du är seriöst intresserad så plugga lite Bourdieu eller liknande.

Klassbegreppet är krångligt och svårt att definiera, men de flesta idag är ense om att det handlar om en kombination av socialt och kulturellt kapital, kanske till viss del även ekonomiskt, men det sista är sekundärt till de andra.

WT som benämning brukar avse de personer som har de allra lägsta sociala / kulturella (allra helt kulturella) kapitalet.

Mitt största problem med WT-begreppet är inte att det används i sig (även om det är synd att det är så nedsättande), utan att det är så rasistiskt.

Kan vi inte hitta på ett bättre ord?
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 22:31:11 följande:

www.svd.se/du-ar-vad-du-heter-mer-an-du-tror

Mjukisbyxor, trasiga kläder, cigg, tatueringar, drömfångare, indianmotiv, vargmotiv, osv, är inredningarnas och klädstilarnas wt.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Pia) skrev 2015-08-31 22:42:12 följande:

Att du tror att klass har med pengar att göra gör att jag förstår din okunskap i WT-debatten. Du har liksom inte ens greppat grunderna. Om du är seriöst intresserad så plugga lite Bourdieu eller liknande.

Klassbegreppet är krångligt och svårt att definiera, men de flesta idag är ense om att det handlar om en kombination av socialt och kulturellt kapital, kanske till viss del även ekonomiskt, men det sista är sekundärt till de andra.

WT som benämning brukar avse de personer som har de allra lägsta sociala / kulturella (allra helt kulturella) kapitalet.

Mitt största problem med WT-begreppet är inte att det används i sig (även om det är synd att det är så nedsättande), utan att det är så rasistiskt.

Kan vi inte hitta på ett bättre ord?

Lågstatus? Socialgrupp 3? Bönder?
  • Kvinna29
    Överste Senap skrev 2015-08-30 17:40:33 följande:

Zeke. Trashigare än så blir det inte.

Håller verkligen med dig 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-08-31 22:49:06 följande:
    Lågstatus? Socialgrupp 3? Bönder?
    Mjo, det skulle vara det första, kanske. LS?

De andra två har ju redan en betydelse. Jag tycker inte riktigt att socialgrupp 3 och WT är samma sak.
Svar på tråden "White Trash" namn?