• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-19 18:17:37 följande:
    Ja, när hon var 3 månader fick hon sin första njurbäckeninflammation. Då var vi inlagda i 4 dagar och hon fick penicillinet intravenöst. Har man haft det en gång kan man lätt få det igen och tydligen ännu lättare när man sitter på kalla golv och leker.....
    Skruttan :(
  • Blicka

Kokade egen gröt till lillan ikväll efter recept från BVC-dietist. Lillan gillade den så nu kan vi variera lite mellan köpegröt o hemgjord gröt. Om ngn vill ha recept säg till!

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-19 18:59:32 följande:

Kokade egen gröt till lillan ikväll efter recept från BVC-dietist. Lillan gillade den så nu kan vi variera lite mellan köpegröt o hemgjord gröt. Om ngn vill ha recept säg till!

Jag vill gärna ha receptet!
  • Blicka

Här kommer receptet:

Järnrikegröt 1 barnportion
    2 tsk kross från tunnpaltbröd
    1/2 dl havregryn ev mixade
    1 dl vatten

Koka, späd ev med mer vatten så att gröten inte blir för tjock. Servera med fruktmos/puré/mosad banan.

Enligt receptet innehåller gröten lika mkt järn som köpegröt. Jag hittade ett tunnbröd som heter järnrike från mjällom på affären. Gröten smakade helt ok tyckte även jag men såg väl inte superaptitlig ut... Men inte det som räknas!

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-19 20:08:35 följande:

Här kommer receptet:

Järnrikegröt 1 barnportion
    2 tsk kross från tunnpaltbröd
    1/2 dl havregryn ev mixade
    1 dl vatten

Koka, späd ev med mer vatten så att gröten inte blir för tjock. Servera med fruktmos/puré/mosad banan.

Enligt receptet innehåller gröten lika mkt järn som köpegröt. Jag hittade ett tunnbröd som heter järnrike från mjällom på affären. Gröten smakade helt ok tyckte även jag men såg väl inte superaptitlig ut... Men inte det som räknas!

Tack!
  • Tjej78

En fråga, hur länge orkar era vara vakna? Min lilla orkar max 3 men visar trötthet redan efter 2 timmar och då kvittar det om det är full aktivitet eller vi bara slappar här hemma. Sen hur många resp hur länge vilar dom på dagen? När lägger dom sig för natten och hur länge har dom varit vakna då sen den sista vilan? Blev visst mer än en fråga... :)

• malle88
    Tjej78 skrev 2016-01-19 20:33:48 följande:

En fråga, hur länge orkar era vara vakna? Min lilla orkar max 3 men visar trötthet redan efter 2 timmar och då kvittar det om det är full aktivitet eller vi bara slappar här hemma. Sen hur många resp hur länge vilar dom på dagen? När lägger dom sig för natten och hur länge har dom varit vakna då sen den sista vilan? Blev visst mer än en fråga... :)

Normalt vaknar hon sex, somnar om vid sju och sover till 8-8.30 (jätteuppskattat av föräldrarna ;) ). Sover ca 20 min vid 12 och cirka en timme mellan 15-16. Somnar för natten vid 19.30, vanligtvis efter lång kamp.

Hon sover lika länge oavsett vad vi gjort, däremot sover hon djupare om vi t ex varit på öppna förskolan :)
  • Blicka

Min lilla vaknar runt kl 7. På dagen sover hon oftast två längre stunder på dryga timmen vardera, ibland blir det en lur på 15 minuter under em för att orka till läggdags. Den luren kan ibland vara så sen som vid kl 16-16.30. Idag har lillan varit vaken från 14.45 till läggdags 19.00, vissa dagarna hon vaken från kl 14. Men då är hon väldigt grinig vid kl 16-17. Idag har lillan sovit tre lurar ca 8.45-9.30, 11.15-11.45, 13.45-14.45, men då vaknade hon även kl 6.

• pco

Tjej78: nä ursch va jobbigt. Hoppas liten blir bättre snabbt!

Blicka: tack för receptet på gröten, ska absolut provas :)

Här brukar tjejen vakna ca 12h efter hon somnat o oftast somnar hon mellan 19-19.30 nu de två senaste dagarna har hon vaknat vid 06 o pratat typ en stund o sen somnat om till strax efter 09. :)
    O vaknar hon så sent so sover hon efter Lunch vilket är ca 3h senare o sover då 1h drygt om vi är ute elr i din säng. Är vi någon annanstans så går det inte alls längre. Somnar endast hemma elr i vagn på dagen.
    Sover hon efter lunch sover hon endast 1gång o ev. En sväng i bilen om vi är påväg hem lite senare. Vaknar hon vid 7 så sover hn två gånger. Timmen innan lunch o sen efter mellanmålet. Om vi är på sångstunden på öppna försk. Så slumrar hon i bilen en sväng å ca 10min o sover endast efter lunch trots att hon vaknat tidigten då är hon trött efter middagen redan, stackars så då kan hon lägga sig tidigare för jag tycker så synd om henne att behöva vara så trött lixom.

• malle88

Det märks att det är en jobbig period för lillan nu. Hon har inte tålamod att äta, att sova är rena karusellen, leker själv typ en sekund innan hon tröttnar, hon kryper iväg och upptäcker att jag är för långt borta och blir rädd. Hoppas det går över, så hon mår bättre snart.

Hur har ni de? :)

Svar på tråden Majbebisar 2015