• miamarina84

Vi som försökt 10 månader

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

• Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • pandoraDiem
    emzerus skrev 2016-06-17 19:36:58 följande:

Det är väl efter 1 år man får hjälp om man inte blivit gravid. Men vi har ju fått många missfall, 7 st sen vi började försöka i september 2014 och vi fick göra en missfallsutredning efter 3 missfall o har sen haft kontakt på kvinnokliniken. 

Fick höra att efter 1 år utan graviditet så kunde vi kontakta fertilitetsmottagningen där jag trodde att IVF kunde bli aktuellt. Så har "mörkat" de missfall som skedde i höstas samt det som skedde i maj i år. Ringde till fertilitetsmottagningen i måndags o de tar ju emot oss i augusti. men när jag frågade om ivf så sa hon att vi inte får hjälp via ivf först det gått 2 år sen senaste missfallet (alltså i augusti 2017). Men OM något skulle visa sig vara fel så kan vi få hjälp med ivf tidigare. 

Sjukt frustrerande men jag försöker hålla hoppet uppe ändå o tro på det bästa! 

Hur är det med dig? Hur mår du? 

Kram!

Okej, tycker det är så dåligt att det skiljer sig när man får hjälp beroende på vilket landsting man tillhör. Vi började försöka sommaren 2014, var på utredning hösten 2015 (som sagt trots utomkveds julen 2014) och skulle påbörja ivf våren 2016 trots att de konstaterade att vi kunde bli gravida själva. De konstaterade visserligen också att det antagligen skulle bli svårare dels för att jag bara har en äggledare, dels för att mannens spermier var lite deformerade och dels för att det tagit tid för oss att bli gravida. Sen är det väl i och för sig oundvikligt att köerna för att påbörja ivf ser olika ut på olika ställen men som jag förstått det så ska man kunna använda sig av vårdgarantin när man väl fått sin sin remiss till ivf. Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur det fungerar praktiskt.

Kom de fram till något på missfallsutredningen? Jag hoppas verkligen att ni får bra hjälp i augusti, min kontakt med fertilitetsmottagningen är enbart positiv så hoppas du också får bra bemötande och hjälp.

Har inte skrivit nåt här på länge så vet inte om jag berättat att vi är gravida. En vecka innan första mötet inför påbörjandet av ivfen. Känns fortfarande overkligt. Så trots en massa misslyckade försök (tappat räkningen) så kan det tydligen gå tillslut. Hoppas så att jag får läsa här snart att ni också är gravida.

Kram!
  • emzerus
    pandoraDiem skrev 2016-06-17 21:14:19 följande:
    Okej, tycker det är så dåligt att det skiljer sig när man får hjälp beroende på vilket landsting man tillhör. Vi började försöka sommaren 2014, var på utredning hösten 2015 (som sagt trots utomkveds julen 2014) och skulle påbörja ivf våren 2016 trots att de konstaterade att vi kunde bli gravida själva. De konstaterade visserligen också att det antagligen skulle bli svårare dels för att jag bara har en äggledare, dels för att mannens spermier var lite deformerade och dels för att det tagit tid för oss att bli gravida. Sen är det väl i och för sig oundvikligt att köerna för att påbörja ivf ser olika ut på olika ställen men som jag förstått det så ska man kunna använda sig av vårdgarantin när man väl fått sin sin remiss till ivf. Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur det fungerar praktiskt.

Kom de fram till något på missfallsutredningen? Jag hoppas verkligen att ni får bra hjälp i augusti, min kontakt med fertilitetsmottagningen är enbart positiv så hoppas du också får bra bemötande och hjälp.

Har inte skrivit nåt här på länge så vet inte om jag berättat att vi är gravida. En vecka innan första mötet inför påbörjandet av ivfen. Känns fortfarande overkligt. Så trots en massa misslyckade försök (tappat räkningen) så kan det tydligen gå tillslut. Hoppas så att jag får läsa här snart att ni också är gravida.

Kram!
    Då var det säkert därför, att ni hade vissa omständigheter som gjorde att ni skulel få hjälp m ivf. 
    Missfallsutredningen som gjordes visade inte på några fel alls. Däremot har min man inte fått lämna spermieprov trots att vi efterfrågat det flera gånger. Så det hoppas jag att han får lämna nu när vi ska till fertilitetsmottagningen. Hoppas såklart inte att det är nå fel men om det skulle vara nå "fel" som kommer upp på någon av oss då får vi ju hjälp m ivf tidigare. 
    Sen kan det säkert skilja på vilken hjälp man får beroende på vart man bor o vem man träffar...ska inte vara så tycker jag men tror att det kan vara så att vissa läkare är mer villiga att tänja lite på reglerna tex. 

Du skrev tidigare att ni lyckats o det är så härligt att höra! :) När är bebisen beräknad att komma? 
    Grattis igen <3 
  • pandoraDiem
    emzerus skrev 2016-06-18 10:34:24 följande:

Då var det säkert därför, att ni hade vissa omständigheter som gjorde att ni skulel få hjälp m ivf. 

Missfallsutredningen som gjordes visade inte på några fel alls. Däremot har min man inte fått lämna spermieprov trots att vi efterfrågat det flera gånger. Så det hoppas jag att han får lämna nu när vi ska till fertilitetsmottagningen. Hoppas såklart inte att det är nå fel men om det skulle vara nå "fel" som kommer upp på någon av oss då får vi ju hjälp m ivf tidigare. 

Sen kan det säkert skilja på vilken hjälp man får beroende på vart man bor o vem man träffar...ska inte vara så tycker jag men tror att det kan vara så att vissa läkare är mer villiga att tänja lite på reglerna tex. 

Du skrev tidigare att ni lyckats o det är så härligt att höra! :) När är bebisen beräknad att komma? 

Grattis igen <3 

Tror absolut att mannen din kommer få lämna spermaprov. Förhoppningsvis ger de er någon slags plan efter mötet om hur ni ska gå vidare. Det tyckte jag var skönt, kunde släppa kontrollen lite på nåt sätt.

Tack :) om allt går vägen så ska bebisen komma 31 oktober :)
  • miamarina84

Hur går det för er på semestern :) har ni tid att njuta o glömma allt annat? Kram till er

• Rosenblad

Ansluter mig här, nu är vi på försök nr 11...Tror jag fick tidigt missfall för några dagar sen då jag aldrig haft symptom innan under dessa 11 månader förutom nu sista. Var varm hela tiden, ont som vid mens en vecka, sura uppstötningar, röda varma kinder, illamående, kände mig mer närvarande. Det var helt underbart då jag trodde att det skulle hålla men nej, mensen kom med en så sjuk värk så jag satt ihopvikt och gråtit nu flera dagar men insett nu allt alla symptom är som bortblåsta och blodet har slutat komma.. Har fortsatt lite ont i höger äggstock av någon anledning men den lille kan knappast vara kvar efter detta blodbad... Så nu väntar vi på nästa äl, igen.. Och väntar för tid för utredning. Jag är bitter, jag vet.. :) Men som ni vet, svårt att hålla humöret uppe alltid när de inte går som man tänkte sig.

• emzerus

Var ett tag sen jag skrev här i tråden... Var väldigt optimistisk innan sommaren o min semester då jag kände att då har vi all chans att lyckas. Härligt väder o total avkoppling. Så när jag började jobba igen o hunnit med mens två gånger så kände jag mig rätt bitter :( 
    Förra sommaren vart jag gravid 3 ggr i följd o visserligen vart det ju missfall alla tre gånger men jag kan inte låta bli o fundera- vad har ändrats sen dess? varför blir vi aldrig gravida nu för? 

Är idag på äl+8 o dum som jag är har jag redan tagit gravtest som är helt negativa. vet att det är tidigt o att det finns en chans fortfarande men det känns bara kört :( 

Imorgon ska jag o min man till fertilitetsmottagningen iaf för ett första möte. jag hoppas att de har en plan för oss o att de kommer komma med råd o förslag på hur vi ska gå vidare nu. Att det inte kommer vara jag som behöver googla o själv komma med förslag o lösningar som det varit hittills när jag gått på kvinnokliniken (efter missfallsutredning)

Väldigt bistert inlägg detta, men behövde bara skriva av mig lite. 

Kram till er som läser denna tråd o fortfarande kämpar! <3

• miamarina84
    emzerus skrev 2016-08-16 19:09:00 följande:

Var ett tag sen jag skrev här i tråden... Var väldigt optimistisk innan sommaren o min semester då jag kände att då har vi all chans att lyckas. Härligt väder o total avkoppling. Så när jag började jobba igen o hunnit med mens två gånger så kände jag mig rätt bitter :( 

Förra sommaren vart jag gravid 3 ggr i följd o visserligen vart det ju missfall alla tre gånger men jag kan inte låta bli o fundera- vad har ändrats sen dess? varför blir vi aldrig gravida nu för? 

Är idag på äl+8 o dum som jag är har jag redan tagit gravtest som är helt negativa. vet att det är tidigt o att det finns en chans fortfarande men det känns bara kört :( 

Imorgon ska jag o min man till fertilitetsmottagningen iaf för ett första möte. jag hoppas att de har en plan för oss o att de kommer komma med råd o förslag på hur vi ska gå vidare nu. Att det inte kommer vara jag som behöver googla o själv komma med förslag o lösningar som det varit hittills när jag gått på kvinnokliniken (efter missfallsutredning)

Väldigt bistert inlägg detta, men behövde bara skriva av mig lite. 

Kram till er som läser denna tråd o fortfarande kämpar! <3

Du har all rätt att tänk" om" det ibte hade blivit missfall. Då hade du haft den fina familjen du kämpat så med. Du hade sluppit att känna dig bitter nu. Nu hade du varit bitter för sömnbrist i så fall ;) men bra med en plan iaf o förhoppningsvis hjälp Av något slag. Jag kan inget om missfall, aldrig fått plus på stickan. Men nu om 14-16 dagar har jag tänkt att då kommer det :) igår var vi o gjorde äggplock på vårt första ivf försök o i morgon sätter vi in ett tvådagars.

Så jag kämpar vidare iaf o hoppas du gör det med <3
  • pandoraDiem

Lycka till på fertilitetsmottagningen idag emzerus! Hoppas så att ni känner att ni fått/kommer få hjälp när ni går därifrån idag. Tycker det låter som att ni har kämpat ensamma länge nog nu.

Miamarina, massa lycka till till dig idag också! Härligt att höra att ni är igång och att du förhoppningsvis får tillbaka ett litet embryo idag! Gick äggplocket bra?

• emzerus
    miamarina84 skrev 2016-08-16 21:45:14 följande:
    Du har all rätt att tänk" om" det ibte hade blivit missfall. Då hade du haft den fina familjen du kämpat så med. Du hade sluppit att känna dig bitter nu. Nu hade du varit bitter för sömnbrist i så fall ;) men bra med en plan iaf o förhoppningsvis hjälp Av något slag. Jag kan inget om missfall, aldrig fått plus på stickan. Men nu om 14-16 dagar har jag tänkt att då kommer det :) igår var vi o gjorde äggplock på vårt första ivf försök o i morgon sätter vi in ett tvådagars.

Så jag kämpar vidare iaf o hoppas du gör det med <3
    Åh, hoppas att det gått bra idag <3 Håller tummarna hårt för att ni får ett plus om ett par veckor!! 
    Hur har allt gått med äggplock o så, gjort ont?

Självklart kämpar jag också vidare, finns liksom inget val <3 
  • emzerus
    pandoraDiem skrev 2016-08-17 07:48:47 följande:

Lycka till på fertilitetsmottagningen idag emzerus! Hoppas så att ni känner att ni fått/kommer få hjälp när ni går därifrån idag. Tycker det låter som att ni har kämpat ensamma länge nog nu.

Tack, det gick bra idag! Fick lämna blodprov för att kolla om jag är immun mot röda hund o sen för att se om jag haft ägglossning. 

Min man fick en tid för att lämna spermaprov. Och så bokade vi in en ny tid då vi ska träffa en läkare för undersökning samt göra upp en plan. Så det känns väldigt skönt! 

Hoppas du mår bra!! Närmar sig nu va tills bebisen kommer till er? <3
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader