"White Trash" namn?
Estelle, Nicole, Samatha, Nathalie, Kevin, Liam, Cassandra, Melanie.
Estelle, Nicole, Samatha, Nathalie, Kevin, Liam, Cassandra, Melanie.
Det man ser till mest, iaf där jag kommer ifrån, är efternamnen. Alla "son-namn" är lågstatus.
Ingen har väl sagt något om Kevin Spacey et al? Har man anglosaxiska anor är engelska namn självklart ok. Det är när helsvenska föräldrar med svenskt efternamn ger sina barn namn som Liam Jönsson eller Dakota Larsson som det låter lite illa i mångas öron.
Så du tycker alltså att Dakota Larsson, Jamie Persson etc låter stilistiskt bra? Det tycker inte jag, det skorrar i mitt språköra. Engelska och svenska är två fina språk var för sig, men jag föredrar när namnen hör hemma i EN språksfär.
Sveriges vanligaste klasser är låg och medel. Kanske därför.
Ingen jag umgås med har ett son-namn.
Det som stör mig med hela den här "white trash" namn diskussionen är att folk verkligen tror att de kan döma folk utifrån förnamnet. Om jag går på fest eller träffar nya bekantskaper på föräldramötet i förskolan och presenterar mig som bara "Melanie" kommer säkert någon/några inskränkta FL-morsor tro att jag är "white trash" och helt plötsligt dömma mig utifrån endast mitt namn, tro sig veta att jag är lågutbildad, bor i hyresrätt, är separerad, ger mitt barn oboy och vitt rostbröd till middag och sen super till på Harrys med tjejkompisarna när barnen är hos pappan. Fördomar och förutfattade meningar enbart baserat på ett namn som sedan i te stämmer för fem öre, bara för att folk är så inskränkta.