Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Dags att fylla frysen inför sommaren

Aniiee skrev 2015-06-05 17:17:14 följande:
    Jag  har ett problem på sommaren, nämligen att det är jobbigt att laga mat. Det är varmt och jobbigt och ingen aptit före kl 22, när solen är på väg ned och det blir lite svalare. Så de senaste åren har jag tagit en veka eller två och gjort "storkok". Bra också när man har pre-teen och tonårskillar i huset =P
    Ursäkta, men måste fråga: är du säker på att du bor i Sverige? Tungan ute Min erfarenhet av sommar + mat i detta land är nämligen:

1. Det regnar, alternativt haglar.

2. Man vill gärna grilla för det är ju så SOMRIGT och HÄRLIGT men [se punkt 1].

3. Man vill gärna sitta på en uteservering och dricka iskall Riesling till en smarrig skaldjursrätt i solgasset, men den enda soliga dagen på hela sommaren är alla uteserveringar fulla från kl 06:00 (dvs 4 timmar innan den första ens öppnat) - alt [se punkt 1].

4. Man äter sill och potatis tills man på allvar tycker att Abbas senaste säsongens smak som är "inlagd sill med russin, blåklint och karamelliserad bacon" är en superb idé eftersom det iallafall innebär OMVÄXLING. 

5. Man grillar i alla fall, men väljer att äta inomhus så att den som grillat ska få byta kläder, torka sig och värma upp sina stelfrusna fingrar så att h*n kan äta med de andra.

6. Man packar en picknickkorg full med mat som är lämplig att äta med händerna, extra köttrik korv i termos, goda små piroger, jordgubbar som man ägnat massa tid åt att doppa i mörk choklad, pannkakor fyllda med chèvre, ruccola och tryffelhonung samt svindyr fläder/krusbärsdricka från en lokal producent (som även säljer ekologiskt brevpapper och ost gjord på älgmjölk) och en flaska rosé eftersom det passar till all mat. Sedan äter man denna picknick på vardagsrumsgolvet (alt. vid bordet om man bara iiiiinte oooorkar) pga [punkt 1].

7. Man åker till den lokala pizzerian och säger "... det vanliga..." och bär hem en kartong med en capricciosa och en mexicana med extra jalapenos. 

8. Man åker på semester i Sverige och äter dåligt tillagad mat på vägkrogar samt dåligt tillagad mat på svindyra turisktkrogar på valfri turistort.

9. Man åker till sin/någons sommarstuga och sitter inomhus i svettstinkande stuga (eftersom man bor 12 pers på 12 kvm) och äter tacos som någon svärande tillagat i ett kök som knappt funkar och utan rinnande vatten.

10. Man åker utomlands och äter gott. 

Sådär. 
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2015-06-06 15:17:25 följande:
    Vi kanske bor i olika dimensioner, för det är absolut inte mina svenska somrarSolig.
    OK. Jag har bott i Sverige hela livet förutom 5,5 år. Ni måste verkligen ha haft hejdundrande fantastiska somrar de år jag inte bodde här, för min erfarenhet är att man VARJE år i maj OCH juni undrar vaaaaaarför det är så kallt när det BORDE vara sommar samt får ångest varje dag det inte är soligt i juli (för det allra mesta är det skitväder mer än halva månaden = många ångestdagar) varpå man inleder augusti med att gråta över att den härliga svenska sommaren är slut. 

För att inte tala om när man inser att det kommer att regna 85% av de semesterdagar man tagit ut SAMT varje helg 5 veckor före och efter detta.  
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2015-06-06 20:28:57 följande:
    Men maj och juni är inte hela sommaren, bara halva sommaren. Eller snarare 2/5-delar..... Högsommar är juli-augusti, halva augusti och halva september är sensommar. Så om du sörjer sommaren innan den ens börjar så för det väl stå för dig =)

Jag säger inte att det är kanonväder varje dag, och jag säger inte heller att det är ENDA anledningen till att fylla på frysen med snabbmat.
    Då beror det väl på hur man definierar "sommar". Jag tycker att det är sommar så länge man känner att man absolut inte vill ha på sig strumpbyxor och/eller stövlar utan det faller sig naturligt att gå barbent, i lågskor. Jag hade mina skinnstövlar till och med i torsdags. Varje dag. Och jag vet ju hur det brukar kännas kallt och tråkigt i augusti, en dag känner man bara att det luktar höst och skolstart och då är sommaren över.

Jag kan ju säga att de år jag bodde utomlands bodde jag i Frankfurt (inte i Spanien eller så) och där var det SOMMAR maj-halva oktober! 
  • Voluptuous Shalimar
    j a d e d skrev 2015-06-07 19:42:36 följande:
    Ok. Det kanske inte är något nytt egentligen men för mig var det det. Alla serber känner nog till det. :D
    Samma tanke som pizzabullar, men på grekisk filodeg. Gegga ihop en blandning av 1 bytta creme fraiche, 3-4 ägg, och uppskattningsvis kanske 400 gram (??) turkisk konserverad ost eller annan fetaost-liknande ost fast ganska mild variant, som bres ut mellan filolagren lasagne-style. Rullas ihop och fryses. Sen ska man skära upp den som bullar, lägga på plåt och pensla med ägg uppvispat med lite naturell ramlösa. Det är inte särskilt jättenyttigt och låter ganska skumt men det är sjukt gott... med reservation för att jag glömt nån ingrediens där. Finns även en variant med nötfärs men den ska inte rullas.
    AAAAHHH, pita med ost/sirnica, sviiiiingott!
  • Voluptuous Shalimar
    Vlad skrev 2015-06-07 19:59:16 följande:
    Det borde funka med chèvre va?
    Nejnejnej, inte om du ska göra sirnica! Däremot blir det säkert väldigt smarrigt även med chèvre, även om det blir en helt annan rätt.

När vi var nere sist var det tydligen inne med pizza pita, dvs man fyllde förutom med det som jaded räknade upp även med riven ost och skinka och lite tomatsås. 
  • Voluptuous Shalimar
    j a d e d skrev 2015-06-07 20:18:23 följande:
    Men dregel.. det ska jag prova smile3.gif Var det lovely?
    Jättegott! Vanlig ostpita äter man mer som bufférätt, (dvs man tar en bit på samma tallrik som man sedan lassar upp kött, sallad och annat på) pizza pita blev mer som en egen rätt, om du förstår. 

Jag har dock aldrig skurit upp pita i "kanelsnittar" utan lagt den som en stor snurra och gräddat hel. Alltså den hoprullade filodegen med fyllning i lägger man i en spiral, börjar inifrån och fortsätter tills plåten tar slut, hehe. Jag brukar pensla med ett tunt tunt lager smält smör eller ringla över kajmak (cr fr-variant) tunnat med vatten till fil-liknande konsistens.

Och vidare kan man förstås göra degen till pita själv, men bara det tar typ en dag så det tror jag vi struntar i här...  
  • Voluptuous Shalimar
    j a d e d skrev 2015-06-07 20:35:20 följande:
    Ja jag fattar precis. :) Har blivit så sanslöst gödd på just det där serbiska buffékäket där det bara ska skyfflas på mer sidleds och på höjden på tallriken smile3.gif
    Ja just det, mer som en butterbaka typ? smile2.gif
    Man ska väl ringla över lite rapsolja annars har jag för mig, på all sorts pite. Kajmak har jag aldrig haft på men det finns väl bara därnere?
    Hahaha, ja det är VANSINNIGT vad det ska ätas!!! Inte konstigt att man måste dricka raki konstant för att smälta dessa mängder stabbig mat!

Nej, inte som en butterkaka, mer som en stor snäcka eller hur man ska säga. Tänk dig att du ska göra kanelbullar men i stället för att skära upp den långa rullen med kanel-/socker-/smörfyllning så tar du den och liksom virar den runt sig själv från mitten och ut!

Kajmak finns för övrigt i Sverige med numera, tidigare hittade jag det i små konservburkar men nu har Lindahl's (som även saluför turkisk/grekisk yoghurt) kajmak i sitt sortiment. 
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren