• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-07-18 22:32:45 följande:
    Det låter väldigt sunt. Instämmer helt med dig, det är svårt att höra folk gnälla om graviditeter när man försökt så hårt för att uppnå det. Skönt att ni hittat ett sätt som verkar funka. 

Kusinen ringde för en stund sedan och det är lugnt. Hon är också gravid!! Och har gått långt, dessutom, i vecka 18 nu. Som det kan gå! Men skönt att det inte kommer vara ett problem. Det var det bästa jag kunnat få höra. Nu är jag riktigt glad! 

Återigen - tack för ert stöd och pepp. Ni är bäst <3 
    Hurra :) Gud så bra det blev!
  • Cyanea
    Poffa skrev 2015-07-19 01:06:48 följande:

Cyanea underbart hur livet kan överraska. Kul att ha någon på nära håll att följas åt på denna resa.

Linda8110 skrev 2015-07-19 07:37:29 följande:
    Hurra :) Gud så bra det blev!
    Eller hur! Skönt att det löste sig helt magiskt! Det känns som att mitt Karmakonto måste ha fått ett rejält uttag, men förhoppningsvis är det inte helt tomt än ;) 

En fråga till er allihop... Jag bara antar att jag inte är den enda som är alldeles bränd av hela barnlöshetsprocessen. Jag nojar väldigt ofta över det där med missfall, trots att jag fått två mycket fina UL och att jag gått över v. 12. Nästan varje natt drömmer jag att något hemskt händer, oftast större eller mindre blödningar. 

Hur hanterar ni er noja?

• Linda8110
    Cyanea skrev 2015-07-19 11:08:53 följande:
    Linda8110 skrev 2015-07-19 07:37:29 följande:Hurra :) Gud så bra det blev!
    Eller hur! Skönt att det löste sig helt magiskt! Det känns som att mitt Karmakonto måste ha fått ett rejält uttag, men förhoppningsvis är det inte helt tomt än ;) 

En fråga till er allihop... Jag bara antar att jag inte är den enda som är alldeles bränd av hela barnlöshetsprocessen. Jag nojar väldigt ofta över det där med missfall, trots att jag fått två mycket fina UL och att jag gått över v. 12. Nästan varje natt drömmer jag att något hemskt händer, oftast större eller mindre blödningar. 

Hur hanterar ni er noja?

Jag drömmer också mycket, det är väldigt jobbigt. Inatt drömde jag att bebisen hade dött i magen och när jag sedan vaknade så var magen platt och är fortfarande plattare än normalt så denna dag känns stressig... Har inga sätt att direkt hantera det mer än att tänka att allt sett bra ut och att det är naturligt att noja när man gått igenom allt detta. Försöker njuta av varje eländigt symptom. Kan komma på mig själv med att le när jag mår illa ;) Testade att vara med i en gravidgrupp på Facebook men det var omöjligt för det var så många människor där som beklagade sig. Blev så arg. Min sambo är ganska duktig på att lugna mig också när jag är uppriven, men som sagt så tror jag att vi helt enkelt får leva med det.
  • Linda8110
    Helendi skrev 2015-07-18 22:26:40 följande:

Linda8110: var lite försiktig med lakrits under graviditeten. Jag själv har svårt att hålla mig borta helt från det smile2.gif .

Nu tror jag väl inte att du vräker i dig det men högt intag av lakrits höjer blodtryck och ökar kortisolnivån hos barnet.

Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
    Det är nog ingen fara. Pratat med både vänner och barnmorskan om detta och vännerna har fått friska barn och lakrits var ingen fara sa barnmorskan.
  • Lady1986

Hur hanterar ni er noja?

Jadu, jag försöker njuta av att mitt vul såg bra ut och försöker tänka att chansen att det ska gå bra är större än att det ska gå åt skogen. Men jag oroar mig en del och nojar över olika saker från dag till dag. Är det inte MA så är det bakterier och parasiter, och det hjälper nog inte att jag är en sån som gärna målar fan på väggen (lätt hänt när man blivit bränd ju). Har dock en sambo som är mkt coolare än jag :) Han är optimistisk tills motsatsen bevisas, så det hjälper att prata med honom.
  • Poffa

Hur hanterar ni er noja?

Pratar mycket med kloka maken som är mycket coolare än mig. Han hävdar att det måste vara vår tur nu efter så många år. Sen är det ju mycket ett tanke spel. Har ett vul som var toppen och inga indikationer på att det gått åt skogen, alltså allt okej.

Jag försöker varje gång katastrof tankarna sätter fart tänka dubbelt så många positiva saker.
  • maka011

Lakrits är okej att äta. Men de rekommenderar att man äter högst 50 gram per dag. Det motsvarar 15 bitar ur en salt och blandat påse. Jag har vägt. ;)

• Cyanea

Tack igen för era svar, tjejer. På ett sätt är det oerhört skönt att höra att det inte bara är jag som nojar, men samtidigt önskar jag att ni inte behövde vara oroliga heller. Så hårt som vi jobbat för detta så förtjänar vi allihop att få njuta av det så mycket som möjligt. 

maka011 - Haha!! Jag önskar att jag kunnat trycka "gilla" på att du verkligen vägt upp hur mycket lakrits man får äta! Heja dig :D 

Det är nog dags att jag tar tillbaka det där om att jag börjat må bättre. Jag gjorde det i ett par dar. Sen mådde jag precis lika illa igen. Idag har jag till och med spytt igen. Men jag klagar inte! Det känns faktiskt bra att må dåligt igen ;) 

Hoppas allt är bra med er <3 

• Linda8110
    maka011 skrev 2015-07-19 19:50:57 följande:

Lakrits är okej att äta. Men de rekommenderar att man äter högst 50 gram per dag. Det motsvarar 15 bitar ur en salt och blandat påse. Jag har vägt. ;)

Haha det var duktigt av dig! Jag äter inget vissa dagar och betydligt mer andra haha så det kanske blir jämt i slutändan haha
  • Lady1986

Har någon av er haft jobbig yrsel som symptom? Jag blev yr igåreftermiddag helt plötsligt och det höll i sig under hela kvällen och inatt när jag var på toa. Vågar knappt kliva ur sängen nu för är rädd att det firtfarande sitter i. Jag blev liksom yr när jag bytte ställning från sittande/stående till liggande och tvärtom. Det kändes inte som blodsockerfall utan mer ospecifik yrsel. Vet någon av er om yrsel är något man bör hålla koll på så här tidigt?

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015