FLovesA skrev 2016-02-22 08:34:36 följande:
Känner igen dina tankar! Nu väntar vi vårt andra barn, men när viväntade dottern kände jag stress över att hinna klart med allt hemma, och jag tyckte det var riktigt jobbigt att inte veta exakt när allt skulle dra igång. Jag har ganska stort kontrollbehov på så vis att jag vill planera saker och ting..är inget fan av överraskningar heller kan jag erkänna. Det jag gjorde för att lugna mig var att jag skrev listor...på allt!
Då hade jag kontroll på det jag kunde kontrollera.
"Packlista" på det som skulle med till BB (även laddare och allt som är svårt att packa innan)
"Att göra lista" till allt jag ville ordna med hemma innan.
"Planeringlista" vad gör vi när det är dags, vart lämnar vi vår hund, etc mest för min mans del, som nog förlitar sig mycket på att jag har kontrollen i vanliga fall.
"Telefonlista" vilka vi ringer när allt är klart, vilka vi skickar sms till osv.
Jag blev lugn på så vis att jag kunde kontrollera lite runt omkring. Sen gick vi aldrig och väntade på bf. Den dagen åkte vi x antal mil till Ikea:) Haha ja det var en del som höjde ögonbrynen åt oss..dagen efter Ikea vaknade jag och hade massor med energi..storstädade övervåningen! På kvällen drog förlossningen igång..då var jag helt slut. Så ja denna gång får vi se hur det blir. :)
Skönt att inte vara ensam i dessa tankar. Listor låter som en bra idé och det har jag även börjat göra, men speciellt en lista för vad som ska med till förlossningen känns lite svår då jag inte är säker på allt som man borde ha med sig.
Telefonlista hade jag dock inte tänkt på innan, det kanske vi skulle ordna.
Det som stressade mig mest innan och även när jag skrev förra inlägget var att sambon tyckte att det var en bra ide att starta en renovering av vardagsrummet, med tapetsering och nytt innertak, nu i början av februari. Jag tyckte dock att det var lite för nära inpå BF att starta ett sådant stort projekt speciellt som han hade kunnat gjort det tidigare i höstas eller väntat ytterligare med att börja. Eftersom man aldrig vet om bebis kommer tidigare och då jag även anser att det inte är lämpligt att fortsätta en sådan renovering den första månaden efter att bebis så riskerar man att stå där med ett halvfärdigt projekt i några veckor. Detta kändes lagom stressande ett tag att inte veta hur det skulle sluta., men tack och lov så är det bara lite lister kvar nu och bebis har inte bestämt sig för att komma ännu så på den fronten känns det mycket lugnare och bättre nu.
Pauliina skrev 2016-02-22 09:20:19 följande:
Det gjorde jag. Va inne på koll och dem sa att jag hade "ovanligt rikliga och vattniga flytningar" och dem förstod att jag va orolig. Ska till BM idah och ta upp de, dem fortsätter ju fortfarande tillsammans med förvärkar så in i bomben.
Det låter ju inget roligt, men skönt att det inte behövde betyda att det var fostervatten.