• Aniiee

Dags att fylla frysen inför sommaren

Utspring från ett gymnasium idag. Flak som kör som dårar med ungar som vrålar. Nice. Sommar. Dags att fylla frysen med enkel mat och massor av glass.

Jag  har ett problem på sommaren, nämligen att det är jobbigt att laga mat. Det är varmt och jobbigt och ingen aptit före kl 22, när solen är på väg ned och det blir lite svalare. Så de senaste åren har jag tagit en veka eller två och gjort "storkok". Bra också när man har pre-teen och tonårskillar i huset =P

Min plan för i år:
    Hylla 1: Reserverad för annat som behöver frysas

Hylla 2: Pizzor, piroger (jag gör minst 5 pizzor i långpanna och portionerar, och minst 5 sorters piroger)

Hylla 3: Kyckling i parti och minut (ett antal kilo vingar, ben och lår. marinerade och grillade/ugnsstekta, så det bara är att värma)

Hylla 4: Pajer (i olika storlekar och olika smaker)

Hylla 5: Gratänger (Både tiillbehörsvarianter och sånt som kan ätas ensamt, typ fiskgratäng, korvgratäng)

Hylla 6: Grytor och soppor. För regniga dagar. =)

Hylla 7: Desserter... eh... dvs..... glass!

NU till min stora poäng: Någon som har några tips? Kan ju vara kul att testa något nytt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren
  • plett

Vet inte om du redan har fått det tipset men jag brukar göra stora satser med bulgurbaserade sallader som Tabbouleh bland annat som jag sedan äter med olika tillbehör, kyckling t.ex. :)

• Dexter dot com

Det enda som behöver bunkras är gammal potatis i mängder så man har mitt i sommaren när suget efter potatismos, kroppkakor och potatisgratäng sätter in :)

• Swagger
    FrauCasio skrev 2015-06-06 08:23:53 följande:
    Öh igår gick man med varm tröja. På sin höjd behagligt vårväder. Var var värmeböljan?
    Håller med. Jag hade långbyxor och sommarjacka, men visst under en stund tog jag av mig jackan. Som jag sa, inte ens varje år får vi i Sverige en sån vecka, enligt mig i alla fall.
  • Sorbus
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-06-06 10:58:48 följande:
    Ursäkta, men måste fråga: är du säker på att du bor i Sverige? Tungan ute Min erfarenhet av sommar + mat i detta land är nämligen:

1. Det regnar, alternativt haglar.

2. Man vill gärna grilla för det är ju så SOMRIGT och HÄRLIGT men [se punkt 1].

3. Man vill gärna sitta på en uteservering och dricka iskall Riesling till en smarrig skaldjursrätt i solgasset, men den enda soliga dagen på hela sommaren är alla uteserveringar fulla från kl 06:00 (dvs 4 timmar innan den första ens öppnat) - alt [se punkt 1].

4. Man äter sill och potatis tills man på allvar tycker att Abbas senaste säsongens smak som är "inlagd sill med russin, blåklint och karamelliserad bacon" är en superb idé eftersom det iallafall innebär OMVÄXLING. 

5. Man grillar i alla fall, men väljer att äta inomhus så att den som grillat ska få byta kläder, torka sig och värma upp sina stelfrusna fingrar så att h*n kan äta med de andra.

6. Man packar en picknickkorg full med mat som är lämplig att äta med händerna, extra köttrik korv i termos, goda små piroger, jordgubbar som man ägnat massa tid åt att doppa i mörk choklad, pannkakor fyllda med chèvre, ruccola och tryffelhonung samt svindyr fläder/krusbärsdricka från en lokal producent (som även säljer ekologiskt brevpapper och ost gjord på älgmjölk) och en flaska rosé eftersom det passar till all mat. Sedan äter man denna picknick på vardagsrumsgolvet (alt. vid bordet om man bara iiiiinte oooorkar) pga [punkt 1].

7. Man åker till den lokala pizzerian och säger "... det vanliga..." och bär hem en kartong med en capricciosa och en mexicana med extra jalapenos. 

8. Man åker på semester i Sverige och äter dåligt tillagad mat på vägkrogar samt dåligt tillagad mat på svindyra turisktkrogar på valfri turistort.

9. Man åker till sin/någons sommarstuga och sitter inomhus i svettstinkande stuga (eftersom man bor 12 pers på 12 kvm) och äter tacos som någon svärande tillagat i ett kök som knappt funkar och utan rinnande vatten.

10. Man åker utomlands och äter gott. 

Sådär. 

jag kan bara tillägga 11. Man sitter ute och äter iförd sommarklänning, fleecejacka, vindjacka, halsduk, tjocka sockor och filt i ett plastigt partytält för att släkten tycker att när det är sommar så MÅSTE man sitta ute när det är midsommar, födelsedagsfest eller vilken sammankomst som helst, oavsett väder.

Alternativ på 11 är att man sitter ute och äter iförd sommarklänning, fleecejacka, vindjacka, halsduk, tjocka sockor och filt i ett plastigt partytält men kan bara använda ena handen till maten för att med den andra håller man krampaktigt fast i tältet så det inte ska blåsa bort för att det stormar och regnar på tvären.
  • Aniiee
    chbw skrev 2015-06-06 05:07:31 följande:

Om du gillar vegetariskt så är nötbollar och morotsbiffar väldigt gott! =) både och serveras med potatis, sallad o valfria tillbehör :D 
    jambalaya är också gott. bästa vegetariska rätten =) 

Tyvärr är jag allergisk mot både morötter och nötter =/ Men jambalaya är gott, både vegetarisk och icke-vegetarisk =P
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Vlad skrev 2015-06-06 07:02:48 följande:

Bär är fantastiskt att ha i frysen så att man bara kan mixa med yoghurt och få en iskall fruktyoghurt. Inte så matigt men ibland räcker det med något sådant. En sak som är trevligt att ha är färdig smuldeg, bara att frysa på en bricka först och sedan kan man spara i en påse och använda efter behov!  
    Jag tror att det mesta mataktiga jag kan komma på faller in under kategorierna du har listat, men ... alla slags burgare (bönor, fisk, kött ...) och hamburgerbröd. (visserligen blir det två uppvärmningsmoment men ganska enkelt ändå)

Är sånt jag alltid har i frysen =P

Du får gärna komma med exakta tips, om du kommer på något. Någon trevlig fyllning till piroger, kanske? Solig
  • Aniiee
    Swagger skrev 2015-06-06 07:27:28 följande:

Man bor inte i Sverige va om man säger att det under lång tid under våra sommarmånader inte "går" att laga mat före 22 pga värmen? Om vi har tur så får vi kanske en eller möjligen 2 sådana veckor under sommaren, men långt ifrån varje år.

Beror kanske på hur värmekänslig man är och hur ens kök ligger och hur stort det är =P
  • Aniiee
    Vlad skrev 2015-06-06 08:16:57 följande:

Charmen med att bo i Sverige är att man faktiskt inte vet hur många sådana dagar det kommer att bli

(igår var det för övrigt exakt sådant väder)

Agreed!
  • Aniiee
    FrauCasio skrev 2015-06-06 08:22:19 följande:

Mitt tips, om man nu känner att värmen blir olidlig är att tillaga köttbullar, cevapcici, hjärpar, hamburgare i ugn på stora plåtar och sedan frysa ner i fryspåsar.

Bara sen att ta fram bröd, göra mos, pommes, ris osv.

Kan gå, som wraps.
    FrauCasio skrev 2015-06-06 08:23:53 följande:
    Öh igår gick man med varm tröja. På sin höjd behagligt vårväder. Var var värmeböljan?
    Inte där du bor, uppenbarligen =P Men här var den.

Men som sagt, det beror ju alldeles på ett antal saker mer än temperaturen utomhus.
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren