FLovesA skrev 2016-02-12 22:38:00 följande:
Fin liten kille ni har:) Aztec!!
Nystjärna: Oj, 15-20 minuter! Det var fort.
Jag hade kryatvärkar i 2 timmar innan hon tittade ut...äntligen! Vi åkte in ganska tidigt då vi har en resväg på ca 50 minuter. Men från första känningen i form av värkar/mensvärk tills dess hon var ute tog det totalt 15 timmar vilket jag tyckte var snabbt ändå. Vi var inskrivna ca 11 timmar av dem 15.
Jag funderat också mycket på om man kommer känna när det är dags eller om man liksom inte kommer förstå att det är det. Sist var jag bara öppen 1cm när vi kom in, och det kändes så ynkligt på något vis, och jag minns att jag tänkte "kunde jag inte ha klarat av lite mer hemma?!" Haha, men nu i efterhand var det skönt att vara på plats ändå.
Mitt vatten gick inte utan det fick dem sticka hål på. Och då gick allt lite fortare.
Jo det gick väldigt fort i det skedet. Nog lite för fort egentligen men skönt med. Rädd både för att det skall gå ännu fortare denna gången. Samtidigt som jag är rädd för att det skall ta lång tid.
Vi hade varit på en fest dagen innan,ett bröllop och kom hem sent och jag hade ont men hade ont liksom överallt. Fötter och rygg och allt. Så ville bara sova. Så vet jag att jag vaknade kl 9 på morgonen och hade ont och gick och tog 2 st alvedon men efter 30-45 min märkte jag att de hjälpte inte. Väckte då mannen,ringde förlossningen men var rädd för att åka in och ta upp plats och tid,för trodde ändå inte det var riktigt än. Så tog en dusch hjälpte inte. Ringde förlossningen igen och hade då 3-4 min i mellan men tyckte inte det var så farligt. Men var ju 4 Cm öppen. Vi åkte så vi var inne på sjukhuset runt 12 tiden. Vi har ca 40 min till sjukhuset och vi var säkra på att vi skulle hem,så vart förvånade när vi fick ett rum hehe :) Men jag skulle gå då min dotter låg högt upp och inte tryckte på neråt. När vi hade gått promenad och fikat och kom upp till förlossningen igen var jag öppen ca 5 Cm men hon låg högt ännu och jag var trött. Så skulle vila på BB men han knapp lägga mig innan de gjorde så sjukt ont. Fick då lustgas och sen efter kanske någon timme,minns dåligt fick jag Eda. Världens bästa vän! :) men detta stannade troligtvis av allt. Så eftersom inte vattnet hade gått så tog det hinnorna. Hjälpt inte mycket så fick drop som de satte på 50 men de sa att det måste upp till minst 100 innan de ger effekt. De höjd till 80 och då satte det fart. Så larmade snabbt och som sagt krystvärkar en kort stund sen klart,hon föddes ca 00.45. Så min bm sa idag att hon trodde aldrig att jag hade en latensfas ens. Så från första värken till hon var ute så tog allt nästan 15 timmar. Vilket känns ganska bra som första gång. :) så såg det ut min första förlossning. :)