• Anonym (hej)

"White Trash" namn?

Finns säkert redan en sådan gammal tråd som är aktiv då och då, men vill skapa en ny.

Vilka namn tycker ni är "White Trash"?
    Skriv namn men även stavningar som ni tycker är White Trash.

Tycker namntrådar är intressanta så varför inte

• Svar på tråden "White Trash" namn?
  • Anonym (hej)
    MickeHallon skrev 2015-08-30 17:32:08 följande:

Anna, Margareta, Elisabeth, Eva, Birgitta, Kristina, Karin, Marie, Miranda, Tina, Linda

Mikael, Martin, Nils, Anders, Tom, Tommy, Patrik, Lars, Jack, Andreas, Jim, Jimmy, Fredrik, Erik.... the list goes on

Ska vi göra en tråd om Arabiska namn och dra dessa i smuts (trash?)
    Eller nej, det kanske skulle vara rasistiskt då, ett hatbrott rentav...

Vi kanske inte borde göra det om Svenska namn heller Tomte

Jag frågade aldrig om svenska namn, utan white trash namn.
    Anser du att Muhammed är white trash så får du gärna skriva det i tråden. Svaren ska vara enligt era egna uppfattningar, finns inga måsten.
  • IMHO
    Anonym (fröken) skrev 2015-08-30 17:26:52 följande:

Robin

Kevin

Vanessa

Melissa

Savanna

Havanna

Tindra

Nova

Smilla

Ängla

Novali

Loveli

Neo

Minea

Millian

Milijon

Loke

Zack

Birk

Aston

Texas

Ringo

Rambo

Hampus

Jonny

Valentina

Leo

Leon

är vad jag upplever yngre och lägenhetsboende sämre utbildade namnger sina barn till. Jag arbetar på en skola med barn från både villaområdet och lägenhetsområdet.

De i villaområdet väljer klassiska namn som tex gammelmansnamn osv. August, Axel, Astrid, Elsa, Selma, Karl, Nils, Linnea, Ella, Karin, Erik, Svante, Agnes, Vilhelm, Louise, Isabella, Viktoria osv............

Det ÄR skillnad i namnval, men ungarna är precis lika goa!

Konstigt. Jag är också lärare och känner igen många av namnen från din WT-lista bland mina lugnare elever, vars föräldrar bor i villa och är välutbildade.

Skönt att du ser ungarna som precis lika goa oavsett bakgrund. Jag bekymrar mig dock för när människor i allmänhet och kollegor i synnerhet kapitulerar för att namn signalerar samhällsklass. Tror det var mer så förr, men jag tror både barnen och vi som jobbar med dem tjänar på att jobba med våra fördomar om att vissa namn och huruvida folk bor i lägenhet signalerar om viss bakgrund. Ibland stämmer fördomarna, ibland inte. Därmed blir de opålitliga.

Själv bor jag i lägenhet, har vuxit upp med sammanboende akademikerföräldrar i både lägenhet och villa och närmar mig 40. Kan tänka mig namn från båda dina listor till vårt ännu ofödda barn.
  • Anonym (???)

Om man heter något ovanligare i andra namn som Viking eller Sannfrid och klassiskt svenskt i förnamn vilken samhällsklass hör man till då?

• Anonym (Korvspad)
    Anonym (???) skrev 2015-08-30 17:51:55 följande:

Om man heter något ovanligare i andra namn som Viking eller Sannfrid och klassiskt svenskt i förnamn vilken samhällsklass hör man till då?

Beror väl lite på om Viking är ett släktnamn eller ej.
  • Anonym (Korvspad)

Det man ser till mest, iaf där jag kommer ifrån, är efternamnen. Alla "son-namn" är lågstatus.

• Anonym (Melanie)
    Anonym (Fula namn och WT) skrev 2015-08-30 17:23:44 följande:

Estelle, Nicole, Samatha, Nathalie, Kevin, Liam, Cassandra, Melanie.

Du, jag heter Melanie och jag är garanterat inte "white trash". Förstår att du bor i en liten byhåla utan fantasi men det finns en värld utanför din lilla fiskdamm där namnen du radade upp är fullt normala namn. Tycker du Estelle Bernadotte, Nicole Kidman, Nathalie Portman, Kevin Spacey och Liam Neeson är "white trash"? Jag förstår att du tycker att det blir fel när Karin och Lars döper sin dotter till "Melanie Sundberg" men vi är många i landet som anglosaxiskt påbrå och det vore ju schysst om du kunde visa lite respekt för att folks namntraditioner inte ser ut som dina.
  • Anonym (Känga)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-08-30 17:33:38 följande:

Fast Wilhelm med V?! Ska ungen aldrig kunna sticka näsan utanför Sveriges gränser?

Åker han till Tyskland garvar de sig harmynt och undrar varför i hela friden gossen heter Filhelm.

Och heter han Viking garvar de också och undrar om han heter Fiking? Lägg av, namn med tyskt ursprung stavas ofta med V på svenska.
  • Fjäril kär

Hittepånamn skulle jag nog vilja ha som wt namn

Typ:

Hallon, Lilja-nova, Stella-lycke, James-Dio, Love-ove och inte att förglömma alla galna stavningar på vanliga namn som tex Cewwin, Willhellm, Szandra, Rebeccza, Sirih osv..

Samt även dessa som uppenbart ger namn efter idoler/förebilder som tex döper sina döttrar efter kvinnorna i familjen Kardashian, använder bloggarnamn som typ Kenza osv

• Anonym (Känga)
    Anonym (Melanie) skrev 2015-08-30 17:56:57 följande:

Du, jag heter Melanie och jag är garanterat inte "white trash". Förstår att du bor i en liten byhåla utan fantasi men det finns en värld utanför din lilla fiskdamm där namnen du radade upp är fullt normala namn. Tycker du Estelle Bernadotte, Nicole Kidman, Nathalie Portman, Kevin Spacey och Liam Neeson är "white trash"? Jag förstår att du tycker att det blir fel när Karin och Lars döper sin dotter till "Melanie Sundberg" men vi är många i landet som anglosaxiskt påbrå och det vore ju schysst om du kunde visa lite respekt för att folks namntraditioner inte ser ut som dina.

Ingen har väl sagt något om Kevin Spacey et al? Har man anglosaxiska anor är engelska namn självklart ok. Det är när helsvenska föräldrar med svenskt efternamn ger sina barn namn som Liam Jönsson eller Dakota Larsson som det låter lite illa i mångas öron.
Svar på tråden "White Trash" namn?