• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Migas

Jag var hos BM i onsdags och hade gått upp 2 kg mellan 35+0 och 37+0, vilket var betydligt mer än väntat då jag under de tidigare sju veckorna endast hade ökat 1kg.  Mitt undertryck har även vandrat uppåt då det på inskrivningen låg på 70, sedan 75 vid de fyra nästkommande besöken, för att i 35+0 ligga på 80 och nu senast på 85. 

Jag har ett extra bokat besök hos henne på måndag för att att hon vill se om blodtrycket ökat ytterligare, för de ville inte att det skulle vara över 90. Ni med lite mer kunskap än mig, tror ni att det endast är pga. att hon är rädd att  blodtrycket blodtrycket ska bli för högt, eller tror ni att hon tror att det även kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning med tanke på den oväntat stora viktuppgången? 

Kan tillägga att urinen har under alla besök hittills sett bra ut. 

• safiia
    Migas skrev 2016-02-28 20:42:27 följande:

Jag var hos BM i onsdags och hade gått upp 2 kg mellan 35+0 och 37+0, vilket var betydligt mer än väntat då jag under de tidigare sju veckorna endast hade ökat 1kg.  Mitt undertryck har även vandrat uppåt då det på inskrivningen låg på 70, sedan 75 vid de fyra nästkommande besöken, för att i 35+0 ligga på 80 och nu senast på 85. 

Jag har ett extra bokat besök hos henne på måndag för att att hon vill se om blodtrycket ökat ytterligare, för de ville inte att det skulle vara över 90. Ni med lite mer kunskap än mig, tror ni att det endast är pga. att hon är rädd att  blodtrycket blodtrycket ska bli för högt, eller tror ni att hon tror att det även kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning med tanke på den oväntat stora viktuppgången? 

Kan tillägga att urinen har under alla besök hittills sett bra ut. 

Jag har gått upp 1.3kg-2kg/vecka den senaste tiden och sammanlagt 22kg (från v 24 ungefär, innan det hade jag gått ner 10kg pga spyendet). Det är väl också ganska normalt att trycket stiger mot slutet. Det är nog bara bra att dom håller koll. Havandeskapsförgiftning kan ju också komma väldigt snabbt.
  • Migas
    safiia skrev 2016-02-28 20:57:45 följande:
    Jag har gått upp 1.3kg-2kg/vecka den senaste tiden och sammanlagt 22kg (från v 24 ungefär, innan det hade jag gått ner 10kg pga spyendet). Det är väl också ganska normalt att trycket stiger mot slutet. Det är nog bara bra att dom håller koll. Havandeskapsförgiftning kan ju också komma väldigt snabbt.
    Aha, då kanske inte 1 kg/per vecka (avrundat) är så mycket och kroppen behövde det kanske också då jag endast har gått upp 10kg (Vid senaste besöket). Dock så kändes det där och då som ganska mycket då jag stått still ett tag och fått en rekommendation att försöka äta mera för att gå upp lite mer sista tiden, så blev jag lite förvånad när det var sån stor skillnad sen sist, trots att jag inte anser mig ätit så mycket extra.

Det kanske är normalt att det stiger i slutet, men med tanke på att det legat så jämt fram tills vecka 35+0 och nu börjat vandra i kombination med större viktuppgång än tidigare, så kunde jag bara inte låta bli att tänka på havandeskapsförgiftning. 

Jag tycker absolut att det är bra att de har koll på det oavsett vilket, men jag var även nyfiken på om andra trodde det kunde vara det hon tänker på eller om det bara är jag som gjorde den kopplingen (utifrån det man läst om HF). 
  • safiia
    Migas skrev 2016-02-28 22:21:42 följande:

Aha, då kanske inte 1 kg/per vecka (avrundat) är så mycket och kroppen behövde det kanske också då jag endast har gått upp 10kg (Vid senaste besöket). Dock så kändes det där och då som ganska mycket då jag stått still ett tag och fått en rekommendation att försöka äta mera för att gå upp lite mer sista tiden, så blev jag lite förvånad när det var sån stor skillnad sen sist, trots att jag inte anser mig ätit så mycket extra.

Det kanske är normalt att det stiger i slutet, men med tanke på att det legat så jämt fram tills vecka 35+0 och nu börjat vandra i kombination med större viktuppgång än tidigare, så kunde jag bara inte låta bli att tänka på havandeskapsförgiftning. 

Jag tycker absolut att det är bra att de har koll på det oavsett vilket, men jag var även nyfiken på om andra trodde det kunde vara det hon tänker på eller om det bara är jag som gjorde den kopplingen (utifrån det man läst om HF). 

Min bm så ej heller först rakt ut att hon misstänker havandeskapsförgiftning, hon bara antydde det. Kanske för att ej skrämma upp? Jag vet inte, skulle hellre föredra att dom sade rakt ut än att man måste gå hem och fundera. Tror det är helt normalt att kroppen samlar på sig extra vätska i slutet. Vila och dricka mer så lättar det lite. Min svullnad har lättat sedan jag slutade jobba.

Min mamma hade havandeskapsförgiftning med sitt första barn (40år sedan) då var rådet att dricka max 1dl/dygn! Vilket ju är helt sjukt :D...
  • pomperiposa

Hej alla, tiden rusar men får gärna gå ännu snabbare. 35 dagar kvar men jag hoppas på lite mindre och ibland känns det så, men man får se. Mycket sammandragningar, en del gör ont. Jag tror jag är lite för stressad, det är ganska stressigt på jobbet och jag känner mig ständigt "uppe i varv" vet att jag borde ta det lugnare, men det är inte enkelt, men från denna veckan jobbar jag mindre.

Jag läste inläggen om bb-väskan och känner mig lite osäker, jag vill inte vara på bb utan jag vill åka hem, med mina två senaste har jag kunnat gjort det, man behöver ju stanna 6 timmar så läkaren gör besiktningen att allt ser bra ut och med min sista barn föddes hon vid kl.17, så där fick jag sova över eftersom nattpersonalen/läkaren inte gjorde frisk-besiktningar. Nu vet jag inte om jag klarar mig med bara ett ombyte och kläder till lillan, laddare till mobilen ska packas ner och bok ska packas ner. Tänk om vi måste stanna kvar, är det någon mer än bara jag som vill åka hem så fort som möjligt?

Jag är också orolig till om man inte får plats, jag vet att det är fånigt men jag vill åka in med god marginal och ta det lugnt, så man kan försöka se till att det inte blir någon panik, jag har hört att det inte brukar vara något problem i mars/april, men nu när de lägger ner här i Sthlm, både Sophia och södra, vet inte om de hinner stänga. Vet någon annan? Någonstans läste jag att man alltid får plats på förlossningen men att bb ibland kan vara fullt, undrar om det stämmer. 

Kram på er {#emotions_dlg.flower}
  • Topcom
    pomperiposa skrev 2016-02-29 09:52:53 följande:

Hej alla, tiden rusar men får gärna gå ännu snabbare. 35 dagar kvar men jag hoppas på lite mindre och ibland känns det så, men man får se. Mycket sammandragningar, en del gör ont. Jag tror jag är lite för stressad, det är ganska stressigt på jobbet och jag känner mig ständigt "uppe i varv" vet att jag borde ta det lugnare, men det är inte enkelt, men från denna veckan jobbar jag mindre.

Jag läste inläggen om bb-väskan och känner mig lite osäker, jag vill inte vara på bb utan jag vill åka hem, med mina två senaste har jag kunnat gjort det, man behöver ju stanna 6 timmar så läkaren gör besiktningen att allt ser bra ut och med min sista barn föddes hon vid kl.17, så där fick jag sova över eftersom nattpersonalen/läkaren inte gjorde frisk-besiktningar. Nu vet jag inte om jag klarar mig med bara ett ombyte och kläder till lillan, laddare till mobilen ska packas ner och bok ska packas ner. Tänk om vi måste stanna kvar, är det någon mer än bara jag som vill åka hem så fort som möjligt?

Jag är också orolig till om man inte får plats, jag vet att det är fånigt men jag vill åka in med god marginal och ta det lugnt, så man kan försöka se till att det inte blir någon panik, jag har hört att det inte brukar vara något problem i mars/april, men nu när de lägger ner här i Sthlm, både Sophia och södra, vet inte om de hinner stänga. Vet någon annan? Någonstans läste jag att man alltid får plats på förlossningen men att bb ibland kan vara fullt, undrar om det stämmer. 

Bb Sophia kommer inte hinna stänga innan det är vår tur att föda, så du kommer kunna föda där om du vill (såvida inte narkosläkaren säger upp sig, då får de inte bedriva vård enligt min barnmorska. Men tydligen har narkosläkaren en månads uppsägningstid och barnmorskorna tre, satt så länge inte narkosläkaren går, kommer de fortsätta ha förlossning. )

Vad gäller kläder skulle jag nog ta med allt jag behöver för alla fall några nätter om jag vore du. Man vet ju aldrig om det är något som gör att man behöver ligga lvar och då kan det vara skönt o ha sina egna grejer på sjukhuset om man föredrar det. Jag kommer Ng dock ha sjukhuskläderna så länge jag orkar då jag inte vill kladda ner mina egna kläder, höhö :) men mjukisarna åker med i vilket fall!
  • Topcom
    pomperiposa skrev 2016-02-29 09:52:53 följande:

Just det, vad gäller plats på förlossning, plats kommer du få, men kanske inte där du önskar i första hand. Men som tur är så bor vi i Sverige och all vård här är fantastisk :) för min del känner jag att jag önska bb Sophia eller karolinska i första hand, men om det skulle bli typ Danderyds, sös eller Huddinge skulle det vara helt ok det med :)
  • FLovesA

Jag vill också åka hem så fort som möjligt. Dottern föddes kl 12 mitt på dagen, och så tog det någon/några timmar efter med väg mät och att sy mig lite osv. Sen efter dusch för min del så frågade Vi hur läget var på BB, och fick svaret att det var ganska lugnt och som det såg ut kunde dem erbjuda oss alla tre att stanna. Vilket vi gjorde.

Och väl på BB förvarnade dem oss på att vi kunde få dela rum med en familj till, men kort därefter kom dem in igen och sa att vi fick rummet för oss själva. En fyra sängars sal helt själva. Härligt! Vi stannade en natt och sedan ville vi hem så snabbt som möjligt dagen efter. Så dem gjorde hörselprovet (som ska göras efter 24tim tror jag) lite tidigare för att vi skulle få åka hem. Så vi var hemma igen efter mindre än ett dygn.

Det är vad vi tippar på denna gång med, min man kommer åka hem så tidigt det går då vi såklart vill att dottern ska ha i alla fall en av oss med sig. Hon kommer vara hos mormor och morfar eller farmor och farfar.

Jag kommer sakna dottern något enormt! Och att åka hem så snabbt som möjligt är väldigt lockande. Så håller tummarna för en lätt och bra förlossning.

• becka1989

Här måste man vara kvar minst 7timmar innan man får blir hem skickad men förstagångsföderskor brukar få stanna 24-48timmar innan man får lämna.

• pomperiposa
    Topcom skrev 2016-02-29 10:16:22 följande:
    Just det, vad gäller plats på förlossning, plats kommer du få, men kanske inte där du önskar i första hand. Men som tur är så bor vi i Sverige och all vård här är fantastisk :) för min del känner jag att jag önska bb Sophia eller karolinska i första hand, men om det skulle bli typ Danderyds, sös eller Huddinge skulle det vara helt ok det med :)
    Tack för svaren, jag kommer åka in själv, kommunalt och sen hör jag av mig till mannen när de på förlossningen tror att det börjar bli på gång. Det skulle kännas jobbigt om det var till ett sjukhus jag inte hittar till, men håller tummarna. Hoppas på Huddinge, men hittar till KS och Danderyd så det går också bra. Vägrar ta taxi, det skulle vara värsta mardrömmen att få bebis i en taxibil. Med mellersta tog det bara 3,4 timmar från första värken till han föddes, vara inne på förlossningen 15 minuter innan han tittade ut, det var väldigt jobbigt mentalt att inte veta om man skulle hinna. Så vill varken komma för sent in, eller tvinga gubben från att arbeta ifall det är falskt alarm. Jag kommer åka in hellre en gång för mycket än för sent, med dottern blev det perfekt. Då åkte jag in själv och mannen dök upp 2 timmar innan hon föddes - precis lagom. Jag har lärt mig att om vattnet går kan det gå väldigt fort, så då får han gärna följa med på en gång.

Packar en liten nödvändig väska som jag tar med in på en gång, och en större väska som får vara i bilen med babyskyddet. Det blir nog bra

Inatt drömde jag att jag hade piercingar i bröstvårtan (som jag tog ut) men när jag skulle amma i drömmen kunde hon inte dricka, för det var för stora hål, fniss - så konstigt man drömmer ibland Skrattande

Hoppas ni har en bra måndag! 
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)