• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Helendi

Stort grattis till lyckat kub Ananas!

Hur kommer det sig att de ändrade bf för dig? Man vet ju exakt när befruktningen gjordes iom ivf. Vår lilla mättes till 2 dagar större än beräknad bf men det datumet står kvar för oss.

Amanda 2011.11.04
  • Ananas
    Helendi skrev 2015-07-14 22:10:50 följande:

Stort grattis till lyckat kub Ananas!

Hur kommer det sig att de ändrade bf för dig? Man vet ju exakt när befruktningen gjordes iom ivf. Vår lilla mättes till 2 dagar större än beräknad bf men det datumet står kvar för oss.

Tack!

De räknar helt enkelt olika. Kliniken ville sätta insättningen till 2+0. Jag anser att det borde vara 2+5 eftersom embryot var odlat i 5 dagar. Min barnmorska var osäker så tog något mittemellan och barnmorskan som gjorde KUB idag gick helt på min linje och det stämde också överens med storleken. Vet ni hur de har räknat för er?
  • helnil_

Jag håller med om hur du räknar ananas! Man bör räkna 2+0 från äggplocket! Det har jag räknat på och mvc gick på min linje när jag var där. Har också läst om andra ivf kliniker som räknar så. Hur min räknar har jag ingen aning om då läkaren är förvirrad och hade två dagar mindre än min uträkning. Fick heller inget bra svar när jag frågade (som sagt, förvirrad. Jag kommer köra på min linje tills dom säger något annat på RUL :)

Ananas skrev 2015-07-14 22:18:21 följande:

Tack!

De räknar helt enkelt olika. Kliniken ville sätta insättningen till 2+0. Jag anser att det borde vara 2+5 eftersom embryot var odlat i 5 dagar. Min barnmorska var osäker så tog något mittemellan och barnmorskan som gjorde KUB idag gick helt på min linje och det stämde också överens med storleken. Vet ni hur de har räknat för er?

• mammsen79

Hej har ni någon koll på när ni blev gravida, hur många dagar efter mens? Längtar med bli gravid.

• Cicci78

Åh, vad skönt att kub-testet gick bra Ananas!! Grattis!! Vi ska göra kub-test den 30/7 (nervöst). Har lite dubbla känslor inför det (vi kan ju hamna i ett läge där vi ställs inför ett extremt tufft beslut) men känner samtidigt att jag vill ha all information jag kan få. Vår barnmorska ville att vi skulle diskutera igenom hur vi kommer att ställa oss till ett negativt besked (hög risk). Vi pratar mkt om det men det känns jättesvårt att ta beslut om att göra si eller så och om vi vill göra fostervattenprov och vart vår gräns går för när vi vill göra ett ev. fostervattenprov... Det är ju vårt beslut och ta och det känns såklart bra att ha diskuterat detta nu innan men bestämma oss, det vete sjutton om vi kommer att kunna göra. Med tanke på min ålder så vet jag ju att riskerna per automatik är högre... men vad är hög risk/låg risk för min ålder... hmm, får bli att googla lite idag.

Hur tänkte ni Ananas inför ert kub-test?

• Ananas
    helnil_ skrev 2015-07-14 22:36:14 följande:

Jag håller med om hur du räknar ananas! Man bör räkna 2+0 från äggplocket! Det har jag räknat på och mvc gick på min linje när jag var där. Har också läst om andra ivf kliniker som räknar så. Hur min räknar har jag ingen aning om då läkaren är förvirrad och hade två dagar mindre än min uträkning. Fick heller inget bra svar när jag frågade (som sagt, förvirrad. Jag kommer köra på min linje tills dom säger något annat på RUL :)

Det märks att det är lite förvirrande med IVF-graviditeter. Vi gjorde ju FET och barnmorskan som gjorde KUB igår frågade om den var från ICSI eller en vanlig IVF. De gjorde hälften på mina ägg så vilka just som vi fick till frysen och vilken jag fick insatt nu har jag ingen aning om. Många svåra frågor Men det visade sig att risken blev låg med både och. 

Du gör helt rätt i att köra på din linje. Jag kommer hålla fast vid den 19/1, jag också
  • Ananas
    Cicci78 skrev 2015-07-15 07:34:55 följande:

Åh, vad skönt att kub-testet gick bra Ananas!! Grattis!! Vi ska göra kub-test den 30/7 (nervöst). Har lite dubbla känslor inför det (vi kan ju hamna i ett läge där vi ställs inför ett extremt tufft beslut) men känner samtidigt att jag vill ha all information jag kan få. Vår barnmorska ville att vi skulle diskutera igenom hur vi kommer att ställa oss till ett negativt besked (hög risk). Vi pratar mkt om det men det känns jättesvårt att ta beslut om att göra si eller så och om vi vill göra fostervattenprov och vart vår gräns går för när vi vill göra ett ev. fostervattenprov... Det är ju vårt beslut och ta och det känns såklart bra att ha diskuterat detta nu innan men bestämma oss, det vete sjutton om vi kommer att kunna göra. Med tanke på min ålder så vet jag ju att riskerna per automatik är högre... men vad är hög risk/låg risk för min ålder... hmm, får bli att googla lite idag.

Hur tänkte ni Ananas inför ert kub-test?

Jadu, vi försökte komma fram till något vettigt innan KUB, men det gjorde vi inte. Vi kände att vi fick ta det där och då. Nu fick vi ju, tack och lov, låg risk så vi behövde aldrig fundera mer. Dock funderar jag fortfarande lite på resultatet. Vi fick ingen sannolikhet som många får, och jag vet heller inte hur nackspalten såg ut. Jag önskar jag hade frågat lite mer för att känna mig mer lugn. Men allt såg ju bra ut och risken blev låg, så jag ska försöka att inte fundera så mkt & lita på vad bm sa. Jag tror inte du behöver oroa dig heller Cissi78! 
  • Cyanea
    Ananas skrev 2015-07-14 18:33:57 följande:

Lyckat resultat på KUB idag! Fick nytt BF till 19 januari. Var verkligen fantastiskt att få se den lille leva rövare där inne i magen. <3

Berättade för sonen som är 3 år, att han ska bli storebror & få en bebis. Då var hans första kommentar: "Men.... dom skriker!". haha!

Grattis till fint KUB!!! Och vad härligt att se den lille igen <3 Sprattel är väldigt, väldigt gulligt ^^
  • Cyanea

Vi fick inget KUB då vi är ganska unga och man inte ser någon risk hos oss. Men är vi fler härinne som inte ska göra KUB? I så fall, hur gör ni med andra UL? Ska ni vänta till RUL eller kommer ni göra något innan dess? 

Kan man vara lugn med att graviditeten går bra trots att man inte ser lillen med egna ögon på lång tid? Kan man "anta" att allt går bra om man inte får konstiga smärtor eller blödningar? 

Och ni som gått in i eller över v. 12, vilka symptom har minskat för er? Mina symptom har knappt minskat alls, mer än att jag tycker att brösten är mindre ömma och jag börjat känna hunger för första gången på väldigt länge. Det där med brösten är inget jag läst om ska hända, så jag blir förstås väldigt orolig att det är något hemskt på gång. 

Usch, denna eviga oro :( 

• Cicci78

Ja, varför är det alltid så Ananas att man kommer på alla frågor i efterhand? :)

Men det är klart, med ett så positivt besked och upplevelsen att faktiskt få se den lille/lilla så är det väl inte så konstigt att ev. frågor flyger all världens väg ????

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015