• Aniiee

Dags att fylla frysen inför sommaren

Utspring från ett gymnasium idag. Flak som kör som dårar med ungar som vrålar. Nice. Sommar. Dags att fylla frysen med enkel mat och massor av glass.

Jag  har ett problem på sommaren, nämligen att det är jobbigt att laga mat. Det är varmt och jobbigt och ingen aptit före kl 22, när solen är på väg ned och det blir lite svalare. Så de senaste åren har jag tagit en veka eller två och gjort "storkok". Bra också när man har pre-teen och tonårskillar i huset =P

Min plan för i år:
    Hylla 1: Reserverad för annat som behöver frysas

Hylla 2: Pizzor, piroger (jag gör minst 5 pizzor i långpanna och portionerar, och minst 5 sorters piroger)

Hylla 3: Kyckling i parti och minut (ett antal kilo vingar, ben och lår. marinerade och grillade/ugnsstekta, så det bara är att värma)

Hylla 4: Pajer (i olika storlekar och olika smaker)

Hylla 5: Gratänger (Både tiillbehörsvarianter och sånt som kan ätas ensamt, typ fiskgratäng, korvgratäng)

Hylla 6: Grytor och soppor. För regniga dagar. =)

Hylla 7: Desserter... eh... dvs..... glass!

NU till min stora poäng: Någon som har några tips? Kan ju vara kul att testa något nytt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren
  • Rocket Mania

25° inomhus? Herregud, jag skulle dö. Vi har max 18°

Och förra sommaren var fantastisk i Stockholmsregionen i alla fall. Vackert väder hela slutet av sommaren, varmt och gott!

Och för att återgå till TS så levde vi då på hämtmat och vattenmelonsallad.

Mer mattips nu tack!

• Aniiee
    Rocket Mania skrev 2015-06-07 10:02:28 följande:

Och för att återgå till TS så levde vi då på hämtmat och vattenmelonsallad.

Mer mattips nu tack!

Ja Tack! =P

Jag ska posta ett par recept sen, ska bara börja leva först....
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Monkii
    Swagger skrev 2015-06-07 09:46:04 följande:

www.hyresgastforeningen.se/fraga_oss/sidor/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

Du ska inte behöva ha det så kallt som 17 grader! Om du bor i villa och inte vill lägga dina pengar på värme, så fine, men du får nog inse att du är lite ovanlig då.

Ovanligt smart kanske. Det är mycket en vanesak det där med hur varmt man trivs med. Jag flyttade från en fjärrvärmelägenhet i söderläge med treglasfönster till en dragig etta med elelement och englasfönster i London. Det hade kostat mig hela min lön att få det lika stekhett där. Luvtröja och tofflor inne blev standard. Nu tycker jag 18 inne är lagom utan tjocka kläder. Skulle jag ha 20+ inne skulle jag få betala en tusenlapp extra i månaden.

Blev väldigt ot nu. Men frysen drar mindre el om man inte eldar på som en tok inne!
  • Jennie med ie

Ja pannkakor är ett måste!!

Lilla Mumin skrev 2015-06-06 21:37:34 följande:

Har inte läst igenom alla trådarna så jag ber om ursäkt om dessa förslagen redan har kommit upp en gång.

Man skulle kunna frysa in egengjord pyttipanna, man steker den och lägger den i aluminiumformar i frysen. Då kan man välja om det ska vara vegetarisk och så behöver man inte slänga rester.

Sedan skulle man även kunna frysa in pannkakor, man steker dem och lägger dem i en rund aluminium form och så tar man så många man är sugen på.

Sedan kan man även frysa in pizzabullar, det kan man ha som mellanmål eller om man ska någonstans.

• Jennie med ie

TS. Jag är som du kanske ;) Jag hatar värme, utom när jag kan bada , och jag tycker det är för varmt långt innan de flesta andra tycker.

Jag har läst hela tråden men minnet är kasst nu i värmen *haha* Du nämnde pizzabottnar, men nämndes pizzabullar? Perfekt frys-mat och kan ätas även kalla.

• Aniiee
    Jennie med ie skrev 2015-06-07 17:25:19 följande:

TS. Jag är som du kanske ;) Jag hatar värme, utom när jag kan bada , och jag tycker det är för varmt långt innan de flesta andra tycker.

Jag har läst hela tråden men minnet är kasst nu i värmen *haha* Du nämnde pizzabottnar, men nämndes pizzabullar? Perfekt frys-mat och kan ätas även kalla.

Ja, alltså, när folk klagar på att det är för kallt så sover jag med fönstret öppet utan täcke när det är -10 ute =P. Jag är köldtålig som fan, men värmetålig är jag inte. Inte särskilt, i alla fall.

Pizzabullar har nämnts några gånger, det ska jag också göra. Eller, ja, det är ju bara att rulla ihop pizzorna och skära som kanelbullar =P Funkar perfekt.
  • j a d e d

Jag har ett seriöst tips ifall du TS gillar bull-liknande grejer och även filodeg?

• Aniiee
    j a d e d skrev 2015-06-07 17:49:26 följande:

Jag har ett seriöst tips ifall du TS gillar bull-liknande grejer och även filodeg?

Shoot =)
  • Vlad
    j a d e d skrev 2015-06-07 17:49:26 följande:

Berätta mer!
  • j a d e d
    Aniiee skrev 2015-06-07 17:57:44 följande:

Shoot =)

Vlad skrev 2015-06-07 18:55:06 följande:

Berätta mer!

Ok. Det kanske inte är något nytt egentligen men för mig var det det. Alla serber känner nog till det. :D

Samma tanke som pizzabullar, men på grekisk filodeg. Gegga ihop en blandning av 1 bytta creme fraiche, 3-4 ägg, och uppskattningsvis kanske 400 gram (??) turkisk konserverad ost eller annan fetaost-liknande ost fast ganska mild variant, som bres ut mellan filolagren lasagne-style. Rullas ihop och fryses. Sen ska man skära upp den som bullar, lägga på plåt och pensla med ägg uppvispat med lite naturell ramlösa. Det är inte särskilt jättenyttigt och låter ganska skumt men det är sjukt gott... med reservation för att jag glömt nån ingrediens där. Finns även en variant med nötfärs men den ska inte rullas.
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren