• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Topcom

Igår kväll fick jag sjukt ont i rygg och extrem mensvärk i magen. Gick på toa och kollade om slemproppen hade gått, för så tydligt var det verkligen, jag hann bli rejält nervös. Nu har det lugnat ner sig, men jag blir lite fundersam när jag ska jobba en vecka till efter denna, då kan jag ju inte sitta med såna här förvärkar :( och nu har man fått sig en påminnelse om hur det kommer känner när det ör dags;) huu!

• safiia
    Migas skrev 2016-02-29 21:45:49 följande:

Har du havandeskapsförgiftning eller misstänkte hon bara det av någon anledning? Det är säkert så att de inte säger det rätt ut om de inte är ganska säkra, för att inte skrämma upp och oroa i onödan. Samtidigt så är det ju som du säger bättre att det är bättre om de nämnde det mer i klarspråk att de eventuellt kunde tyda på det så att man kunde vara lite förberedd, speciellt idag när det är så lätt att googla allt när man kommer hem och riskera att skrämma upp sig ännu mer än om man fått höra det från början. 

Kan inte påstå att jag har någon större svullnad, det var bara viktuppgången i kombination med stigande blodtryck som fick mig att fundera i de banorna. 

Jag var på extrakontroll hos bm idag på förmiddagen och jag idag hade jag ett blodtryck på 125/95 (om jag minns övertrycket rätt), så undertrycket har stigit med 10 enheter från i Onsdags eftermiddag. Det var dock skönt att vikten bara att ökat några hg under samma tid, så hade ju inte ökat så mycket vätska iaf, samt att det fortfarande inte var någon äggvita i urinen. Hon misstänker därför inte att det är havandeskapsförgiftning utan att det endast är en blodtrycksökning orsakad av graviditeten, vilken känns skönt även om ett stigande blodtryck inte känns så bra heller. 

Hon sa även att om jag kommer över 100 i undertryck så blir det ett besök hos läkare på specialmödravården för att se om det eventuellt blir blodtrycksmedicin, eller igångsättning (även om det är ovanligt här när det bara var högt blodtryck).

Med tanke på att min kropp verkar klara av en graviditet ganska dåligt i slutet så hoppas jag på att den snart själv inser att det är för mycket för den och att förlossningen startar självmant snart, så jag slipper massa mediciner. 

Nej jag har det inte ännu i alla fall. Bara tecken på att det kan komma. Ja precis. Nuförtiden googlar man ju ändå då man kommer hem. Samma sak var det då de i ul i vecka 20 upptäckte att babyns njurbäcken var förstorat (det har dock växt bort och är helt normalt nu) dom berättade inte vad det innebar utan så bara att det antagligen växer bort. Förstås gick jag hem och googlade och blev bara ännu mer orolig....

Man kan ju "bara" få högt blodtryck också i slutet. Vet att min syster blev igångsatt av den anledningen. Det var så i slutet så de gavel blodtrycksmedicin. Mitt övertryck har max varit 133 och undertrycket 86 så inget alarmerande ännu. Jag har annars högt tryck men nu utgår de väl från det jag hade i början av graviditeten (96/62 men då hade jag spytt i flera veckor). Blodtrycksmediciner är otäcka annars också :(, hoppas du slipper dem! Jag åt en tid (var ej gravid då) pga kronisk migrän (och högt tryck) men fick precis alla biverkningar man kunde få av dem.

Du har inte möjlighet att låna blodtrycksmätare någonstans ifrån? Känns lättare och lugnande att kunna mäta hemma och ha koll på det själv (och vanligtvis är det ju lägre då man mäta hemma).
  • pomperiposa
    FLovesA skrev 2016-02-29 18:09:50 följande:

Tråkigt med axeln pomperiposa, men skönt att du och bebis mår bra:)

Tack, axeln var bara paj i några dar, så nu är det helt bra. Skönt att kolla upp bebis och bra att han/hon mår bra  
  • FLovesA

Tack för alla fina ord som lugnade mig:)

Idag är kroppen öm lite här och var och blåmärkena börjar synas. Slog nog i lite hårdare i armen och benet än vad jag först trodde igår. Men är ändå glad att jag fick lyssna på bebis i 10 minuter igår. Underbar känsla.

idag är en ny dag och jag ska fortsätta här hemma där jag fick avsluta lite snabbt igår. Har dock ont i hela kroppen och den där förbannade mittenfogen! gick en hel del igår och det känner jag av idag.

Ha en fin dag allihopa.

• Pauliina

Precis hämtat ut liberos startbox/medlemsbox på Ica maxi. Ska bli spännande att se vad som finns i :) fick kuponger med iaf, 50% på barnkläder och 10% storköpsrabatt så bara de va ju bra :)

• FLovesA

Hur har dagen varit för er alla? Jag är helt slut efter tvättande, biblioteksbesök, fika och storhandling. Man känner att precis allt man gör tar energi. Men jag passar på de dagarna jag orkar. Dem blir färre och färre.

Någon mer än jag som är galet trött?

Äntligen är det mars månad och den månad vi har bf. Nu är det inte länge kvar!!!

• Pauliina
    FLovesA skrev 2016-03-01 21:12:58 följande:

Hur har dagen varit för er alla? Jag är helt slut efter tvättande, biblioteksbesök, fika och storhandling. Man känner att precis allt man gör tar energi. Men jag passar på de dagarna jag orkar. Dem blir färre och färre.

Någon mer än jag som är galet trött?

Äntligen är det mars månad och den månad vi har bf. Nu är det inte länge kvar!!!

En bra dag här! Barnen va lediga från fsk idag så vi åkte och storhandla. Kom hem och bara umgicks allihop i några timmar innan jag åkte iväg på invigning av en ny salong är i byn. Köpte lite "grattis på 25 årsdagen i förskott" - presenter till mig själv :) älskar dagar som denna som bara svishar förbi. Imorgon ska jag träffa en kompis som jag återfått kontakten med nyligen. Men först - packa förlossningsväskan :)
  • Pauliina

God morgon! Hoppas ni sovit gott!

Tänkte bjuda på en bild på vad jag hittills stoppat ner i bb-väskan. Såklart fattas de hygien/snacks och kanske något annat :) ha en bra dag!

• pomperiposa

Godmorgon alla, i morse var jag grymt trött, tycker det blir svårare att hitta en bra sovställning, sover oroligare och så upp och hoppa 5.30, de har fortfarande inte fått tag i nån vikarie här på jobbet, så det känns inte aktuellt att gå tidigare på fp men oj så trött jag är ibland. Hoppas de får tag i nån snart, det skulle kännas bättre om jag visste att allt kommer fungera. 

Den här bebisen i magen har varit lugnare än tidigare graviditeter, ibland känner jag bara av henne 3 gånger om dan, men hon kan vara ganska vild också, jag har moderkakan i framvägg så tänker att det är därför. Hjärtslagen har varit bra och mina värden är bra, det borde väl inte vara något fel, någon annan som känner sparkar så sällan?

Förutom stressen är det bra, jag blir orolig att det ska bli fel på grund av stressen, så det blir dubbelt. Har ganska mycket sammandragningar ibland men det känns som det är normalt, ändå vet man ju inte säkert. Gör såna där dumma saker ibland, som att springa till bussen för att inte missa den. Ur-dumt, så får man en massa extra onda sammandragningar. Så blir man orolig att det ska dra igång för att man gör dumt. Nästa gång ska jag gå även om jag missar den.

Jag måste erkänna att jag är nyfiken på hur hon kommer se ut, vad hon har för färg på håret, hur ögonen kommer se ut, vad hon kommer ha för personlighet, känner ni också så?

Hoppas ni alla får en fin onsdag {#emotions_dlg.flower}

• FLovesA
    pomperiposa skrev 2016-03-02 08:29:08 följande:

Godmorgon alla, i morse var jag grymt trött, tycker det blir svårare att hitta en bra sovställning, sover oroligare och så upp och hoppa 5.30, de har fortfarande inte fått tag i nån vikarie här på jobbet, så det känns inte aktuellt att gå tidigare på fp men oj så trött jag är ibland. Hoppas de får tag i nån snart, det skulle kännas bättre om jag visste att allt kommer fungera. 

Den här bebisen i magen har varit lugnare än tidigare graviditeter, ibland känner jag bara av henne 3 gånger om dan, men hon kan vara ganska vild också, jag har moderkakan i framvägg så tänker att det är därför. Hjärtslagen har varit bra och mina värden är bra, det borde väl inte vara något fel, någon annan som känner sparkar så sällan?

Förutom stressen är det bra, jag blir orolig att det ska bli fel på grund av stressen, så det blir dubbelt. Har ganska mycket sammandragningar ibland men det känns som det är normalt, ändå vet man ju inte säkert. Gör såna där dumma saker ibland, som att springa till bussen för att inte missa den. Ur-dumt, så får man en massa extra onda sammandragningar. Så blir man orolig att det ska dra igång för att man gör dumt. Nästa gång ska jag gå även om jag missar den.

Jag måste erkänna att jag är nyfiken på hur hon kommer se ut, vad hon har för färg på håret, hur ögonen kommer se ut, vad hon kommer ha för personlighet, känner ni också så?

Hoppas ni alla får en fin onsdag 

Känner igen precis den där stressen fast från min första graviditet. Mycket stress över jobbet, språngmarsch till stadsbuss och sen genom stationen och försöka hinna med bussen hem. Varit mindre stressad på så vis denna gång faktiskt.

Jag är jätte nyfiken på hur lillebror kommer att se ut. Är han lik storasyster, föds han med massa blondt hår precis som hon? Är han stor eller liten. Osv. Tänker massor och är så så nyfiken:)
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)