• Anonym (hej)

"White Trash" namn?

Finns säkert redan en sådan gammal tråd som är aktiv då och då, men vill skapa en ny.

Vilka namn tycker ni är "White Trash"?
    Skriv namn men även stavningar som ni tycker är White Trash.

Tycker namntrådar är intressanta så varför inte

• Svar på tråden "White Trash" namn?
  • Anonym (Melanie)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-08-30 17:55:54 följande:

Det man ser till mest, iaf där jag kommer ifrån, är efternamnen. Alla "son-namn" är lågstatus.

Är du seriös? Just son-namnen är helt klasslösa, på alla positioner och platser i samhället finns det folk med son-namn. Och Sveriges vanligaste efternamn är Johansson. Knappast "white trash"....
  • Anonym (Melanie)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 18:02:33 följande:

Ingen har väl sagt något om Kevin Spacey et al? Har man anglosaxiska anor är engelska namn självklart ok. Det är när helsvenska föräldrar med svenskt efternamn ger sina barn namn som Liam Jönsson eller Dakota Larsson som det låter lite illa i mångas öron.

Jag tycker det är respektlöst att utan eftertanke rada upp ett gäng traditionella anglosaxiska namn och avfärda dem som "white trash" bara för att de inte passar in i deras svenska namntradition.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Melanie) skrev 2015-08-30 18:03:15 följande:
    Är du seriös? Just son-namnen är helt klasslösa, på alla positioner och platser i samhället finns det folk med son-namn. Och Sveriges vanligaste efternamn är Johansson. Knappast "white trash"....
    Sveriges vanligaste klasser är låg och medel. Kanske därför.
    Ingen jag umgås med har ett son-namn.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 18:02:33 följande:
    Ingen har väl sagt något om Kevin Spacey et al? Har man anglosaxiska anor är engelska namn självklart ok. Det är när helsvenska föräldrar med svenskt efternamn ger sina barn namn som Liam Jönsson eller Dakota Larsson som det låter lite illa i mångas öron.
    Hur låter Pamela Anderson då?
  • Anonym (Känga)
    Anonym (Melanie) skrev 2015-08-30 18:05:36 följande:

Jag tycker det är respektlöst att utan eftertanke rada upp ett gäng traditionella anglosaxiska namn och avfärda dem som "white trash" bara för att de inte passar in i deras svenska namntradition.

Så du tycker alltså att Dakota Larsson, Jamie Persson etc låter stilistiskt bra? Det tycker inte jag, det skorrar i mitt språköra. Engelska och svenska är två fina språk var för sig, men jag föredrar när namnen hör hemma i EN språksfär.
  • Anonym (Känga)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-08-30 18:10:41 följande:

Hur låter Pamela Anderson då?

Hela namnet uttalas ju på engelska, låter därför alldeles utmärkt!
  • Anonym (Melanie)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 18:11:13 följande:

Så du tycker alltså att Dakota Larsson, Jamie Persson etc låter stilistiskt bra? Det tycker inte jag, det skorrar i mitt språköra. Engelska och svenska är två fina språk var för sig, men jag föredrar när namnen hör hemma i EN språksfär.

Hur det låter struntar jag i. Det är inte mitt namn eller mitt barn.

Och jag nämnde inte kombinationen anglosaxiskt förnamn, svenskt efternamn, personen som radade upp alla namn sa inget om det. De bara slängde upp ett gäng vanliga anglosaxiska namn och avfärdade dem som white trash utan kontext.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 18:11:13 följande:
    Jamie Pörsen (engelskt uttal), as in Gunilla Pörsen. Funkar.
    Pamela Anderson. Funkar.
    Jason Johänson. Funkar.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-08-30 18:15:16 följande:
    Jamie Pörsen (engelskt uttal), as in Gunilla Pörsen. Funkar.
    Pamela Anderson. Funkar.
    Jason Johänson. Funkar.
    Pamela Änderson*
  • Anonym (Melanie)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-08-30 18:09:56 följande:

Sveriges vanligaste klasser är låg och medel. Kanske därför.

Ingen jag umgås med har ett son-namn.

Så du skulle inte umgås med Stefan för att han heter Persson i efternamn?

P.s han är huvudägare av H&M och en av Sveriges rikaste och mäktigaste näringslivmagnater.
Svar på tråden "White Trash" namn?