• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-11-22 13:36:20 följande:
    Igår sa Jimmie Åkesson sagt att han är villig att fälla en Alliansregering. Vad säger nu Stefan Löfven, är han villig att med SD sänka en Alliansregering?
    Stefan Löfven har ju redan förklarat att han sitter kvar efter valet.

Helt rimligt iom att S är det största partiet.

Så det kommer att börja med att de forna allianspartierna får göra gemensam sak med Åkesson, somliga med obehagskänslor, andra med glädje.

Vem vet, kanske man kan ordna en liten MSD-gemensam förbrödningstillställning då i batikhäxejaktens tid.

Jag tror M och SD kommer att finna varandra, kanske Hanif Bali kan fungera som en förbindelselänk partierna emellan. Jag har fått uppfattningen att han är omtyckt bland sverigedemokraterSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuw
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-11-22 09:44:19 följande:

Jag tror att både S och M har goda förutsättningar att öka på bekostnad av framförallt SD den närmaste tiden (vi får väl se vilka skandaler som uppdagas på SD:s landsdagar ;)).

Så du tror att enda möjligheten att plocka röster av SD är om det kommer fram några skandaler. Du har verkligen låg tilltro till den politiska attraktionskraften hos S och M.
  • Draken55
    FDFMGA skrev 2017-11-22 14:10:58 följande:
    Stefan Löfven har ju redan förklarat att han sitter kvar efter valet.

Helt rimligt iom att S är det största partiet.

Så det kommer att börja med att de forna allianspartierna får göra gemensam sak med Åkesson, somliga med obehagskänslor, andra med glädje.

Vem vet, kanske man kan ordna en liten MSD-gemensam förbrödningstillställning då i batikhäxejaktens tid.

Jag tror M och SD kommer att finna varandra, kanske Hanif Bali kan fungera som en förbindelselänk partierna emellan. Jag har fått uppfattningen att han är omtyckt bland sverigedemokraterSkrattande
    Du , det är nog talmannen som bestämmer det, eller du tror på allvar att vi lever i en diktatur??  Dina kunskaper förklarar mycket av vad du säger och tror här.
  • Anonym (Guttaperka)
    Draken55 skrev 2017-11-22 13:18:12 följande:
    Att S skulle locka tillbaka de som flytt till SD ser jag som helt osannolikt.

Det är bara partiledningen där som står emot MPs extremism, flera grenar inom S , SSU s-tanterna, s-religiösa, vill att fler flyktingar ska få stanna.
    Håller inte med dig om första stycket.

Beträffande det övriga tror jag (utan att ha en aning) att S och organisationerna kopplade till S vet att partiledningen är stark - i så motto att det inte finns några andra namn som skulle kunna ta över om partiet väljer att köra över den. Däremot är det djupt problematiskt att S samarbetar med MP ur ett ideologiskt perspektiv (även om det har visat sig vara ett högst lyckat samarbete ur ett maktperspektiv de föregående åren). Som jag ser det handlar dock frågan inte om någonting annat än om vi ska ha ett fungerande asylsystem eller om vi ska låta dem stanna som vi tycker synd om. Där hoppas jag att man försvarar systemet, men vem vet... 
  • Anonym (Guttaperka)
    nattuw skrev 2017-11-22 14:19:23 följande:
    Så du tror att enda möjligheten att plocka röster av SD är om det kommer fram några skandaler. Du har verkligen låg tilltro till den politiska attraktionskraften hos S och M.
    Det är märkligt att skandaler verkar rinna av SD varje gång.

Men det jag påstår är att SD:s linje beträffande invandringspolitiken numera i princip helt har accepterats av såväl S som M. Och eftersom det i huvudsak är SD:s huvudfråga (enda seriösa fråga) finns det inte så stor anledning att välja SD istället för S eller M.
  • Bobby Clarke
    Draken55 skrev 2017-11-22 14:37:27 följande:

Du , det är nog talmannen som bestämmer det, eller du tror på allvar att vi lever i en diktatur??  Dina kunskaper förklarar mycket av vad du säger och tror här.

Ja det var länge sedan många av oss genomskådade de bristfälliga kunskaperna.

