Anonym (fröken) skrev 2015-08-30 17:26:52 följande:
Robin
Kevin
Vanessa
Melissa
Savanna
Havanna
Tindra
Nova
Smilla
Ängla
Novali
Loveli
Neo
Minea
Millian
Milijon
Loke
Zack
Birk
Aston
Texas
Ringo
Rambo
Hampus
Jonny
Valentina
Leo
Leon
är vad jag upplever yngre och lägenhetsboende sämre utbildade namnger sina barn till. Jag arbetar på en skola med barn från både villaområdet och lägenhetsområdet.
De i villaområdet väljer klassiska namn som tex gammelmansnamn osv. August, Axel, Astrid, Elsa, Selma, Karl, Nils, Linnea, Ella, Karin, Erik, Svante, Agnes, Vilhelm, Louise, Isabella, Viktoria osv............
Det ÄR skillnad i namnval, men ungarna är precis lika goa!
Konstigt. Jag är också lärare och känner igen många av namnen från din WT-lista bland mina lugnare elever, vars föräldrar bor i villa och är välutbildade.
Skönt att du ser ungarna som precis lika goa oavsett bakgrund. Jag bekymrar mig dock för när människor i allmänhet och kollegor i synnerhet kapitulerar för att namn signalerar samhällsklass. Tror det var mer så förr, men jag tror både barnen och vi som jobbar med dem tjänar på att jobba med våra fördomar om att vissa namn och huruvida folk bor i lägenhet signalerar om viss bakgrund. Ibland stämmer fördomarna, ibland inte. Därmed blir de opålitliga.
Själv bor jag i lägenhet, har vuxit upp med sammanboende akademikerföräldrar i både lägenhet och villa och närmar mig 40. Kan tänka mig namn från båda dina listor till vårt ännu ofödda barn.