• Aniiee

Dags att fylla frysen inför sommaren

Utspring från ett gymnasium idag. Flak som kör som dårar med ungar som vrålar. Nice. Sommar. Dags att fylla frysen med enkel mat och massor av glass.

Jag  har ett problem på sommaren, nämligen att det är jobbigt att laga mat. Det är varmt och jobbigt och ingen aptit före kl 22, när solen är på väg ned och det blir lite svalare. Så de senaste åren har jag tagit en veka eller två och gjort "storkok". Bra också när man har pre-teen och tonårskillar i huset =P

Min plan för i år:
    Hylla 1: Reserverad för annat som behöver frysas

Hylla 2: Pizzor, piroger (jag gör minst 5 pizzor i långpanna och portionerar, och minst 5 sorters piroger)

Hylla 3: Kyckling i parti och minut (ett antal kilo vingar, ben och lår. marinerade och grillade/ugnsstekta, så det bara är att värma)

Hylla 4: Pajer (i olika storlekar och olika smaker)

Hylla 5: Gratänger (Både tiillbehörsvarianter och sånt som kan ätas ensamt, typ fiskgratäng, korvgratäng)

Hylla 6: Grytor och soppor. För regniga dagar. =)

Hylla 7: Desserter... eh... dvs..... glass!

NU till min stora poäng: Någon som har några tips? Kan ju vara kul att testa något nytt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren
  • Aniiee
    Anchiio skrev 2015-06-05 22:09:07 följande:

Låter som en smart plan TS. Kan du lägga ut recept?

=P

Kan jag göra imorgon, absolut.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anchiio

Det ser jag fram emot.Tack. Borde inte du starta en matblogg? Inte skriva för massa.idioter här?

• scanmia

Gillar du att grilla? Frys in kött i marinad, färdiga burgare (även lax- och svampburgare) i platta paket. Revbensspjäll som är förberedda tills allra sista grillmomentet (koka, marinera och frys).

Pesto går jättebra att frysa och smakar kanske inte som nygjord, men mycket godare än från burk. Testa att använda tex spenat eller broccoli och andra sorters nötter och ost för lite variation. Sedan är det bara att koka pastan och servera med färska tomater och salami.

Jag gör soppbaser på ugnsrostade rotfrukter och grönsaker som jag mixar med ganska snålt med vätska och sedan fryser in. När man sedan känner för en soppa så går det på ett kick att späda med buljong och koka upp och de gör även supergoda grytor. Tar liten plats i frysen med.

• Speakers Corner
    Aniiee skrev 2015-06-05 21:43:43 följande:
    =) Dessertpajer blir det många på trädgårdens bär och rabarber. Även en del muffins kommer bakas i veckan. Bullar är en bra idé, det glöms ofta bort, av någon anledning. Fram för mer bullar!

Fiskrätter blir det nog en del, Jag funderar på att göra lite klassiska fish pies och minipajer med varmrökt lax. Men mer kan säkert petas in.

Det är en liten nödvändighet för mig att ha struktur och framförhållning. Tur att man har en stor frys nu för tiden =) Vecka till vecka går på hösten och vintern, när det inte är för varmt för att laga mat. Och som sagt, säg åt en 13-14-åring att vänta till efter 22 på mat =P

Trevlig sommar på dig! Smält inte =P
    Har du testat Simmande Jacob?
    Populär vardagsrätt här hemma.
    Men vi kör med quinoa istället för ris, det är en smaksak.

www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/simmande-jakob/
  • Flärpen

Frys in massa skivad ekologisk banan som du kan använda i smoothies. Mixa med exempelvis dadlar, lime och kardemumma. Blir helvetiskt gott! En annan favorit är fryst banan + kokosmjölk + fryst mango och lite tropisk juice. ASGOTT. Men du kan ju såklart blanda med vad du vill. Variationerna är oändliga.

Banan + massa (högkvalitativ) kakao + avokado + honung + ev kokosmjölk  = HjärtaHjärtaHjärta

• scanmia
    Flärpen skrev 2015-06-05 22:28:13 följande:

Frys in massa skivad ekologisk banan som du kan använda i smoothies. Mixa med exempelvis dadlar, lime och kardemumma. Blir helvetiskt gott! En annan favorit är fryst banan + kokosmjölk + fryst mango och lite tropisk juice. ASGOTT. Men du kan ju såklart blanda med vad du vill. Variationerna är oändliga.

Banan + massa (högkvalitativ) kakao + avokado + honung + ev kokosmjölk  = HjärtaHjärtaHjärta

Oj det där lät gott. Dags att få lite variation på våra smoothies!
  • SpanskaFlugan
    Aniiee skrev 2015-06-05 21:26:17 följande:

Hur många lite mjöl behövs det för fem pizzabottnar modell större? Ska vi tippa på 7? Och hur mycket är det egentligen i kg......

När jag gör pizza går det åt ca 400 gram mjöl till två ugnsplåtar pizza men då kavlar jag rätt tunt, gillar knaprig pizza. Bonniers kokbok har bra pizzadegs recept, det är det jag använder. 

Bra storkok är chili! Kanske går under "grytor" men det finns ett superrecept som heter 2am chili. Det ska puttra i några timmar men den chilin....oj oj oj.... Funkar mycket bra att frysa in och går säkert hem hos tonårskillar om de gillar lite starkare mat. Man kan nämligen göra den rätt het om man vill. 

Recept: (i övrigt en suverän kokbok!) www.cookingcomically.com/ 
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Aniiee
    scanmia skrev 2015-06-05 22:21:49 följande:

Gillar du att grilla? Frys in kött i marinad, färdiga burgare (även lax- och svampburgare) i platta paket. Revbensspjäll som är förberedda tills allra sista grillmomentet (koka, marinera och frys).

Pesto går jättebra att frysa och smakar kanske inte som nygjord, men mycket godare än från burk. Testa att använda tex spenat eller broccoli och andra sorters nötter och ost för lite variation. Sedan är det bara att koka pastan och servera med färska tomater och salami.

Jag gör soppbaser på ugnsrostade rotfrukter och grönsaker som jag mixar med ganska snålt med vätska och sedan fryser in. När man sedan känner för en soppa så går det på ett kick att späda med buljong och koka upp och de gör även supergoda grytor. Tar liten plats i frysen med.

Det är det där grill/matlagningsmomentent som i största möjligaste mån ska undvikas =) Annars är det bra förslag, alltihop.
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren