• Aniiee

Dags att fylla frysen inför sommaren

Utspring från ett gymnasium idag. Flak som kör som dårar med ungar som vrålar. Nice. Sommar. Dags att fylla frysen med enkel mat och massor av glass.

Jag  har ett problem på sommaren, nämligen att det är jobbigt att laga mat. Det är varmt och jobbigt och ingen aptit före kl 22, när solen är på väg ned och det blir lite svalare. Så de senaste åren har jag tagit en veka eller två och gjort "storkok". Bra också när man har pre-teen och tonårskillar i huset =P

Min plan för i år:
    Hylla 1: Reserverad för annat som behöver frysas

Hylla 2: Pizzor, piroger (jag gör minst 5 pizzor i långpanna och portionerar, och minst 5 sorters piroger)

Hylla 3: Kyckling i parti och minut (ett antal kilo vingar, ben och lår. marinerade och grillade/ugnsstekta, så det bara är att värma)

Hylla 4: Pajer (i olika storlekar och olika smaker)

Hylla 5: Gratänger (Både tiillbehörsvarianter och sånt som kan ätas ensamt, typ fiskgratäng, korvgratäng)

Hylla 6: Grytor och soppor. För regniga dagar. =)

Hylla 7: Desserter... eh... dvs..... glass!

NU till min stora poäng: Någon som har några tips? Kan ju vara kul att testa något nytt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren
  • Sweet Sofia
    Nerfherder skrev 2015-06-05 20:16:36 följande:

Men ändå så blev mitt tips uppskattat av TS!

Och?
  • Nerfherder
    Sweet Sofia skrev 2015-06-05 20:20:50 följande:

Och?

Vad är ditt problem nudå? Gå och tjafsa i en annan tråd.
  • Aniiee
    Aspie skrev 2015-06-05 20:16:51 följande:

Falafel!! Hjärta

När jag fryser in falafel så rullar jag falafelbollarna, men friterar dem inte. Fryser ned dem och tinar och friterar sen vid behov. Riktigt härlig sommarmat med falafel i pitabröd. B-)

JA! Bra förslag. Den ska jag skriva upp. Och bra också, med mer vegetariskt =)
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Sweet Sofia skrev 2015-06-05 20:38:03 följande:
    Mitt problem? Sådana som du som kommer med idiotiska kommentarer och gärna i trådar som har varit döda i flera år.
    Du, den enda som betett sig som en idiot här är du... Så knip igen är du bussig, eller kom med något konstruktivt...
  • Aniiee
    Sweet Sofia skrev 2015-06-05 20:38:03 följande:
    Mitt problem? Sådana som du som kommer med idiotiska kommentarer och gärna i trådar som har varit döda i flera år.
    Och, btw, så är den här tråden nystartad as of idag.
  • Aniiee
    Flärpen skrev 2015-06-05 20:13:03 följande:

Men det är jävligt smidigt att ha några kilo skivade torkade morötter i frysen då de tar nästan obefintlig plats och det går snabbt om man blir sugen på stuvade morötter. Skrattande

Lol, sant =P

Tyvärr är jag ju allergisk mot morötter =/
  • Sweet Sofia
    Aniiee skrev 2015-06-05 20:42:25 följande:

Och, btw, så är den här tråden nystartad as of idag.

Jag har inte påstått att din tråd är gammal.
  • Nerfherder
    Sweet Sofia skrev 2015-06-05 20:47:13 följande:

Jag har inte påstått att din tråd är gammal.

Kan du lägga av med ditt tjafsande???
  • Aspie
    Aniiee skrev 2015-06-05 20:40:50 följande:
    JA! Bra förslag. Den ska jag skriva upp. Och bra också, med mer vegetariskt =)
    Hmm, gottigottigott och enkelt att tillaga när det väl tas fram.

Pulled pork tycker jag går bra att frysa in med. Jag bor själv, så lägger i små creme fraicheburkar så långt det går. Smidigt när det blir i portionsstorlek. Också det är gott till pitabröd och grönsaker.
  • Aniiee
    Aspie skrev 2015-06-05 20:54:41 följande:
    Hmm, gottigottigott och enkelt att tillaga när det väl tas fram.

Pulled pork tycker jag går bra att frysa in med. Jag bor själv, så lägger i små creme fraicheburkar så långt det går. Smidigt när det blir i portionsstorlek. Också det är gott till pitabröd och grönsaker.
    Smart =P

Pulled pork eller beef är en bra idé också.
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren