• miamarina84

Vi som försökt 10 månader

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

• Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-23 20:32:57 följande:
    Bra inställning din karl har. Min vill helst inte ha något utredning i september då de sätter mer press osv samt han säger att barnet kommer. Men karln måste nog bearbeta detta lite ;)
    Min man säger också lugn det kommer, han är inte stressad men det är jag som får styra. Vid ägglossning, älskling nu måste vi ligga lite oftare hahaha;). Och så utredningen men han är som sagt "på" ändå. Som du säger, lite bearbetning behöver dom;)
  • Nenna9
    Leonas skrev 2015-07-23 20:56:04 följande:

Tack för tipset, miamarina84, kommer över hit också då :) Lite kort om mig: 30år, sambo, försökt bli gravid sedan aug/sep förra året. Så nu i september tar vi nog också tag i utredning. Min känsla av resan hittills har nog varit rätt lika många andra: i början var det kul och pirrigt, sedan långtråkigt, sedan frustrerande, och sedan gett upp lite och nu ändå rätt avslappnad, då utredning närmar sig. Mest intressant tycker jag nog det varit att lära känna min kropp utan p-piller. Fått mycket acneproblem, men också mycket mer sexlust. Så det känns ju ändå bra i vårt uppdrag vi har ;) Håller alla tummar och tår för oss i tråden. Ska bli kul att följas åt! <3

Ska bli så kul att följas åt! Precis som du säger vad det gått upp och ner med känslorna detta år. Ibland så taggad vid äl och ibland, ursäkta språket, liggandet på beställning som den dagen man kanske inte alls var så sugen;). Hoppet att mensen var försenad ett par dagar och den otroliga besvikelsen när den väl kom. Hoppas att vi alla plussar snart och väldigt skönt att ha varandras stöd under resan<3
  • Leonas
    WhiteRose skrev 2015-07-22 14:37:53 följande:

Hoppar gärna in här :) Jag är 26 och min man 29. Vi har kört oskyddat sedan aug 2014. Under dessa månader har min cykel varit 38 - 58 dagar lång, vilket lett till att jag sökte hjälp i mars.

Jag fick en remiss till privat gyn, och via VUL kunde hon se att jag förrmodligen har en mild form av PCO. Hon ville dock inte säga något innan jag tagit vissa blodprover, och dom avväntar jag svar på nu.

Hade du p-piller eller andra hormoner innan ni började försöka i augusti 2014? Själv har jag sedan aug/sep förra året haft perioder på mellan 34 och 65 dagar. När jag ringde barnmorska om det så sa hon "återkom efter att ni provat ett år" :/ Hur länge har du fått väntat på svar om blodproverna?
  • lillskrutten

Jag är 28 år och slutade med p-piller i oktober 2014. Ganska regelbunden men ibland märklig mens sen dess. Tycker att jag känner av äl så försöker pricka in myset. Ger det tre månader till sen bokar jag tid för att prata om problemet först och främst.

• WhiteRose
    Leonas skrev 2015-07-23 20:56:04 följande:

Tack för tipset, miamarina84, kommer över hit också då :) Lite kort om mig: 30år, sambo, försökt bli gravid sedan aug/sep förra året. Så nu i september tar vi nog också tag i utredning. Min känsla av resan hittills har nog varit rätt lika många andra: i början var det kul och pirrigt, sedan långtråkigt, sedan frustrerande, och sedan gett upp lite och nu ändå rätt avslappnad, då utredning närmar sig. Mest intressant tycker jag nog det varit att lära känna min kropp utan p-piller. Fått mycket acneproblem, men också mycket mer sexlust. Så det känns ju ändå bra i vårt uppdrag vi har ;) Håller alla tummar och tår för oss i tråden. Ska bli kul att följas åt! <3

Min resa har också varit sådan. Mycket spänning i början, nu när vi börjar närma oss ett år är det inte alls lika spännande längre, snarare frustrerande.

Jag fick också lite akneproblem i början utan p-piller, men det är borta nu. Och sexlusten är helt klart tillbaka, hehe :)
  • WhiteRose
    Leonas skrev 2015-07-23 22:24:47 följande:
    Hade du p-piller eller andra hormoner innan ni började försöka i augusti 2014? Själv har jag sedan aug/sep förra året haft perioder på mellan 34 och 65 dagar. När jag ringde barnmorska om det så sa hon "återkom efter att ni provat ett år" :/ Hur länge har du fått väntat på svar om blodproverna?
    Jag åt p-piller från 2011 och fram tills aug 2014.

Jag tog blodprover först hos min läkare, på 2. mensdagen. Dom såg normala ut, förutom att jag verkligen hade behov för D-vitamin (tar piller för det nu). Dom fick jag svar på efter cirka 1 vecka.

Men efter min remiss hos privat gyn, där hon skannade mig och såg tecken på PCO, har jag tagit ännu fler prover som jag inte fått svar på ännu då gyn är på semester. Hon kommer tillbaka först 10 aug :(
  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-07-23 16:49:40 följande:
    Ja alltså det tar en stor del av ens tid denna bebisverkstad.. Hur är era partners om man får fråga? Min sambo har egentligen inte varit så insatt i hur kvinnokroppen fungerar och det tyckte jag var frustrerande men nu börjar han få lite bättre koll. Han är lite så här fortfarande att är det bara några dagar i månaden man kan bli gravid och ställer sig också lite småskeptisk till ägglossningstest. Tack och lov är han iaf på att kolla upp oss i augusti.
    Min man säger inte så mycket utan lyssnar mest på mitt prat...och när jag frågar honom hur han tänker kring allt så säger han att han inet tänker så mycket på det utan att det sker när det sker... Förstår inte hur han kan ta allt med sån ro? men samtidigt så är han så i allt, han stressar inte upp sig o oroar sig utan är lugn som en filbunke :)

Han är iaf med på att söka hjälp i höst så det är ju bra!

Hur tänker ni kring alkohol när ni försöker?
    jag är så kluven inför det där... jag har haft äl i veckan nu (fick positivt ältest i måndags) och ikväll ska jag o min man på grillfest o sen vidare ut för drinkar på stan med min syster bla. Ena stunden så tänker jag att jag kan dricka nu för att jag vet ju faktiskt inte om det tagit sig o tycker inte att det borde påverka så tidigt. vet ju massor med folk som blivit gravida o haft rejäla fyllor innan de visste om att de var gravida... Och nästa stund tänker jag att det kanske minskar chanserna att det går vägen denna gång... :(

• Nenna9
    emzerus skrev 2015-07-24 12:07:57 följande:
    Min man säger inte så mycket utan lyssnar mest på mitt prat...och när jag frågar honom hur han tänker kring allt så säger han att han inet tänker så mycket på det utan att det sker när det sker... Förstår inte hur han kan ta allt med sån ro? men samtidigt så är han så i allt, han stressar inte upp sig o oroar sig utan är lugn som en filbunke :)

Han är iaf med på att söka hjälp i höst så det är ju bra!

Hur tänker ni kring alkohol när ni försöker?
    jag är så kluven inför det där... jag har haft äl i veckan nu (fick positivt ältest i måndags) och ikväll ska jag o min man på grillfest o sen vidare ut för drinkar på stan med min syster bla. Ena stunden så tänker jag att jag kan dricka nu för att jag vet ju faktiskt inte om det tagit sig o tycker inte att det borde påverka så tidigt. vet ju massor med folk som blivit gravida o haft rejäla fyllor innan de visste om att de var gravida... Och nästa stund tänker jag att det kanske minskar chanserna att det går vägen denna gång... :(

Då hade vi ÄL samtidigt:). Verkar som männen tar det med betydligt mer ro än vi, så himla skönt att man kan ventilera här:). Förstår hur du resonerar runt alkoholen. Jag kör på som vanligt, var nog mer strikt i början av "babymaking". Vill jag dricka så gör jag det. Blir ju inte stupfull flera dagar i veckan men lite vin och drinkar ibland tar jag ändå:). Ska träffa några vänner ikväll och lite vin blir det allt:).
  • Angdev

Hänger på här. 35 år, gift och har en son på 1 år. Detta är vårt 9:e försök till syskon. Sonen blev till på andra. Min första månad med Apiforce.

• miamarina84
    WhiteRose skrev 2015-07-24 11:54:04 följande:

Jag åt p-piller från 2011 och fram tills aug 2014.

Jag tog blodprover först hos min läkare, på 2. mensdagen. Dom såg normala ut, förutom att jag verkligen hade behov för D-vitamin (tar piller för det nu). Dom fick jag svar på efter cirka 1 vecka.

Men efter min remiss hos privat gyn, där hon skannade mig och såg tecken på PCO, har jag tagit ännu fler prover som jag inte fått svar på ännu då gyn är på semester. Hon kommer tillbaka först 10 aug :(

Hej vad står pco för?
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader