• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Migas
    FLovesA skrev 2016-02-12 11:31:40 följande:

Har inte packat väskan, gick in i v 35 idag:) men nästa vecka får jag nog packa lite.

Många sa till oss att strl 50 aldrig används knappt när vi väntade dottern men vi lyssnad inte på det utan köpte startset i den storleken och ärligt talat hade dottern strl 50 i säkert en månad, om inte mer. Hon var 49lång och vägde 3550gr, så hon var inte superliten men ja strl 56 var på tok för stort.

Vi köpte på oss mycket tops och tvättlappar m.m men tipsen använde vi bara till naveln, så det behövdes inte så många och dem där gula tvättlapparna använde vi till badet. Annars var det mest blöjor och våtservetter vi använde tyckte jag. Vi köpte även hem barnolja m.m till badet. Men ärligt talat fick vi kasta det när det gått ut för dem där små flaskorna man fått från libero mfl. Räckte helt galet länge. Haha.

Så denna gången har vi inte köpt så jättemycket ännu. Någon flaska ska vi införskaffa ifall inte amningen fungerar. Och så ska vi köpa hem NAN ersättning så vi har det i skåpet. Så gjorde vi sist, vi behövde aldrig använda det...men vi visste att vi hade det hemma och det lugnade mig.

Har ni funderat mycket på namn annars? Vi har inget alls:)

Bra tips där med att köpa ersättning innan, för inget roligt att behöva ersättning någon natt och inte ha möjlighet att handla förrän flera timmar senare. 

Det är tyvärr dåligt med namnförslag hos oss också, börjar bli lite stressande men det kommer kanske när man ser barnet.
  • Migas

Tack för era tankar och erfarenheter angående klädstorlekar, det var intressant att läsa. Vi får nog satsa på en i varje storlek trots allt då jag inte litar på att 50 passar trots att jag ligger mitt på sf-kurvan och med ett mått på 1-2cm under full vecka.

Ang. BB-väskan så borde jag väl börja packa snart, men tar lite emot att komma igång då jag har svårt att veta vad jag ska packa ned eller inte. 

Jag har också ökade flytningar de senate veckorna, tyder det på att förlossningen snart är på gång eller är det bara vanligt med ökade flytningar ju senare i graviditeten man kommer? 

• Saltig

Oh, nu har min hy fått fnatt. Jag ser ut som padda. Vet inte vad som hänt. Fick mycket finnar i början av graviditeten sen så återgick det till det normala igen. Men nu är det katastrof igen. Kliar, det är rött och små, små knottror (inte svinkoppor och inte finnar) det sitter speciellt runt munnen, hakan.... Har inte ändrat något gällande ansiktsprodukter eller äter annorlunda.

Kan det vara hormonerna igen? Går in i vecka 34 på tisdag.... Alltid något, är det inte det ena så är det det andra.

Känner att nu får det vara nog. Illamående, foglossning, andfåddhet, humörsvängningar, influensa, dålig hy, svullna ben, täppt i näsan, sammandragningar, sura uppstötningar, kisseriet på nätterna, sömnproblem, förstoppning, glömsk, trötthet, orkeslös, huvudvärk. Ja, listan kan göras lååång.... det här är inte kul längre. Vill inte vara gravid längre...

Så nu har jag gnällt

• aztec
    Migas skrev 2016-02-14 23:06:14 följande:

Hur stor var han när han kom och i vilken vecka kom han? Har säkert läst det innan men minns inte det nu.

Hoppas att allt gick bra med vägningen och allting

De plockade ur honom 35+0 och 3036g och 46cm när han kom, men var väldigt svullen, så han var nere i 2400 ett tag. Men nu är det 2700 iaf :)
  • Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-02-14 20:48:10 följande:
    Vad skönt och veta att man inte är ensam. Hihi :) idag var det som det kom en liten liten mini bit av slemproppen. För var liksom lite tjockare inte gul,men gultonig tråd klump. Inte alls stor. Men ändå så jag såg den. Undrar om det kan varit en liten bit av slemproppen mån tro,vad skulle ni säga? Vet ju att den kan gå och återbildas så.
    Jag tror absolut att de kan ha varit slemproppen :) eller en bit av den :)
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-02-15 08:31:23 följande:
    Jag tror absolut att de kan ha varit slemproppen :) eller en bit av den :)
    Det känns ju så faktiskt :) inte mycket men en liten liten bit. :) Men känns lite tidigt för det ändå. Går ju in i vecka 33 idag. Men ja något var det :) Måste iallafall använda trosskydd numera för detta funkar inte, känns som det blir blött så fort,förlåt för infon men hopplöst. Tog nya underkläder innan natten för det skulle vara skönare,men fick ändå byta tidigt imorse,blä. Gillar inte alls dessa flyttningar.

En annan fråga, vet ni hur det är fungerar om man inte kan/vill amma på bb hur funkar det då med ersättning och flaskor och så? Funderat kring detta men också en sak jag glömde fråga min bm. För när jag födde min dotter försökte jag verkligen amma för var något jag verkligen vill göra och sätt framemot, vi kämpade massor med ammningsnapp mm. Tror var enda sköterska på bb var inne hos oss och klämde och tryckte. Men slutade bara med att jag fick stora sår och blödde och sen då mjölkstockning och en dotter som bara skrek hela tiden,så vi trodde hon hade kolik. Men var ju inte konstigt när hon var hungrig hela tiden. Hon fick inget tag och definitivt inget bra. Väldigt synd dock att de visste detta på bb men inte sa så mycket om det utan vi skulle bara kämpa. Tillslut gav vi henne ersättning och hon blev en helt annan unge,sov och var lugn. Vilket inte alls var konstigt ju och jag mådde bättre än att känna stress och press. Samtidigt som det var en sorg för mig att inte kunna amma. Men så länge min dotter fick mat och var nöjd och frisk var det,de viktigaste. Så denna gången tänker jag försöka men tänker inte pressa mig så mycket som jag gjorde med dottern. Därför jag undrar lite hur rutiner och sånt funkar på bb om man inte ammar. Förstår att det kan variera men ville bara få en lite uppfattning om det :) 
  • Pauliina

Har själv tänkt på de men vet inte hur de funkar. Har hört att de finns ersättning på BB och jag hoppas dem har överseende och accepterar valet att inte amma. Man kan ju alltid skriva de i förlossningsbrevet så är dem uppmärksamma på de. Har haft små problem med amning med killarna och mått psykiskt dåligt i de 5 veckor som jag ammat innan mjölken tagit slut, så funderar på att inte amma alls denna gång.

• Nystjärna

Vecka 33 och "bara" 55 dagar kvar till BF <3 Igår hade jag en jättemysig alla hjärtans dag tillsammans med min man,vår dotter och mina föräldrar. Men detta resulterade att jag gick alldeles för mycket,fast vi försökte att inte gå så mycket och jag hade kryckorna. Så hade så ont i mina fogar när jag kom hem och var så trött. Natten har inte heller varit den roligaste :( Sovit gott när jag väl sov, men vaknade 2-3 gånger för att springa på toaletten men kom knappt ut något men kändes som man var så kissignödig pga jag hade så ont i bäckenet. Knappt kunnat legat i sängen för gjort så ont,ännu mindre vända mig om. Samtidigt så har jag haft en hel del mensvärk/molnandevärk samtidigt som det kändes som det drog neråt i underlivet,vet inte om man kan säga att det var tryck men drog gjorde det. Antar att det var förvärkar efter att jag gått så mycket,men kan ju vara foglossningen med så svårt. Se hur dagen artar sig :) Skulle jag få ännu mer sammandragningar och förvärkar ville ju bm att jag skulle höra av mig för då ville läkaren göra en ny bedömning,men vi avvaktar och ser. Hade en bebis som tyckte det var roligt att röra sig massor igår när jag kom hem och även på natten. Verkar bli en bebis som gillar och vara vaken och uppe på natten,sen hur det blir när den kommer ut :p Mysigt med puffar men inte lätt och sova. Idag har jag haft fortfarande lite molnandevärk fram och tillbaka och lite sammandragningar,magen blir alldeles hård och jag har så ont i mina fogar. Så här lär det inte bli många knop gjorda,vilket passar bra då dottern måste vara hemma då hon blivit riktigt förkyld. Så här får det bli en mys dag helt enkelt. :) 

• TouchOfRed

37+2 idag. Skulle barnet få för sig att födas nu så räknas den inte längre som prematur <3 bara 19 dagar kvar till BF, känns helt overkligt! För 1 år sedan trodde jag aldrig jag skulle lyckas få barn. Efter 14 månaders försök fick vi missfall i v.8. Det var ungefär 1 år sedan. Men sen tog det bara 4 försök så var jag gravid igen. Och denna gången verkar det ju gå vägen <3

Har njutit mkt av min graviditet. Mått lite illa och så, men inte så jag ska klaga. Men de senaste 2-3 veckorna börjar jag bli riktigt less. Har gått upp ca 25 kg, känner mig tung och trött. Ont i bäcken, höfter och rygg och har utvecklat carpaltunnelsyndrom. Fötterna är jätte svullna och jag börjar tokflåsa av minsta ansträngning. Går upp ca 3 gånger per natt för att kissa. Har fått hemorrojder. Brösten läcker (vilket inte känns så negativt iofs, känns mest häftigt ) Det tar mig typ 15 min varje morgon att ens lyckas klä på mig (stödstrumpor är inte det lättaste att få med en jättemage i vägen). Det börjar vara så mkt problem nu så nu vill jag bara att bebis ska komma!

Förlåt för att jag klagar, men behövde bara skriva av mig lite men nu känner jag mig verkligen redo för vårt barn. Allt är inköpt, förlossningsbrev är skrivet och väskorna packade. Nu ska man "bara" lyckas som förälder oxå...

• becka1989

Vecka 32 idag :)

Tagit det lugnt hela helgen bara varit och inte ansträngt oss så värst mycket.

Ont lite överallt, förvärkar som kommer och går svullna ben, dom förbaskade flytningarna,tuttarna har börjat värka med nu och läcka lite smått från och till.

Den här otroligt jobbiga förkylningen som aldrig släpper :/

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)