• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Rataxes
    Anonym (mr happy) skrev 2017-11-30 21:33:35 följande:
    Hörde om ett gäng som vid sidan av ordinarie arbete öppnat ett litet gym. Gymet arrangerar s.k "träningsresor" och vips kan man åka på solsemester på bolagets pengar.

Skatteplanering börjar bli väldigt populärt.
    Kreativt
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-11-30 23:27:46 följande:

Arbetsgivaravgiften är på drygt 30 %. I ditt räkneexempel är den 50 %, varför?

Förmånsbeskattning är egentligen inte ytterligare en skatt utan handlar om att förmåner som arbetsgivaren ger en anställd ska beskattas som lön. Om din arbetsgivare ger dig luncher till ett värde av 2 000 kr men du behöver bara betala 1 000 kr för luncherna så räknas 1 000 kr som lön och det är rimligt.

Så ditt exempel höll inte om du inte lägger till trängselskatt etc. Vad oväntat..

7500 är drygt 30% av 20000. Frågor på det?

När scopet breddas för vad som ska beskattas som inkomst så är detta en ökning av skattetrycket. Det är fakta.

Att luncher förmånsbeskattas har varit ett faktum under några decennier, av den anledningen kan det uppfattas som rimligt. Att det anses vara en förmån att ställa ifrån sig bilen, är relativt nytt och sjukt irriternade för de som drabbas av höjd skatt till följd av detta.

Det är bara en tidsfråga innan kaffeautomaterna, fruktkorgen, toaletterna m.m börjar förmånsbeskattas. Gränsen flyttas hela tiden. Tillgång till skrivbord? Omklädningsrum. Kranvatten till matlådan? Cykelställ? Torkrum? 

Att arbetaren är tvungen att ta en rejäl kostnad för att möjliggöra arbete är inget de rödgröna intresserar sig för.

• Rataxes
    KillBill skrev 2017-11-30 14:56:41 följande:

Fast det stämmer inte att regeringen höjer skatterna. Nästa år sänker regeringen skatterna med 6 miljarder kronor och regeringen bedömer att staten även kommer sänka skatterna år 2019 och 2020.

För övrigt så bidrar du och andra som jobbar svart till att skatterna inte kan sänkas. Det är både egoistiskt och kontraproduktivt att jobba svart om man vill att skatterna ska sänkas. 

https://www.skattebetalarna.se/kampanj/skattesmall-nej-tack

Jag får ännu högre marginalskatt nästa år.

Om du ska prata skattemoral kan du ju börja med dina toppsåssar som gjort allt för att undvika skatt...

Det är inte egoistiskt, det är en livsstil för oss glesbygdsbor. Byta tjänster med varandra osv. Vi betalar lika mycket i skatt som stadsborna, men "vad fan får vi för det?"

exempel: enda gången vi ser till polisen är när de fått order om att djävlas med ungdomar som kör EPA-traktorer... Glöm att de kommer p.g.a. inbrott eller stöld. Inte ens pågående brott kan de åka på. I grannbyn löste man det genom att klå upp ett par båtmotortjuvar ordentligt och slå sönder deras skåpbil. De kommer knappast tillbaks dit. Nu är jag ingen förespråkare för våld, men det är dithän vi är på väg.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-12-01 17:23:17 följande:
    https://www.skattebetalarna.se/kampanj/skattesmall-nej-tack

Jag får ännu högre marginalskatt nästa år.

Om du ska prata skattemoral kan du ju börja med dina toppsåssar som gjort allt för att undvika skatt...

Det är inte egoistiskt, det är en livsstil för oss glesbygdsbor. Byta tjänster med varandra osv. Vi betalar lika mycket i skatt som stadsborna, men "vad fan får vi för det?"

exempel: enda gången vi ser till polisen är när de fått order om att djävlas med ungdomar som kör EPA-traktorer... Glöm att de kommer p.g.a. inbrott eller stöld. Inte ens pågående brott kan de åka på. I grannbyn löste man det genom att klå upp ett par båtmotortjuvar ordentligt och slå sönder deras skåpbil. De kommer knappast tillbaks dit. Nu är jag ingen förespråkare för våld, men det är dithän vi är på väg.
    Jag har svårt att ta människor som jobbar svart och klagar på samhällets resurser på allvar. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 10:10:14 följande:
    Jag har svårt att ta människor som jobbar svart och klagar på samhällets resurser på allvar. 
    Det är nog det där med hönan och ägget. Du frågar dig aldrig varför de jobbar svart?

Skattetrycket är perverst på inkomster mellan 38k - 100k. Över 100k kan jag förstå att man anses som höginkomsttagare och borde kunna betala mer. Men den som tjänar 50k förtjänar inte 62% marginalskatt.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-12-02 10:26:37 följande:
    Det är nog det där med hönan och ägget. Du frågar dig aldrig varför de jobbar svart?

Skattetrycket är perverst på inkomster mellan 38k - 100k. Över 100k kan jag förstå att man anses som höginkomsttagare och borde kunna betala mer. Men den som tjänar 50k förtjänar inte 62% marginalskatt.

Tycker du att det är rimligt med platt skatt d.v.s. att de som tjänar minst exempelvis en lokalvårdare ska betala samma procentuella skatt som en höginkomsttagare, verkställande direktörer etc.? Det tycker inte jag. Är du medveten om att ett sådant system skulle man flytta skattebördan från de som tjänar mest till de som tjänar minst? Tycker du verkligen att det skulle vara rimligt?

• Draken55
    KillBill skrev 2017-12-02 10:10:14 följande:
    Bättre om de åker taxi för skattemedel för 50.000 om, året, då är de goda överklass-sossar... respekt!!  not?

Folk har rätt att klaga, vi lever inte i DDR, ännu....
  • Draken55
    Anonym (mr happy) skrev 2017-11-30 21:33:35 följande:
    Hörde om ett gäng som vid sidan av ordinarie arbete öppnat ett litet gym. Gymet arrangerar s.k "träningsresor" och vips kan man åka på solsemester på bolagets pengar.

Skatteplanering börjar bli väldigt populärt.
    Ångrar själv att jag varit lite för ärlig, i princip alla politiker och tjänstemän i stat och kommun tänker ju bara på sig själv och deras plats vid köttgrytan..
  • KillBill
    Draken55 skrev 2017-12-02 11:40:45 följande:
    Bättre om de åker taxi för skattemedel för 50.000 om, året, då är de goda överklass-sossar... respekt!!  not?

Folk har rätt att klaga, vi lever inte i DDR, ännu....

Nu tänker du fel. Det var Ulf Kristerssons som åkte taxi för 50 000 kr om året och han är moderat.

• Draken55
    Anonym (mr happy) skrev 2017-11-27 22:10:58 följande:
    Efter att MP idag visat att man dikterar flyktingpolitiken oavsett rödgrön röra eller Allians, så anar jag att SD kan stiga till höjder som ger godhetsapostlarna spasmiska ryck.
    Varken S eller MP vinner på den "godhetsuppgörelsen".  
    Sverige är ett abdsurdt dårhus, låter utländska  ljugande och bedragande medborgare demonstrera  i och utanför riksdan och påverka politiken.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?