• miamarina84

Vi som försökt 10 månader

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

• Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-07-24 12:07:57 följande:

Min man säger inte så mycket utan lyssnar mest på mitt prat...och när jag frågar honom hur han tänker kring allt så säger han att han inet tänker så mycket på det utan att det sker när det sker... Förstår inte hur han kan ta allt med sån ro? men samtidigt så är han så i allt, han stressar inte upp sig o oroar sig utan är lugn som en filbunke :)

Han är iaf med på att söka hjälp i höst så det är ju bra!

Hur tänker ni kring alkohol när ni försöker?

jag är så kluven inför det där... jag har haft äl i veckan nu (fick positivt ältest i måndags) och ikväll ska jag o min man på grillfest o sen vidare ut för drinkar på stan med min syster bla. Ena stunden så tänker jag att jag kan dricka nu för att jag vet ju faktiskt inte om det tagit sig o tycker inte att det borde påverka så tidigt. vet ju massor med folk som blivit gravida o haft rejäla fyllor innan de visste om att de var gravida... Och nästa stund tänker jag att det kanske minskar chanserna att det går vägen denna gång... :(

Jag kör på som vanligt oxå, ska ut idag tex o bim är på onsdag. I början när ägget gottar till sig i blåsan är den inte beroende av oss, så vi kan dricka :)
  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-07-24 12:50:13 följande:
    Då hade vi ÄL samtidigt:). Verkar som männen tar det med betydligt mer ro än vi, så himla skönt att man kan ventilera här:). Förstår hur du resonerar runt alkoholen. Jag kör på som vanligt, var nog mer strikt i början av "babymaking". Vill jag dricka så gör jag det. Blir ju inte stupfull flera dagar i veckan men lite vin och drinkar ibland tar jag ändå:). Ska träffa några vänner ikväll och lite vin blir det allt:).
    Nej precis, jag dricker inte ofta heller o när jag väl tar nåt så blir det 1-2 glas vin eller nån drink... vilket det vart igår o jag hoppas verkligen att det inte ska ha förstört nåt!
    miamarina84 skrev 2015-07-24 14:23:07 följande:
    Jag kör på som vanligt oxå, ska ut idag tex o bim är på onsdag. I början när ägget gottar till sig i blåsan är den inte beroende av oss, så vi kan dricka :)
    Nej det är så jag också förstår det att det vi äter o dricker så här tidigt inte ska påverka. men jag undrar varför det även står att man ska undvika alkohol när man planerar barn om det liksom ändå inte kan påverka? detta står ju på sjukvårdssidor det är det som gör mig så förvirrad :(

men skönt att veta att fler tänker som mig :)

• miamarina84
    emzerus skrev 2015-07-25 11:57:47 följande:

Nej precis, jag dricker inte ofta heller o när jag väl tar nåt så blir det 1-2 glas vin eller nån drink... vilket det vart igår o jag hoppas verkligen att det inte ska ha förstört nåt!Nej det är så jag också förstår det att det vi äter o dricker så här tidigt inte ska påverka. men jag undrar varför det även står att man ska undvika alkohol när man planerar barn om det liksom ändå inte kan påverka? detta står ju på sjukvårdssidor det är det som gör mig så förvirrad :(

men skönt att veta att fler tänker som mig :)

Jag har dragit ner på kaffet för det kunde vara en orsak, så max tre koppar per dag :) alkoholen har jag inte dragit ner på känner jag idag, halv bakis ;)
  • EkoS

Hej,

Jag hoppar gärna in här jag också. Vi har försökt sen i oktober. Träffat ägglossningen alla gånger utom en...

Jag är 26 och sambon 27, bor på söder i Stockholm. Dags för mens på torsdag... Åh vad jag hoppas att vi slipper den här gången. Har haft semester sen förra mensen, så jag hoppas att lugnet kanske gjort sitt...

• emzerus
    miamarina84 skrev 2015-07-25 14:02:19 följande:
    Jag har dragit ner på kaffet för det kunde vara en orsak, så max tre koppar per dag :) alkoholen har jag inte dragit ner på känner jag idag, halv bakis ;)
    haha så du är lite sliten idag ;) Hoppas att du hade trevligt igår iallafall! :)

Ja kaffet försöker jag också hålla till max 3 koppar om dagen och det går lättare nu under semestern än när man jobbar måste jag säga... Tänker även på att inte ta ipren o sånna slags värktabletter vid äl o sen fram tills mens om jag har ont i huvudet tex...

Åh vad jag vill veta NU om det tagit sig eller inte :) Tålamod är inte min starka sida :)

• EkoS
    emzerus skrev 2015-07-24 12:07:57 följande:

Hur tänker ni kring alkohol när ni försöker?

jag är så kluven inför det där... jag har haft äl i veckan nu (fick positivt ältest i måndags) och ikväll ska jag o min man på grillfest o sen vidare ut för drinkar på stan med min syster bla. Ena stunden så tänker jag att jag kan dricka nu för att jag vet ju faktiskt inte om det tagit sig o tycker inte att det borde påverka så tidigt. vet ju massor med folk som blivit gravida o haft rejäla fyllor innan de visste om att de var gravida... Och nästa stund tänker jag att det kanske minskar chanserna att det går vägen denna gång... :(

Jag har druckit ungefär som vanligt fram till den här månaden. Den här gången bestämde jag mig för att inte dricka någonting från ett par dagar innan ÄL, tänkte att det kanske kan hjälpa något i alla fall.
  • Nenna9
    EkoS skrev 2015-07-25 16:18:18 följande:

Hej,

Jag hoppar gärna in här jag också. Vi har försökt sen i oktober. Träffat ägglossningen alla gånger utom en...

Jag är 26 och sambon 27, bor på söder i Stockholm. Dags för mens på torsdag... Åh vad jag hoppas att vi slipper den här gången. Har haft semester sen förra mensen, så jag hoppas att lugnet kanske gjort sitt...

Ah hoppas semestern gjort sitt och hjälper till. Alltid spännande när det börjar närma sig. Hoppas på lycka för er denna gång!
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-07-25 16:25:27 följande:

haha så du är lite sliten idag ;) Hoppas att du hade trevligt igår iallafall! :)

Ja kaffet försöker jag också hålla till max 3 koppar om dagen och det går lättare nu under semestern än när man jobbar måste jag säga... Tänker även på att inte ta ipren o sånna slags värktabletter vid äl o sen fram tills mens om jag har ont i huvudet tex...

Åh vad jag vill veta NU om det tagit sig eller inte :) Tålamod är inte min starka sida :)

Ja lättare att dra ner på kaffet när man är ledig annars dricker man upp till fyra koppar på jobbet. Jag är förskollärare :) o jag längtar allt lite efter mina barn, börjar jobba på måndag. O bim på onsdag. Så nu är vi nära Jsg o du :)
  • emzerus
    EkoS skrev 2015-07-25 16:18:18 följande:

Hej,

Håller tummarna för er!! :) Tycker man brukar höra att det blir många barn gjorda under semestern o tror att det beror just på att man kopplar av när man är ledig så hoppas att det hjälpt till för er o för oss alla som haft semester! :)
  • emzerus
    miamarina84 skrev 2015-07-25 16:47:52 följande:
    Ja lättare att dra ner på kaffet när man är ledig annars dricker man upp till fyra koppar på jobbet. Jag är förskollärare :) o jag längtar allt lite efter mina barn, börjar jobba på måndag. O bim på onsdag. Så nu är vi nära Jsg o du :)
    Jag är också förskollärare :) Och som sagt på jobbet har jag en förmåga att dricka mer kaffe men får bli bättre på att hålla ner även där :) dels dricker man för att jag är så trött och så har man två kollegor som dricker mkt o då liksom hakar man på :)

Jobbar du med små eller stora barn?
    jag jobbar med 5åringar just nu o trivs jättebra med det, men saknar kontakten med dom små massor!!! Bytte från 1årsgrupp till 5årsgrupp när vi började planera barn för att jag tänkte det kunde underlätta under en graviditet...var naiv o trodde det skulle ta sig rätt fort ändå! Hmm... :( och nu saknar jag som sagt kontakten med de små men förhoppningsvis är det inte alltför långt bort innan man ha en egen Hjärta

Åh va skönt att bim är så nära nu! Håller tummarna för dig!!!
    Jag har inte bim först nästa måndag den 3 augusti... förutsatt att mensen kommer dag 28. Eftersom detta blir första mensen efter missfallet så vet jag ju inte riktigt. Förhoppningsvis dyker den inte upp alls o ett plus på stickan visar sig istället :)
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader