• Aniiee

Dags att fylla frysen inför sommaren

Utspring från ett gymnasium idag. Flak som kör som dårar med ungar som vrålar. Nice. Sommar. Dags att fylla frysen med enkel mat och massor av glass.

Jag  har ett problem på sommaren, nämligen att det är jobbigt att laga mat. Det är varmt och jobbigt och ingen aptit före kl 22, när solen är på väg ned och det blir lite svalare. Så de senaste åren har jag tagit en veka eller två och gjort "storkok". Bra också när man har pre-teen och tonårskillar i huset =P

Min plan för i år:
    Hylla 1: Reserverad för annat som behöver frysas

Hylla 2: Pizzor, piroger (jag gör minst 5 pizzor i långpanna och portionerar, och minst 5 sorters piroger)

Hylla 3: Kyckling i parti och minut (ett antal kilo vingar, ben och lår. marinerade och grillade/ugnsstekta, så det bara är att värma)

Hylla 4: Pajer (i olika storlekar och olika smaker)

Hylla 5: Gratänger (Både tiillbehörsvarianter och sånt som kan ätas ensamt, typ fiskgratäng, korvgratäng)

Hylla 6: Grytor och soppor. För regniga dagar. =)

Hylla 7: Desserter... eh... dvs..... glass!

NU till min stora poäng: Någon som har några tips? Kan ju vara kul att testa något nytt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren
  • Maria

Jag bor i Danmark och kan tipsa om "pølsehorn" som jag själv gjort och stoppat i frysen. Vill man prova så använder jag konsekvent receptet från en dansk blogg så om man googlar "pølsehorn valdemarsro" hittar man det. Finns bilder på hur de ska se ut också. Kort sagt är det en jäsdeg, gärna med tex grahamsmjöl eller rågmjöl iblandat, som man skär ut till trekanter (enklast genom att kavla en rund kaka och skära tårtbitar) och sen rulla in en bit varmkorv så det liknar en giffel. I receptet ovan ska man klicka i ketchup, men det struntar jag i eftersom jag inte gillar ketchup som varit i ugnen. Fryser im dem och micrar dem varma, sen kan man äta dem och doppa i senap och ketchup på en tallrik.

Man kan ju göra dem med "bra" korv så det inte blir för mycket skräpmat över det. De passar kanske egentligen bäst till mindre barn eller oss som gillar korv, som ett förstärkt mellanmål eller så. En tonåring nöjer sig nog inte med en eller två, gissar jag. Superbra picnicmat när de är nygjorda men vem orkar stå och dona med det inklusive varm ugn en dag man KAN åka på picnic, haha. Men funkar garanterat som förströelse att göra en regnig dag och kanske som sen kvällsmats-komplement till nån matig sallad eller soppa eller så. Har förresten för mig att receptet säger man ska använda "tykmælk", skulle använda filmjölk då. Möjligen naturell yoghurt.

• Lilla Mumin

Har inte läst igenom alla trådarna så jag ber om ursäkt om dessa förslagen redan har kommit upp en gång.

Man skulle kunna frysa in egengjord pyttipanna, man steker den och lägger den i aluminiumformar i frysen. Då kan man välja om det ska vara vegetarisk och så behöver man inte slänga rester.

Sedan skulle man även kunna frysa in pannkakor, man steker dem och lägger dem i en rund aluminium form och så tar man så många man är sugen på.

Sedan kan man även frysa in pizzabullar, det kan man ha som mellanmål eller om man ska någonstans.

• Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2015-06-06 20:28:57 följande:
    Men maj och juni är inte hela sommaren, bara halva sommaren. Eller snarare 2/5-delar..... Högsommar är juli-augusti, halva augusti och halva september är sensommar. Så om du sörjer sommaren innan den ens börjar så för det väl stå för dig =)

Jag säger inte att det är kanonväder varje dag, och jag säger inte heller att det är ENDA anledningen till att fylla på frysen med snabbmat.
    Då beror det väl på hur man definierar "sommar". Jag tycker att det är sommar så länge man känner att man absolut inte vill ha på sig strumpbyxor och/eller stövlar utan det faller sig naturligt att gå barbent, i lågskor. Jag hade mina skinnstövlar till och med i torsdags. Varje dag. Och jag vet ju hur det brukar kännas kallt och tråkigt i augusti, en dag känner man bara att det luktar höst och skolstart och då är sommaren över.

Jag kan ju säga att de år jag bodde utomlands bodde jag i Frankfurt (inte i Spanien eller så) och där var det SOMMAR maj-halva oktober! 
  • j a d e d

Men vilket gnäll på svenska sommaren. Ingen som minns den 32-gradiga mardrömmen halva augusti förra året? Föregått av 25 27-gradig juli? Häpp. Iofs upplever jag all form av värme som outhärdlig pga sickness men ändå.

TS, tycker du saknar lite mer fisk ändå. Fiskbiffar/burgare måhända? Finns säkert mycket mer fiskigt somrigt men står stilla nu...

• Swagger
    j a d e d skrev 2015-06-07 00:53:18 följande:
    Men vilket gnäll på svenska sommaren. Ingen som minns den 32-gradiga mardrömmen halva augusti förra året? Föregått av 25 27-gradig juli? Häpp. Iofs upplever jag all form av värme som outhärdlig pga sickness men ändå.
    TS, tycker du saknar lite mer fisk ändå. Fiskbiffar/burgare måhända? Finns säkert mycket mer fiskigt somrigt men står stilla nu...
    Hmmm, 25 grader har jag inomhus på vintern. Sommarvärme får mer än gärna vara 30 grader plus någon/några extra grader, det är nog först då jag tar av mig till shorts. Frysa är något av det värsta jag vet. Cyklade till jobbet i mössa och vantar i början på maj.Slutade att använda det, men frös och saknade det. Ja, jag bor en bit söderut från Stockholm, skulle gärna ha sommar minst 1/4 om året, men anser nog att det utlänska skämtet om att svensk sommar varar en eftermiddag stämmer ganska bra... Allt under 25 är för kallt...

Klassiker som köttfärssås och köttbullar är väl bra att ha i frysen.
  • j a d e d
    Swagger skrev 2015-06-07 01:20:34 följande:

Hmmm, 25 grader har jag inomhus på vintern. Sommarvärme får mer än gärna vara 30 grader plus någon/några extra grader, det är nog först då jag tar av mig till shorts. Frysa är något av det värsta jag vet. Cyklade till jobbet i mössa och vantar i början på maj.Slutade att använda det, men frös och saknade det. Ja, jag bor en bit söderut från Stockholm, skulle gärna ha sommar minst 1/4 om året, men anser nog att det utlänska skämtet om att svensk sommar varar en eftermiddag stämmer ganska bra... Allt under 25 är för kallt...

Klassiker som köttfärssås och köttbullar är väl bra att ha i frysen.

25 grader inomhus på vintern? Folk slösar så in i satan med värme. Jag har 17 grader...

Knappast behagligt med tropisk utomhusvärme men det är väl en åsikt helt OT...
  • Swagger
    j a d e d skrev 2015-06-07 01:28:45 följande:
    25 grader inomhus på vintern? Folk slösar så in i satan med värme. Jag har 17 grader... smile9.gif
    Knappast behagligt med tropisk utomhusvärme men det är väl en åsikt helt OT...
    Kanske lite av en överdrift/önsketänkande. 22-23 grader är troligen närmare sanningen. 17 grader inomhus, brrrrr? Har du raggsockor på hela vintern då eller?
  • Monkii
    Swagger skrev 2015-06-07 07:16:45 följande:

Kanske lite av en överdrift/önsketänkande. 22-23 grader är troligen närmare sanningen. 17 grader inomhus, brrrrr? Har du raggsockor på hela vintern då eller?

Gubben och jag har faktiskt tofflor inne mest hela vintern. Oftast jeans. Uppvärmningen är dyr nog som det är liksom. Förstår inte folk som sätter termostaten på 24 och sen sitter i soffan i shorts.
  • Swagger

www.smhi.se/vadret/ortsprognoser

10-dygnsprognosen säger 11 grader "varmt" i mitten av Sverige (Stockholm) i mitten av juni. Sommar-"värme"? Det är ju tom kallare än vad vissa extremt varmblodiga människor har inom hus på vintern, läs lägre än 17 grader. 

• Swagger
    Monkii skrev 2015-06-07 09:33:41 följande:
    Gubben och jag har faktiskt tofflor inne mest hela vintern. Oftast jeans. Uppvärmningen är dyr nog som det är liksom. Förstår inte folk som sätter termostaten på 24 och sen sitter i soffan i shorts.
    www.hyresgastforeningen.se/fraga_oss/sidor/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

Du ska inte behöva ha det så kallt som 17 grader! Om du bor i villa och inte vill lägga dina pengar på värme, så fine, men du får nog inse att du är lite ovanlig då.
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren