Inlägg från: j a d e d |Visa alla inlägg
  • j a d e d

Dags att fylla frysen inför sommaren

Men vilket gnäll på svenska sommaren. Ingen som minns den 32-gradiga mardrömmen halva augusti förra året? Föregått av 25 27-gradig juli? Häpp. Iofs upplever jag all form av värme som outhärdlig pga sickness men ändå.

TS, tycker du saknar lite mer fisk ändå. Fiskbiffar/burgare måhända? Finns säkert mycket mer fiskigt somrigt men står stilla nu...

• j a d e d
    Swagger skrev 2015-06-07 01:20:34 följande:

Hmmm, 25 grader har jag inomhus på vintern. Sommarvärme får mer än gärna vara 30 grader plus någon/några extra grader, det är nog först då jag tar av mig till shorts. Frysa är något av det värsta jag vet. Cyklade till jobbet i mössa och vantar i början på maj.Slutade att använda det, men frös och saknade det. Ja, jag bor en bit söderut från Stockholm, skulle gärna ha sommar minst 1/4 om året, men anser nog att det utlänska skämtet om att svensk sommar varar en eftermiddag stämmer ganska bra... Allt under 25 är för kallt...

Klassiker som köttfärssås och köttbullar är väl bra att ha i frysen.

25 grader inomhus på vintern? Folk slösar så in i satan med värme. Jag har 17 grader...

Knappast behagligt med tropisk utomhusvärme men det är väl en åsikt helt OT...
  • j a d e d

Jag har ett seriöst tips ifall du TS gillar bull-liknande grejer och även filodeg?

• j a d e d
    Aniiee skrev 2015-06-07 17:57:44 följande:

Shoot =)

Vlad skrev 2015-06-07 18:55:06 följande:

Berätta mer!

Ok. Det kanske inte är något nytt egentligen men för mig var det det. Alla serber känner nog till det. :D

Samma tanke som pizzabullar, men på grekisk filodeg. Gegga ihop en blandning av 1 bytta creme fraiche, 3-4 ägg, och uppskattningsvis kanske 400 gram (??) turkisk konserverad ost eller annan fetaost-liknande ost fast ganska mild variant, som bres ut mellan filolagren lasagne-style. Rullas ihop och fryses. Sen ska man skära upp den som bullar, lägga på plåt och pensla med ägg uppvispat med lite naturell ramlösa. Det är inte särskilt jättenyttigt och låter ganska skumt men det är sjukt gott... med reservation för att jag glömt nån ingrediens där. Finns även en variant med nötfärs men den ska inte rullas.
  • j a d e d
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-06-07 19:47:17 följande:

AAAAHHH, pita med ost/sirnica, sviiiiingott!

Yeah!
  • j a d e d
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-06-07 20:02:20 följande:

Nejnejnej, inte om du ska göra sirnica! Däremot blir det säkert väldigt smarrigt även med chèvre, även om det blir en helt annan rätt.

När vi var nere sist var det tydligen inne med pizza pita, dvs man fyllde förutom med det som jaded räknade upp även med riven ost och skinka och lite tomatsås. 

Men dregel.. det ska jag prova Var det lovely?
  • j a d e d
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-06-07 20:28:20 följande:

Jättegott! Vanlig ostpita äter man mer som bufférätt, (dvs man tar en bit på samma tallrik som man sedan lassar upp kött, sallad och annat på) pizza pita blev mer som en egen rätt, om du förstår. 

Jag har dock aldrig skurit upp pita i "kanelsnittar" utan lagt den som en stor snurra och gräddat hel. Alltså den hoprullade filodegen med fyllning i lägger man i en spiral, börjar inifrån och fortsätter tills plåten tar slut, hehe. Jag brukar pensla med ett tunt tunt lager smält smör eller ringla över kajmak (cr fr-variant) tunnat med vatten till fil-liknande konsistens.

Och vidare kan man förstås göra degen till pita själv, men bara det tar typ en dag så det tror jag vi struntar i här...  

Ja jag fattar precis. :) Har blivit så sanslöst gödd på just det där serbiska buffékäket där det bara ska skyfflas på mer sidleds och på höjden på tallriken

Ja just det, mer som en butterbaka typ?

Man ska väl ringla över lite rapsolja annars har jag för mig, på all sorts pite. Kajmak har jag aldrig haft på men det finns väl bara därnere?
  • j a d e d
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-06-07 22:54:17 följande:

Hahaha, ja det är VANSINNIGT vad det ska ätas!!! Inte konstigt att man måste dricka raki konstant för att smälta dessa mängder stabbig mat!

Nej, inte som en butterkaka, mer som en stor snäcka eller hur man ska säga. Tänk dig att du ska göra kanelbullar men i stället för att skära upp den långa rullen med kanel-/socker-/smörfyllning så tar du den och liksom virar den runt sig själv från mitten och ut!

Kajmak finns för övrigt i Sverige med numera, tidigare hittade jag det i små konservburkar men nu har Lindahl's (som även saluför turkisk/grekisk yoghurt) kajmak i sitt sortiment. 

Ah men gud vad delikat. Ser förtjusande ut ju!

Jag måste kolla efter kajmak, enligt min exman på den tin existerade det inte utanför (forna) Jugoslavien. Tydligen hade nån nisse vunnit en tävling i USA där det eftersöktes en produkt de inte hade där. Snubben vann
  • j a d e d
    Schnaa skrev 2015-06-07 23:55:28 följande:

Jag minns, var ju tvungen att hoppa i sjön flera gånger dagligen för att stå ut. 23 grader, sen får det räcka! Enda anledningen att bo söder om växtzon 6 är ju odlingsmöjligheterna.

Inser att jag måste göra som Aniiee snarast, bara att börja hamstra inför sommaren nu.

Fiskrätter, varför inte den där gula uttjatade fiskgrytan? Kan tänka mig att äta den dagligen hela sommaren.

Tack. Tack. Jag är inne på detta med. Bunkra inför svettkvällarna.

Typ saffransfiskgryta? <3 Kan jag med tänka mig, om man proppar den med stora räkor...
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren