• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (mr happy)
    kvarnfot skrev 2017-05-10 08:07:58 följande:
    Tja du måste ha missat hela grejen med "Decemberöverenskommelsen".....
    Om alliansen tar makten nästa år så skall S enligt denna också lägga sej platt om man inte har stöd för en egen budget för att inte låta SD sabba allt.
    Jo, jag har fattat, men det har inte du.

Den som är folkvald måste göra allt hen kan för att driva den politik hen gick till val på. Allt annat är ett jättesvek mothens väljare. Att lägga sig platt av rädsla för att få igenom sin politik liknar mer diktatur än demokrati.

Som det ser ut nu säger politikerna att vi ska gå och rösta. Därefter avgör politikerna själva vem som ska leda landet.

De har valt en mycket farlig väg.

• Flash Gordon
    Anonym (mr happy) skrev 2017-05-09 22:05:32 följande:
    Jag röstade på Alliansen 2014, men det var ett misstag. Jag trodde inte de skulle lägga sig platt. De släpper igenom dåliga budgetar som vänsterpartiet varit med och utformat. Därmed är de stödpartier till vänsterpartiet. Då röstar jag hellre på s.

Ju fler röster s får desto mindre inflytande till v och mp.

Jag har inget intresse för Alliansen. De har lagt sig platt. De är som Kalle Anka-partiet.

Jag röstade också på Alliansen 2014 och jag var minst lika arg på DÖ som du var. Men det får mig inte att rösta på S för det.

Faktum är att efter nästa val kommer endera S eller M att leda en ny regering. S behöver inte stöd i det.

• K Markatta

Ilmar Reepalu (S) i blåsväder efter nytt klavertramp i SVT-intervju:

utbildning.academedia.se/2017/05/10/mediablogg-varfor-reagerar-vi-inte-pa-logner-langre/

En statlig utredare står i direktsänd TV och blåljuger. I en central och principiellt mycket viktig faktafråga för utredningens slutsatser. Dessutom förmodligen den fråga som styr hela debatten om vinstdrivande företag i välfärden.

Ilmar Reepalu säger så här: "Jag såg i Dagens Samhälle, som kom förra veckan var det väl, att de fyra största skolkoncernerna, de hade en omsättning på 12 miljarder ungefär, och de hade en vinstutdelning på 1,1 miljarder."

Listan på de fyra största skolkoncernerna - och deras utdelning, ser ut så här:

AcadeMedia - 0 kronor
    Internationella Engelska Skolan - 0 kronor
    Kunskapsskolan - 0 kronor
    Thoréngruppen - 13 miljoner kronor

Här uppstår onekligen en viss diskrepans. Något är fel. Hur gick vi från verklighetens 13 miljoner kronor till Ilmar Reepalus 1,1 miljarder? Hur räknar man fel på 1 087 000 000 kronor?

• FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-11 12:56:45 följande:
    Ilmar Reepalu (S) i blåsväder efter nytt klavertramp i SVT-intervju:

utbildning.academedia.se/2017/05/10/mediablog.../

En statlig utredare står i direktsänd TV och blåljuger. I en central och principiellt mycket viktig faktafråga för utredningens slutsatser. Dessutom förmodligen den fråga som styr hela debatten om vinstdrivande företag i välfärden.

Ilmar Reepalu säger så här: "Jag såg i Dagens Samhälle, som kom förra veckan var det väl, att de fyra största skolkoncernerna, de hade en omsättning på 12 miljarder ungefär, och de hade en vinstutdelning på 1,1 miljarder."

Listan på de fyra största skolkoncernerna - och deras utdelning, ser ut så här:

AcadeMedia - 0 kronor
    Internationella Engelska Skolan - 0 kronor
    Kunskapsskolan - 0 kronor
    Thoréngruppen - 13 miljoner kronor

Här uppstår onekligen en viss diskrepans. Något är fel. Hur gick vi från verklighetens 13 miljoner kronor till Ilmar Reepalus 1,1 miljarder? Hur räknar man fel på 1 087 000 000 kronor?
    Var det inte bara så att han sa fel på vinstutdelning och menade vinst.

Vinst kan man fixa och trixa med utan att den nödvändigtvis ger utdelning trots att den inte återinvesteras i verksamheten.

En gissning bara - varför skulle han ljuga om något som är så enkelt att kontrollera.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • kvarnfot
    FDFMGA skrev 2017-05-11 13:30:02 följande:
    Var det inte bara så att han sa fel på vinstutdelning och menade vinst.

Vinst kan man fixa och trixa med utan att den nödvändigtvis ger utdelning trots att den inte återinvesteras i verksamheten.

En gissning bara - varför skulle han ljuga om något som är så enkelt att kontrollera.
    Även om han talade sanning så visar det ju klart att företagen INTE tar ut för höga vinster! Ett företag skall helst ha en marginal på ca 15%. Enligt Reepalu är vinsten 9.1%.
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-05-11 13:43:47 följande:
    Även om han talade sanning så visar det ju klart att företagen INTE tar ut för höga vinster! Ett företag skall helst ha en marginal på ca 15%. Enligt Reepalu är vinsten 9.1%.
    Nej. Jag menade bara att han inte nödvändigtvis ljög.

Jag har inte påstått att han inte gjorde bort sig - för det gjorde han rimligen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Anna12)
    FDFMGA skrev 2017-05-09 22:36:41 följande:

Jag vet egentligen inget om honom och domen mot honom.

Men jag har inga problem att förstå att palestinier inte anser att vad de betraktar som en ockupationsmakts domstol har någon giltighet för dem.

Det var delvis därför jag tyckte artikeln jag länkade till var intressant och belysande - å ena sidan en mördare och terrorist å andra sidan en jämförelse med Nelson Mandela.

Ja enligt programmet på tv idag, så verkar det vara socialdemokraternas grej. Agera som Adolf Hilter, fast utge sig för att vara jämställdhet och rättvisa, usch va vidriga!
  • Anna Lena

Varför skulle dom minska ? Med alla bra förändringar de gör kommer de självklart att öka. Slopad karensdag och deltidsregeln för A-kassa slopad. De kommer öka och det rejält.

• Anonym (Anna12)
    Anna Lena skrev 2017-05-11 21:03:22 följande:

Varför skulle dom minska ? Med alla bra förändringar de gör kommer de självklart att öka. Slopad karensdag och deltidsregeln för A-kassa slopad. De kommer öka och det rejält.

Du kan ha rätt! Då den hjärndöda svensken kan anse att det största problemet i Sverige är 1mindre karensdag.
  • Anna Lena

Ja karensdag är viktigt för många vanliga arbetare. Sen kan ju att i stort sett alla vallöften ät uppfyllda också locka. Och att så många fler fått jobb.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?