Migas skrev 2016-02-11 18:40:04 följande:
Länge sen jag har haft tid och ork att skriva nu, men har läst det mesta under tiden Även om jag stundtals upplever graviditeten som tung och jobbig så verkar jag ändå ha det lättare än många andra här.
Jag har sen ett antal veckor tillbaka känt en skärande smärta i ryggen (i höjd med undersidan med brösten eller vad man ska säga) när jag suttit i samma ställning i mer än 30 - 45min. Någon som har erfarenhet från något liknande? Jag har nu de senaste veckorna även upplevt ett plötsligt illamående från ingenstans ibland och oberoende om jag ätit nyligen eller ätit för sällan eller så, utan verkar vara helt slupmässigt. Enligt bm så är det inga hormoner som ska ge ökat illamående i slutet, utan gissar på minskat hb eller att nerven i ryggen kanske påverkas även när jag sitter ned (minns dock inte namnet på den). Vad har ni fått för förklaringar om ert illamående i slutet? Annars så börjar det bli jobbigt att gå längre sträckor och snabbt nu, speciellt som jag upplever en smärta i underlivet, som nog kanske kan beskrivas som något slags tryck nedåt.
Jag skulle gärna vilja köpa något nytt till bebisen att åka hem i liksom, känns på något sätt viktigt, i övrigt bryr jag mig inte om det är något vi köpt begagnat eller fått låna av familj och vänner. Så ni med lite erfarenhet, vågar vi köpa strl 50 eller ska vi satsa på strl 56?
Sen sitter jag och funderar på vad som är bra att ha hemma när bebisen är här i form av salvor, tops m.m. och undrar därför vad ni rekommenderar att ha hemma från början och vad som är bättre att vänta med tills man vet att man behöver det?
Vi har köpt mest i storlek 56. Jag kommer nog att packa ner både små kläder och lite större. Storlekarna varierar ju rätt mycket trots att dom är samma. Det är nya kläder som jag valt ut för hemresan :) vi har fått det mest gammalt men vill ha nytt för hemresan. Jag har i och för sig ingen erfarenhet eftersom det är första barnet ;) en del säger ju att det inte lönar sig att köpa små kläder medan andra säger att 56an varit väldigt stora trots att babyn varit "normal" stor.
Man kan ju även handla efter att babyn är född, affärerna försvinner inte. Eller beställa hem. Vi har nog köpt en hel massa onödigt. Men vore intressant att höra av er som har barn vad ni verkligen har behövt.