• miamarina84

Vi som försökt 10 månader

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

• Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-07-23 10:15:34 följande:

Vi håller tummarna för allihopa! Var det en vecka kvar för dig till mensen INTE ska komma:). Är det de som kallas BIM?

Jag bim betyder "beräknad icke mens". Den 29 kommer inte mensen, får mensvärk samma dag så brukar inte känna i förväg. Om jag får mensen nu så kommer jag i augusti ringa o kolla lite med fertilitetsutredningen osv. För tänkt om det är kö på det oxå :( vill ibte vänta på augusti mensen den 27 om vi försökt ett år 1 september, vill vara lite tidigare ;)
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-23 10:30:23 följande:
    Jag bim betyder "beräknad icke mens". Den 29 kommer inte mensen, får mensvärk samma dag så brukar inte känna i förväg. Om jag får mensen nu så kommer jag i augusti ringa o kolla lite med fertilitetsutredningen osv. För tänkt om det är kö på det oxå :( vill ibte vänta på augusti mensen den 27 om vi försökt ett år 1 september, vill vara lite tidigare ;)
    Precis så vi resonerade också, att vara ute i god tid. Hade hört att det kunde vara lite väntetid men den 24 augusti är det dags men som sagt håller tummarna på att vi plussar innan:). Har du kollat någon klinik där ni bor? Finns det några bra?
  • emzerus

Är bara äl+3 idag... vill att det ska bli början av augusti så att man kan testa :) fast samtidigt så är semestern slut då och det vill man ju inte heller :) kanske dags att försöka sysselsätta sig med annat än att sitta här o räkna dagar! haha :) Men inte så lätt :)

• Nenna9
    emzerus skrev 2015-07-23 12:27:33 följande:

Är bara äl+3 idag... vill att det ska bli början av augusti så att man kan testa :) fast samtidigt så är semestern slut då och det vill man ju inte heller :) kanske dags att försöka sysselsätta sig med annat än att sitta här o räkna dagar! haha :) Men inte så lätt :)

Ja alltså det tar en stor del av ens tid denna bebisverkstad.. Hur är era partners om man får fråga? Min sambo har egentligen inte varit så insatt i hur kvinnokroppen fungerar och det tyckte jag var frustrerande men nu börjar han få lite bättre koll. Han är lite så här fortfarande att är det bara några dagar i månaden man kan bli gravid och ställer sig också lite småskeptisk till ägglossningstest. Tack och lov är han iaf på att kolla upp oss i augusti.
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-07-23 10:50:28 följande:

Precis så vi resonerade också, att vara ute i god tid. Hade hört att det kunde vara lite väntetid men den 24 augusti är det dags men som sagt håller tummarna på att vi plussar innan:). Har du kollat någon klinik där ni bor? Finns det några bra?

Bra datum, min födelsedag :) väntetid när vi redan väntat så pass länge ska ibte vara ok. Det blir jobbigt. Jag har inte kollat upp klinik osv, har ingen aning om sådant. Men min kamrat är i gbg pga att de e typ bäst i Sverige, men det måste väl finnas närmare där man bor. Känner inte för att pendla tre h, då min kamrat åkte dit efter jobbet. Men känner att jag ta tag i det, vad söker man "fertil klinik i skaraborg" typ? Eran klinik hur hitta ni den o ligger den nära er?

Min kamrat som strax gör sitt andra ivf, sa att 1 av 10 kan inte få barn så hennes kompis krets är klar, hon är den som inte kan få barn. Så det finns hopp för mig ;)
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-07-23 16:49:40 följande:

Ja alltså det tar en stor del av ens tid denna bebisverkstad.. Hur är era partners om man får fråga? Min sambo har egentligen inte varit så insatt i hur kvinnokroppen fungerar och det tyckte jag var frustrerande men nu börjar han få lite bättre koll. Han är lite så här fortfarande att är det bara några dagar i månaden man kan bli gravid och ställer sig också lite småskeptisk till ägglossningstest. Tack och lov är han iaf på att kolla upp oss i augusti.

Bra inställning din karl har. Min vill helst inte ha något utredning i september då de sätter mer press osv samt han säger att barnet kommer. Men karln måste nog bearbeta detta lite ;)
  • Leonas

Tack för tipset, miamarina84, kommer över hit också då :) Lite kort om mig: 30år, sambo, försökt bli gravid sedan aug/sep förra året. Så nu i september tar vi nog också tag i utredning. Min känsla av resan hittills har nog varit rätt lika många andra: i början var det kul och pirrigt, sedan långtråkigt, sedan frustrerande, och sedan gett upp lite och nu ändå rätt avslappnad, då utredning närmar sig. Mest intressant tycker jag nog det varit att lära känna min kropp utan p-piller. Fått mycket acneproblem, men också mycket mer sexlust. Så det känns ju ändå bra i vårt uppdrag vi har ;) Håller alla tummar och tår för oss i tråden. Ska bli kul att följas åt! <3

• miamarina84
    Leonas skrev 2015-07-23 20:56:04 följande:

Tack för tipset, miamarina84, kommer över hit också då :) Lite kort om mig: 30år, sambo, försökt bli gravid sedan aug/sep förra året. Så nu i september tar vi nog också tag i utredning. Min känsla av resan hittills har nog varit rätt lika många andra: i början var det kul och pirrigt, sedan långtråkigt, sedan frustrerande, och sedan gett upp lite och nu ändå rätt avslappnad, då utredning närmar sig. Mest intressant tycker jag nog det varit att lära känna min kropp utan p-piller. Fått mycket acneproblem, men också mycket mer sexlust. Så det känns ju ändå bra i vårt uppdrag vi har ;) Håller alla tummar och tår för oss i tråden. Ska bli kul att följas åt! <3

Hej o välkommen då är vi några som vill ha hjälp närmare september :) känner som du inför barn verksamheten, vi har gett upp nu då hjälp ibte är långt ifrån. Lycka till :)
  • Flerattälska

Hej, jag hoppar gärna in här med er. Jag är 31 och min man 34. Vi har ett barn sedan tidigare som nu är tre år. Vi började försöka få till ett syskon i april/maj förra året och blev gravida i juli men i vecka tio slutade det i missfall. I samma veva upptäcktes en cysta i livmodern som jag varje tre månader skulle få kolla upp.

I januari/februari blev jag gravid igen och på den kollen fanns cystan kvar men var oförändrad. Cystan i sig var alltså inget hinder för att bli gravid. I april slutade även denna graviditet i missfall, vecka tio även denna gång. cystan fanns kvar och läkaren ville då Att jag skulle försöka stabilisera hormonbalansen i kroppen genom att äta tre månader med p-piller i hopp om att cystan skulle krympa av sig själv och då slippa operation. Det var oerhört svårt att börja äta p-piller när jag högst av allt ville bli gravid och jag mådde riktigt dåligt under den första tiden. Men men..

Tre månader gick och i veckan kom äntligen första mensen igång igen efter p-piller stopp. Om två veckor hoppas jag på positivt ägglossnongstest så att vi kan börja försöka igen.

Som sagt är problemet för oss inte att bli gravida utan att få behålla det.

Innan första barnet hade vi också missfall i vecka tio så hoppat finns kvar att det tillslut ska ordna sig men då vi inte lyckats på mer än ett år så känns det så jobbigt då hela kroppen värker efter en liten. Inte blir det lättare då alla runt en får barn och alla förväntrar sig att vi skulle ha ett till sedan länge. Jag lessnade på att blickar, spekulationer och frågor och har börjat berätta för alla om att vi har fått flera missfall men i stället för frågor kommer nu ömkan och det tycker jag är än värre.

Jag Ska kolla cystan om en månad men hoppas att jag innan dess fått plus på Stickan (cystan skulle inte ha någon inverkan på tidigare missfall enligt läkaren)

Håller tummarna för att vi är många som snart får ett fint plus

• Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-23 20:30:25 följande:
    Bra datum, min födelsedag :) väntetid när vi redan väntat så pass länge ska ibte vara ok. Det blir jobbigt. Jag har inte kollat upp klinik osv, har ingen aning om sådant. Men min kamrat är i gbg pga att de e typ bäst i Sverige, men det måste väl finnas närmare där man bor. Känner inte för att pendla tre h, då min kamrat åkte dit efter jobbet. Men känner att jag ta tag i det, vad söker man "fertil klinik i skaraborg" typ? Eran klinik hur hitta ni den o ligger den nära er?

Min kamrat som strax gör sitt andra ivf, sa att 1 av 10 kan inte få barn så hennes kompis krets är klar, hon är den som inte kan få barn. Så det finns hopp för mig ;)
    Vi bor i Stockholm och jag luskade lite att Sophiahemmet var väldigt duktiga på detta och som sagt nu har vi en tid inbokad. Jättesvårt att veta men det är nog Google:) . Det kommer säkert gå alldeles utmärkt för er också ska du se!
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader