• IMHO

"White Trash" namn?

Anonym (fröken) skrev 2015-08-30 17:26:52 följande:

Robin

Kevin

Vanessa

Melissa

Savanna

Havanna

Tindra

Nova

Smilla

Ängla

Novali

Loveli

Neo

Minea

Millian

Milijon

Loke

Zack

Birk

Aston

Texas

Ringo

Rambo

Hampus

Jonny

Valentina

Leo

Leon

är vad jag upplever yngre och lägenhetsboende sämre utbildade namnger sina barn till. Jag arbetar på en skola med barn från både villaområdet och lägenhetsområdet.

De i villaområdet väljer klassiska namn som tex gammelmansnamn osv. August, Axel, Astrid, Elsa, Selma, Karl, Nils, Linnea, Ella, Karin, Erik, Svante, Agnes, Vilhelm, Louise, Isabella, Viktoria osv............

Det ÄR skillnad i namnval, men ungarna är precis lika goa!

Konstigt. Jag är också lärare och känner igen många av namnen från din WT-lista bland mina lugnare elever, vars föräldrar bor i villa och är välutbildade.

Skönt att du ser ungarna som precis lika goa oavsett bakgrund. Jag bekymrar mig dock för när människor i allmänhet och kollegor i synnerhet kapitulerar för att namn signalerar samhällsklass. Tror det var mer så förr, men jag tror både barnen och vi som jobbar med dem tjänar på att jobba med våra fördomar om att vissa namn och huruvida folk bor i lägenhet signalerar om viss bakgrund. Ibland stämmer fördomarna, ibland inte. Därmed blir de opålitliga.

Själv bor jag i lägenhet, har vuxit upp med sammanboende akademikerföräldrar i både lägenhet och villa och närmar mig 40. Kan tänka mig namn från båda dina listor till vårt ännu ofödda barn.
  • IMHO
    Anonym (Melanie) skrev 2015-08-30 18:24:47 följande:

Det som stör mig med hela den här "white trash" namn diskussionen är att folk verkligen tror att de kan döma folk utifrån förnamnet. Om jag går på fest eller träffar nya bekantskaper på föräldramötet i förskolan och presenterar mig som bara "Melanie" kommer säkert någon/några inskränkta FL-morsor tro att jag är "white trash" och helt plötsligt dömma mig utifrån endast mitt namn, tro sig veta att jag är lågutbildad, bor i hyresrätt, är separerad, ger mitt barn oboy och vitt rostbröd till middag och sen super till på Harrys med tjejkompisarna när barnen är hos pappan. Fördomar och förutfattade meningar enbart baserat på ett namn som sedan i te stämmer för fem öre, bara för att folk är så inskränkta.

Håller med fullständigt. Tror att det här är tänkt som en harmlös, underhållande tråd, men tror dessvärre även att sådana här trådar göder fördomar. Bra att du säger ifrån.
Svar på tråden "White Trash" namn?