Ser tyvärr ingen ljusning heller utan gropen blir bara djupare och djupare.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-11-22 13:38:08 följande:

Först hittar man på en lag som tvingar kommuner att ta emot nyanlända, oavsett kapacitet. Sedan så blir man upprörd när kommunerna ger invandrarna förtur. Vilket skämt.

www.svt.se/nyheter/inrikes/etableringsminister-ylva-johansson-inte-rimligt-att-nyanlanda-gar-fore-andra

Skämtet var större förut när kommuner som Malmö, Södertälje och kranskommuner till Stockholm och Malmö fick ta allt ansvar för hela Sveriges flyktingmottagande. Det är självklart inte bra att flyktingar får förtur till bostäder men detta beror till stor del på att det har byggts alldeles för lite lägenheter under en lång rad år. Under åren 2007 - 2014 ökade Sveriges befolkning i genomsnitt med ca 100 000 personer per år samtidigt som det i genomsnitt bara byggdes 20 000 bostäder per år. Inte konstigt att det gick åt fanders.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bobby Clarke
    KillBill skrev 2017-11-22 18:46:52 följande:

Skämtet var större förut när kommuner som Malmö, Södertälje och kranskommuner till Stockholm och Malmö fick ta allt ansvar för hela Sveriges flyktingmottagande. Det är självklart inte bra att flyktingar får förtur till bostäder men detta beror till stor del på att det har byggts alldeles för lite lägenheter under en lång rad år. Under åren 2007 - 2014 ökade Sveriges befolkning i genomsnitt med ca 100 000 personer per år samtidigt som det i genomsnitt bara byggdes 20 000 bostäder per år. Inte konstigt att det gick åt fanders.

Håller med om att det byggdes alldeles för lite under de åren och, med det i facit är det ju en gåta att den sittande regeringen öppnade svängdörrarna och släppte in allt med två ben i landet.
  • nattuw
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-11-22 15:38:53 följande:
    Det är märkligt att skandaler verkar rinna av SD varje gång.
    Det är egentligen inte särskilt märkligt. Bevakningen av SD har varit så onyanserad och av så låg kvalité att SD väljarna oftast inte haft någon anledning att ta skandalerna på allvar. De har helt enkelt blivit så van vid att kunna rycka på axlarna och avfärda allting som en hönsgård skapad av en fjäder att inte ens befogad kritik längre tas på allvar.

Dessutom har SD väljarna tidigare, oavsett skandaler, inte haft några egentliga politiska alternativ till SD. Ingen annan tog dem på allvar utan gjorde tvärt om allt de kunde för att alienera, förlöjliga och förfölja dem eftersom de hade fel åsikter. Huruvida övriga partiers politiska omsvängning kan ändra på det återstår att se.
  • Anonym (Guttaperka)
    nattuw skrev 2017-11-22 21:27:30 följande:

Det är egentligen inte särskilt märkligt. Bevakningen av SD har varit så onyanserad och av så låg kvalité att SD väljarna oftast inte haft någon anledning att ta skandalerna på allvar. De har helt enkelt blivit så van vid att kunna rycka på axlarna och avfärda allting som en hönsgård skapad av en fjäder att inte ens befogad kritik längre tas på allvar.

Dessutom har SD väljarna tidigare, oavsett skandaler, inte haft några egentliga politiska alternativ till SD. Ingen annan tog dem på allvar utan gjorde tvärt om allt de kunde för att alienera, förlöjliga och förfölja dem eftersom de hade fel åsikter. Huruvida övriga partiers politiska omsvängning kan ändra på det återstår att se.

Håller fast vid att det är märkligt. Det finns ju så många exempel på idiotier på alla nivåer att varje sansad människa måste dra sig för att ge någon makt åt dem. Har du läst reportaget i nyheter idag om Pavel Gamov? Han var nära partitoppen och en person med viss makt vad det verkade.

Sedan håller jag med om att det återstår att se hur särskilt S och M anammande av huvuddragen i SDs flyktingpolitik kommer att tas emot. Mycket tyder på att SD haft en del i omsvängningen, och det tycker jag SD ska ha en eloge för (även om jag tveklöst är för en mycket generös invandring måste den samtidigt vara effektiv och rimlig). Men numera finns ju inte ens det skälet till att rösta på SD. Kvar är då bla S (beroende på hur man hanterar MP).
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?