• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Draken55
    KillBill skrev 2017-12-02 11:44:58 följande:

Nu tänker du fel. Det var Ulf Kristerssons som åkte taxi för 50 000 kr om året och han är moderat.

Du är en lättviktare i debatt, ingen har anklagat partiledare för hur mycket de åker taxi, va pratade om en lokalpolitiker i stockholm, en självutnämd småpåve.

Jämföra äpplen och päron, det är ännu en av dina paradgrenar, väx upp!
  • KillBill
    Draken55 skrev 2017-12-02 12:42:41 följande:

Du är en lättviktare i debatt, ingen har anklagat partiledare för hur mycket de åker taxi, va pratade om en lokalpolitiker i stockholm, en självutnämd småpåve.

Jämföra äpplen och päron, det är ännu en av dina paradgrenar, väx upp!

1.Ulf Kristersson var inte partiledare bär han åkte taxi för 50 000 kr per per år

2. Vilken lokalpolitiker har åkt taxi för 50 000 kr per år (Inte Karin Wanngard i alla fall)?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 11:02:07 följande:

Tycker du att det är rimligt med platt skatt d.v.s. att de som tjänar minst exempelvis en lokalvårdare ska betala samma procentuella skatt som en höginkomsttagare, verkställande direktörer etc.? Det tycker inte jag. Är du medveten om att ett sådant system skulle man flytta skattebördan från de som tjänar mest till de som tjänar minst? Tycker du verkligen att det skulle vara rimligt?

Jag önskar ingen skattehöjning till lokalvårdaren, snarare tvärtom. Riktigt låga inkomster borde inte beskattas överhuvudtaget.

Verkställande direktörer är ett konstigt exemel eftersom lönerna varierar oerhört bland dessa. Jag tänker mig hantverkaren som jobbar en massa extratimmar för att få råd med drömresan. Varför hen drabbas av pomperipossa?

Genom de förändringar jag föreslår skulle medelinkomsttagare få en rejäl morot att lägga det där lilla extra. Därmed skulle de kunna drömrenovera sommarstugan, köpa tjänster o.s.v vilket skulle generera jobb och löseförhöjningar till andra grupper. Den stora vinnaren skulle vara staten som skulle få in mycket mer skattepengar.

Istället för mina idéer får vi vänsterpolitik som leder till stagnation, svartjobb och sämre välfärd. Var och en väljer själv.

• Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 11:44:58 följande:

Nu tänker du fel. Det var Ulf Kristerssons som åkte taxi för 50 000 kr om året och han är moderat.

Och vad är problemet med det menar du?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-12-02 10:10:14 följande:
    Jag har svårt att ta människor som jobbar svart och klagar på samhällets resurser på allvar. 
    Som dina toppsåssar som fuskar med skatten?

Ska komma ihåg dina ord.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Anonym (mr happy) skrev 2017-12-02 13:11:35 följande:
    Jag önskar ingen skattehöjning till lokalvårdaren, snarare tvärtom. Riktigt låga inkomster borde inte beskattas överhuvudtaget.

Verkställande direktörer är ett konstigt exemel eftersom lönerna varierar oerhört bland dessa. Jag tänker mig hantverkaren som jobbar en massa extratimmar för att få råd med drömresan. Varför hen drabbas av pomperipossa?

Genom de förändringar jag föreslår skulle medelinkomsttagare få en rejäl morot att lägga det där lilla extra. Därmed skulle de kunna drömrenovera sommarstugan, köpa tjänster o.s.v vilket skulle generera jobb och löseförhöjningar till andra grupper. Den stora vinnaren skulle vara staten som skulle få in mycket mer skattepengar.

Istället för mina idéer får vi vänsterpolitik som leder till stagnation, svartjobb och sämre välfärd. Var och en väljer själv.
    Kunde inte skrivit det bättre själv.

Mer i ämnet:

http://www.st.nu/opinion/insandare/platt-skatt-ger-miljardbelopp-till-statskassan
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • nattuw
    Anonym (mr happy) skrev 2017-12-02 10:26:37 följande:
    Men den som tjänar 50k förtjänar inte 62% marginalskatt.
    Ingen förtjänar 62% skatt. Att få behålla hälften av sin inkomst borde vara en mänsklig rättighet.

Är någon sedan avundsjuk på att vissa tjänar mer än de själva får de diskutera införandet av maxlöner. Många på vänstersidan har den underliga inställningen att jämlikhet skall skapas genom att dra ner de som har det bäst istället för att höja de som har det sämst och då är ett lönetak effektivare än höga skatter.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-12-02 13:11:35 följande:

Det är orealistiskt att tro att vi kan satsa på att förstärka försvaret, rättsväsendet, vård, skola och omsorg om de som tjänar mest ska få kraftiga skattesänkningar och de som tjänar minst helt ska slippa skatt. Därför är det inte särskilt konstigt att de som önskar en sådan politik inte utgör mer än någon promille av befolkningen.  Det finns inget Riksdagsparti som vill slopa statlig inkomstskatt därför att man förstår att det inte skulle fungera i praktiken.

• KillBill
    nattuw skrev 2017-12-02 16:08:48 följande:
    Ingen förtjänar 62% skatt. Att få behålla hälften av sin inkomst borde vara en mänsklig rättighet.

Är någon sedan avundsjuk på att vissa tjänar mer än de själva får de diskutera införandet av maxlöner. Många på vänstersidan har den underliga inställningen att jämlikhet skall skapas genom att dra ner de som har det bäst istället för att höja de som har det sämst och då är ett lönetak effektivare än höga skatter.

Jag tycker du gör fel när du stirra dig blind på marginalskatten. Tittar du på hela inkomsten så är det ingen som betalar 62 % i skatt på hela inkomsten. 

• Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 18:37:01 följande:

Det är orealistiskt att tro att vi kan satsa på att förstärka försvaret, rättsväsendet, vård, skola och omsorg om de som tjänar mest ska få kraftiga skattesänkningar och de som tjänar minst helt ska slippa skatt. Därför är det inte särskilt konstigt att de som önskar en sådan politik inte utgör mer än någon promille av befolkningen.  Det finns inget Riksdagsparti som vill slopa statlig inkomstskatt därför att man förstår att det inte skulle fungera i praktiken.

Nu innebar ju mitt förslag oförändrad skatt för de som tjänar över 100k/månad, så du behöver inte oroa dig för de som tjänar mest. Och jag vill som sagt inte slopa statlig inkomstskatt, bara höja gränsen till en rimlig nivå.

Självklart skulle mitt förslag fungera i verkligheten. Alla länder i hela världen har för bövelen lägre marginalskatter än Sverige. Är de orealistiska?

Vänstertänket går ut på att de mest produktiva, och framförallt de som skulle kunna bidra med mer, ska skattetryckas ner i soffan. Av rättviseskäl vill staten inte ha in mer skattepengar från dem.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?