• Maria

Dags att fylla frysen inför sommaren

Jag bor i Danmark och kan tipsa om "pølsehorn" som jag själv gjort och stoppat i frysen. Vill man prova så använder jag konsekvent receptet från en dansk blogg så om man googlar "pølsehorn valdemarsro" hittar man det. Finns bilder på hur de ska se ut också. Kort sagt är det en jäsdeg, gärna med tex grahamsmjöl eller rågmjöl iblandat, som man skär ut till trekanter (enklast genom att kavla en rund kaka och skära tårtbitar) och sen rulla in en bit varmkorv så det liknar en giffel. I receptet ovan ska man klicka i ketchup, men det struntar jag i eftersom jag inte gillar ketchup som varit i ugnen. Fryser im dem och micrar dem varma, sen kan man äta dem och doppa i senap och ketchup på en tallrik.

Man kan ju göra dem med "bra" korv så det inte blir för mycket skräpmat över det. De passar kanske egentligen bäst till mindre barn eller oss som gillar korv, som ett förstärkt mellanmål eller så. En tonåring nöjer sig nog inte med en eller två, gissar jag. Superbra picnicmat när de är nygjorda men vem orkar stå och dona med det inklusive varm ugn en dag man KAN åka på picnic, haha. Men funkar garanterat som förströelse att göra en regnig dag och kanske som sen kvällsmats-komplement till nån matig sallad eller soppa eller så. Har förresten för mig att receptet säger man ska använda "tykmælk", skulle använda filmjölk då. Möjligen naturell yoghurt.

Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren