• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (Guttaperka)
    FDFMGA skrev 2017-11-24 10:25:00 följande:
    För övrigt så skulle man utifrån ditt lite märkliga resonemang kunna göra en rätt drastisk jämförelse.

Jag kan ju göra den, även om jag anser det självklart att löfven inte lämnar över frivilligt efter valet om S är största partiet, och nästan lika självklart att alliansen, med eller utan nödvändigt stöd från SD fäller regeringen, så att talmannen kan börja sondera efter en hållbar regeringskonstellation.

Samtliga alliansledare har förklarat att de även om den forna alliansen blir mindre än de rödgröna kommer att krypa in mellan Åkessons skinkor, Lööf och Björklund bara för en tillfällig sniff medan Kristersson och Busch Thor är beredda att stanna mer permanentSkrattande

Månne Busch Thor fått för sig att det är där Gösta Berlings saga utspelar sig.
    Rent strategiskt är det ju så, att den sida som initialt tar regeringsmakten kommer att ha initiativet senare.

Låt säga att SD väljer att stödja en Alliansregering kommer S därefter att behöva förklara varför man hämtar stöd från SD om man vill påverka Alliansens politik (och vice versa). 

Så ur ett strategiskt perspektiv är det mest rationellt att framstå som det bästa regeringsalternativet för SD i det första läget, regeringsbildningen. Sedan kan den koalitionen regera med skuld & skam-argumentet mot den andra sidan (som S lyckats relativt bra med under den här perioden, så bra att man ju landade i Decemberöverenskommelsen). 

Allt detta dock under förutsättning att SD alls gör ett bra val (och dessutom mycket beroende på hur  övriga partier lyckas). Och det finns ganska mycket som tyder på betydande nedgång för SD. 
  • Draken55
    FDFMGA skrev 2017-11-23 21:55:06 följande:
    Det tror inte jag, men det är ju inte omöjligt.
    Ok, får jag fråga, var det du som menade att M snart skulle vara ett 10% -parti, bara så vi har koll på vem som kommer med denna förutsägelse.
  • Draken55

Gösta Berglings saga,  oj vad viktigt den känns idag, när i princip hela vänstern kastat allt som har med Sverige att göra i slasken, när allt som är svenskt bespottas, när till och med Kulturministern är på konferenser där man påtstår att mjölk!, är rasistiskt! 
    samme kulturminister som försöker ordna om alla museer så att de inte skildrar svensk histoia , som vi känner den,
    samme kulturminister som nyligen gav medalj till den nu sexbrottsmisstänkte kulturpersonligheten, som fått miljoner i statliga bidrag....

Plötsligt blir ett gammalt epos väldigt viktigt...??    Hyckleriet är så stort att man inte orkar bry sig snart.

• FDFMGA
    Draken55 skrev 2017-11-24 11:36:10 följande:
    Ok, får jag fråga, var det du som menade att M snart skulle vara ett 10% -parti, bara så vi har koll på vem som kommer med denna förutsägelse.
    Nja, det var visst någon person som ville slå vad om 10.000 kronor och som sedan började dilla om förföljelse av högeråsikter när inlägget raderades. Hen förstod aldrig att FL inte är en vadslagningssajt och att det skulle vara olagligt om det anordnades vadslagning om så stora belopp här på en familjesajt.

Det var ungefär som den där kraken som tutade om att politikerna bestämt att alla ska jobba tills de fyllt 69 år, alltså att man vissa problem med att förstå det vanligt folk begriper omedelbart.

Jag försökte hjälpa personen som ville slå vad genom att föreslå ett vad om en symbolisk krona där mitt påstående är att S kommer att ingå i regeringen även efter valet.

Det vadet ville hen inte anta.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-11-24 10:40:21 följande:
    Rent strategiskt är det ju så, att den sida som initialt tar regeringsmakten kommer att ha initiativet senare.

Låt säga att SD väljer att stödja en Alliansregering kommer S därefter att behöva förklara varför man hämtar stöd från SD om man vill påverka Alliansens politik (och vice versa). 

Så ur ett strategiskt perspektiv är det mest rationellt att framstå som det bästa regeringsalternativet för SD i det första läget, regeringsbildningen. Sedan kan den koalitionen regera med skuld & skam-argumentet mot den andra sidan (som S lyckats relativt bra med under den här perioden, så bra att man ju landade i Decemberöverenskommelsen). 

Allt detta dock under förutsättning att SD alls gör ett bra val (och dessutom mycket beroende på hur  övriga partier lyckas). Och det finns ganska mycket som tyder på betydande nedgång för SD. 
    Det är möjligt under förutsättning att regeringen inte är beroende av SD.

Jag har bara lite svårt för argumentet att det parti som röstar på samma alternativ som SD är beroende av dem.

Argumentet förs ju fram från bägge sidor men är en smula infantilt till sitt innehåll oavsett avsändarens politiska tillhörighet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Draken55
    FDFMGA skrev 2017-11-24 11:52:01 följande:
    Nja, det var visst någon person som ville slå vad om 10.000 kronor och som sedan började dilla om förföljelse av högeråsikter när inlägget raderades. Hen förstod aldrig att FL inte är en vadslagningssajt och att det skulle vara olagligt om det anordnades vadslagning om så stora belopp här på en familjesajt.

Det var ungefär som den där kraken som tutade om att politikerna bestämt att alla ska jobba tills de fyllt 69 år, alltså att man vissa problem med att förstå det vanligt folk begriper omedelbart.

Jag försökte hjälpa personen som ville slå vad genom att föreslå ett vad om en symbolisk krona där mitt påstående är att S kommer att ingå i regeringen även efter valet.

Det vadet ville hen inte anta.
    Vaddå nja?  Ja eller nej, tack.  Du svammlar nåt otroligt.

" ungefär som..  den där kraken...."  Nej det är det inte alls.  
  • Anonym (Guttaperka)
    FDFMGA skrev 2017-11-24 11:55:32 följande:
    Det är möjligt under förutsättning att regeringen inte är beroende av SD.

Jag har bara lite svårt för argumentet att det parti som röstar på samma alternativ som SD är beroende av dem.

Argumentet förs ju fram från bägge sidor men är en smula infantilt till sitt innehåll oavsett avsändarens politiska tillhörighet.
    Håller helt med om det fetstilta. Men så har det knappast sett ut.

Det finns medlemmar på den här sidan (inte i den här tråden dock) som har uttryckt att oavsett vad SD förslår (tror det handlade om cykelvägar den gången) måste ett sansat parti rösta emot - eftersom SD är ett rasistiskt parti vars förslag därmed är rasistiska per automatik. Många höll med. 

Liknande tankegångar förs fram av i den politiska debatten (om än inte lika tydligt). 
  • Draken55
    King Markatta skrev 2017-11-24 16:19:26 följande:

S-minister försökte smita från skatten på inkomster på närmare 250 000 från EU - upptaxeras nu av Skatteverket:

www.expressen.se/nyheter/s-ministern-ville-inte-skatta-for-eu-inkomster/

Kasta skit på de som möjliggör välståndet i Sverige, industrifolket, går bra, men själv har de inga problem med minimalskatt..  vilket sanslöst hyckleri.
  • K Markatta

Vi fortsätter väl på samma tema:

www.svt.se/nyheter/inrikes/mona-sahlin-straffas-for-skattebrott

Från artikeln:

Villkorlig dom och 50 dagsböter på 23.000 kronor för två fall av skattebrott. Det blir följden för Mona Sahlin, tidigare partiledare för Socialdemokraterna.

Brotten gäller utelämnade inkomster på dels 106.193 kronor i fjolårets deklaration, dels 151.072 kronor i deklarationen som lämnades in 2015. Skatt på 217.204 kronor har riskerat att undanhållas staten, skriver åklagaren i strafföreläggandet.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?