• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • pomperiposa
    CissiJissi skrev 2016-02-11 18:54:58 följande:
    Nej för det kääänns som att det är så långt kvar ännu!:p men tiden går ju fort och plötsligt står man där! Men nej.. Väntar några veckor till..

När packar ni alla väskan?
    Jag kommer nog packa väskan i vecka 36 kanske, då är det en månad kvar till bf. Jag vet faktiskt inte vad jag ska packa, vill gärna åka hem snabbt som tidigare, men ibland får man ju inte det. Så antagligen behöver jag inte mer än ett ombyte och lite kläder till den lilla, men det vet man ju inte
  • TouchOfRed
    CissiJissi skrev 2016-02-11 18:54:58 följande:

Nej för det kääänns som att det är så långt kvar ännu!:p men tiden går ju fort och plötsligt står man där! Men nej.. Väntar några veckor till..

När packar ni alla väskan?

Jag har packat väskan denna veckan, är i v 36+6 idag.
  • FLovesA

Har inte packat väskan, gick in i v 35 idag:) men nästa vecka får jag nog packa lite.

Många sa till oss att strl 50 aldrig används knappt när vi väntade dottern men vi lyssnad inte på det utan köpte startset i den storleken och ärligt talat hade dottern strl 50 i säkert en månad, om inte mer. Hon var 49lång och vägde 3550gr, så hon var inte superliten men ja strl 56 var på tok för stort.

Vi köpte på oss mycket tops och tvättlappar m.m men tipsen använde vi bara till naveln, så det behövdes inte så många och dem där gula tvättlapparna använde vi till badet. Annars var det mest blöjor och våtservetter vi använde tyckte jag. Vi köpte även hem barnolja m.m till badet. Men ärligt talat fick vi kasta det när det gått ut för dem där små flaskorna man fått från libero mfl. Räckte helt galet länge. Haha.

Så denna gången har vi inte köpt så jättemycket ännu. Någon flaska ska vi införskaffa ifall inte amningen fungerar. Och så ska vi köpa hem NAN ersättning så vi har det i skåpet. Så gjorde vi sist, vi behövde aldrig använda det...men vi visste att vi hade det hemma och det lugnade mig.

Har ni funderat mycket på namn annars? Vi har inget alls:)

• lillasysterfia

Jag har bara str 56 men med två killar som va över 4 kg och en på 52 och nästa 54 så tror jag på en större bebis den här gången också. Själv va jag 52 lång och vägde strax över 4kg...

• safiia

Jag var själv 4,2kg då jag föddes så därför tror jag inte vår baby är speciellt liten hon heller. Säkert lite mindre än mig men ändå ;).

• CissiJissi

Det känns så fel att börja packa redan nu, tar liksom emot, märkligt nog!! :)

56 är en stor storlek! Vi använde 50 på våran för att sjukhuset sa det och när vi tittar på bilderna nu så skrattar vi, så nyblivna föräldrar liksom, bodyn hänger som en påse! Kommer testa med 46 först, om han har samma form som förra - lång men supertunn!

Här är namnen helt klara sedan, ja, 28 oktober 2015 :D haha, precis så var det med första med, mars var namnet klart och slutet på juli kom han ut!!

• Hellajoh

Någon mer här inne med högt blodtryck nu under sista trisemestern?
    Vad gör de isf för uppföljning på det?

• Nystjärna

God kväll allihopa :)

Denna dagen började inte bra kan jag säga,vart en stressig morgon som resulterade i att jag var tvungen att springa till bussen,vilket INTE var bra för mina fogar,så kan säga att min kropp har ONT idag. Men var tvungen att hinna med bussen,men detta resulterade också till att jag kräktes upp hela min frukost. Bara tacksam över att jag hann av bussen. Så dagen startade inte alls bra men men. 

Var iallafall på besök hos bm idag. Vilket var så skönt,kunna få se hur allt var och få prata av mig lite om mina tankar och funderingar. Riktigt skönt. Bm förstod och såg att jag verkligen hade ont av min foglossning, kan ju inte gå med kryckorna nu när jag skulle köra vagnen med dottern och när jag sprang till bussen sträckte jag mig nog i ljumsken med så inte bra. Bm sa att nästa gång så skall jag inte springa eller stressa för att ta mig dit utan det löser sig alltid om jag blir sen. 

Alla mina värden var riktigt bra, bra blodtryck och bra hb som hade gått upp,så räcker med järntablett var 3 dag. Riktigt skönt. Har nu gått upp 9 kg totalt sen inskrivnings vikten,vilket känns okej men kommer nog gå upp mer nu i slutet, vilket innebär att jag kommer gå upp mer denna gången än vad jag gjorde med min dotter. Hade hoppats på att bara gå upp 10 kg,max 12 men vi får se det löser sig alltid. Bebis låg med huvudet ner just nu men gick att flytta runt honom/ henne :) Sf-måttet låg på 30 så bra tillväxt mått sa hon, ligger precis lite över mellersta kurvan,sist var måttet lite mer men helt okej tillväxt. Bebis rumpa trycker upp under höger revben precis som jag trodde. :) bebis hjärtljud var snitt på 124-125,någon gång uppe på 136. När jag läste i papperna sen så var detta de lägsta den varit så vart orolig,men bm var inte orolig så säkert helt okej. :) Misstänker mer och mer pojk,då deras hjärtljud sägs vara lägre och för mig att dottern hade högre :) Hon sa att min smärta har nog varit både foglossning,men även förverkar och sammandragningar och upplever jag de värre eller ökande,så skulle jag höra av mig,då läkaren som jag var hos sist hade skrivit att hon ville göra en titt till på mig om det blir mer. Detta känns så bra. :) Så allting var så bra och kändes bra :) Nästa besök om 3 veckor sen tätare :) Fått alla tider nu fram till bf. 

Pratade även lite om bm trodde jag skulle gå över tiden då detta är något som jag är orolig för,pga min smärta mm. Men hon trodde absolut inte att jag kommer göra det, sen som hon sa kan hon inte ge några graniter eller så vilket jag med förstår. Men eftersom min mamma aldrig gick över tiden med något av mina syskon, hon gick över några timmar med min ena bror,så kan inte riktigt räkna det. Annars fått på bf eller tidigare. Jag själv är född 4 veckor förtidigt och min dotter födde jag 10 dagar innan bf. Så sa till bm att jag har svårt och tänka om och tänka att jag skall gå över tiden,vilket hon kunde förstå. Sa att jag är så inställd på bf datumet,då sa hon att längre än så tror hon inte att jag kommer att gå så bra tanke. Så hoppas hon har rätt, vill verkligen inte gå över. Kanske blir en påsk bebis till och med :p hihi :) 

Men en fråga ni som vet kön vad ligger er bebis hjärtljud på? Av ren nyfikenhet :) Jag hoppas så att jag bara har snart max 7 veckor kvar,orkar inte med denna smärta och längtar såå efter bebis nu!! <3 :) Vecka 31+ 4 idag så är ändå lite kvar. Ja är väl som alla säger,bara och kämpa på.

• Nystjärna

Ser att ni pratat lite om kläder och namn och bb-väskan och så. :)

När det gäller kläder så har jag inte så mycket i 50 då vi inte köpte så mycket till dottern,då alla sa att det kommer ni inte använda så mycket och ni kommer få massa. Nu fick vi inte så mycket i storlek 50 då alla tänkte det var bättre och köpa större,sen är mycket av våra 50 kläder rosa och eftersom vi inte vet kön vill jag ha mer neutralt. Har väldigt lite 50 och vill ha lite mer,försökte hitta idag men gick inte alls bra,var antingen pojk eller tös,fanns inget neutralt. Har dock mer 56,men då jag själv bara var 45,5 cm och vägde 2300 gram när jag föddes och dottern var 49 cm lång och vägde nästan 3200 gram så hade hon 50 ett bra tag och hon vände inte direkt först,så känns 56 alldeles för stort. Hon hade 50 ett tag kanske 1-1,5 månad så. Så något mer 50 blir det sen avvakta :) 

När det gäller namn så har tös namnet varit spikat sen länge länge,redan innan vi vart gravida och pojknamn hade vi ett men ändra oss då de vi tänkt tyckte vi var alldeles för vanligt för våran del,ett fint namn men som sagt vanligt för vår smak. Men sen någon månad tillbaka kom jag med ett förslag och mannen med ett och jag har fastnat väldigt mycket för min mans förslag,så för mig är det väldigt spikat och tror det för honom med. Hade svårt med namn. Men sen skall man inte säga 100 för man vet ju inte om namnet man valt passar bebis men som vi tänker har vi ett pojk och ett tös namn :)

När det gäller bb-väskan har jag inte packat den än,men funderar på att göra det. Mest för att det känns jobbigt och som det hänger över mig lite,sen för det är mysigt och ha något och göra. Och få känslan att det är på riktigt,att vi skall ha en till bebis och det ganska snart. För ibland känns det overkligt och jag kan ibland vakna på morgonen och verkligen fundera på om jag bara drömt att jag är gravid hihi :p Löjligt kanske men så känns det ibland. Är dock bara i vecka 31+1 men eftersom jag haft en del sammandragningar och förverkar känns det ändå skönt och påbörja packningen så jag inte glömmer något, utan kan packa i lugn och ro till bebisen och mig så jag verkligen får med mig de jag vill ha.Just kläder tänker jag på. Sen eftersom jag födde dottern för tidigt och bm inte tror jag kommer gå över. går ju in i vecka 33 på måndag så då är det ju 7 veckor kvar till bf men som bm sa kan det lika gärna vara 5 veckor så. Och har lite annat och fixa med och vill inte ha allt till slutet. Men dock vet jag inte alls vad jag skall packa med i bb väskan,tycker det är svårt. Minns inte vad jag tog med när vi väntade dottern bara att jag hade för lite kläder. Tycker ni det är dumt/osmart att redan packa bb-väskan? Tänkte även packa en väska till dottern med kläder så det står lite startklar ifall allt går fort. Bm sa att jag hade en ganska snabb men normal förlossning sist och att denna gången lär det nog gå fortare så. Atta jag hade typ ingen latensfas för var öppen 4 cm när jag kom in till förlossningen,sen stannade eda av förlossningen lite,men fick krystvärkar snabbt med hjälp av drop sen och från första krystvärken till att min dotter var ute tog det 15-20 min vilket är väldigt snabbt som först föderska sa både de på förlossningen då och min bm idag så. Känns som det är bra och vara förbered. Dock är jag nervös och orolig för att jag inte skall förstå/veta när det verkligen är på riktigt,trots att jag fött barn innan. Vet att med dottern bara visste jag. Och blir säkert så igen men känns ändå osäkert och lite läskigt. Någon som har något tips på vad man kan ta som tecken eller ha i bak huvudet att det verkligen är på riktigt? Vill inte gärna ringa hem mannen ifrån jobbet om det inte är på riktigt och han skulle vara på jobbet eftersom han har 11 mil hem liksom och pendlar och bara har våran bil en gång i veckan och om det sätter fart kommer få låna en bil och köra direkt till sjukhuset med. Så känns inte som jag vill ringa i onödan liksom. 

Vart 2 långa inlägg av mig nu,sorry. Men har så mycket tankar och funderingar idag. 

• aztec

Vår kille är två veckor nu! Tiden går så fort!! vägde 2800g idag så vi behöver inte sätta tillbaka sonden, så skönt! Han är jätte snäll, bara äter och sover! Aldrig hört honom grina (än)!

Dock har han inget namn ;) börjar bli stressad. Vi har gått igenom några, Hugo, ossian, caspian, Hugo igen, Jon och just nu håller vi på att prova Finn vilket är min favorit än så länge men vet inte om mannen min håller med. Han påpekar att han vill ha två stavelser..... Jag fick igenom namnet på vår dotter så hoppas jag lyckas igen ;)
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)