• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (mr happy)

Det är väldigt vanligt att sosseriet vinner valet när ekonomin går bra. Inte så konstigt egentligen. När vanligt folk förlorar jobbet i lågkonjunkturen hamnar borgarnas frågor på dagordningen. Borgarna är bäst för ekonomin, men så snart de börjar vända på skutan hamnar mjukare frågor på dagordningen. Då vinner sosseriet och implementerar onödiga avundsjukeskatter som får ekonomin att på kort sikt se bra ut.

Det unika i detta sammanhang var när Reinfeldt lyckades vinna 2006 mitt i brinnande högkonkunktur. Han lyckades påvisa ett allvarligt samhällsproblem mitt i värsta högkonjunkturen. Det var mycket skickligt gjort.

• Ewald01

Rökförbud på alla offentliga platser. Det vore bra!

Idéen fanns ju tidigare (2012). Men varför händer det ingenting? Man ser ju fortfarande rökare på perrongen? Är det ingen som kontrollerar förbudet?

www.aftonbladet.se/nyheter/article14526121.ab

Centerpartiets andre vice ordförande och barnläkaren Anders W Jonsson vill se ett förbud på balkonger, uteserveringar och perronger, säger han till Svenska Dagbladet.

Rökarna får gott leta sig någon annanstans, tycker han.

• KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-05-01 20:14:30 följande:

Det är väldigt vanligt att sosseriet vinner valet när ekonomin går bra. Inte så konstigt egentligen. När vanligt folk förlorar jobbet i lågkonjunkturen hamnar borgarnas frågor på dagordningen. Borgarna är bäst för ekonomin, men så snart de börjar vända på skutan hamnar mjukare frågor på dagordningen. Då vinner sosseriet och implementerar onödiga avundsjukeskatter som får ekonomin att på kort sikt se bra ut.

Det unika i detta sammanhang var när Reinfeldt lyckades vinna 2006 mitt i brinnande högkonkunktur. Han lyckades påvisa ett allvarligt samhällsproblem mitt i värsta högkonjunkturen. Det var mycket skickligt gjort.

Problemet med ditt resonemang är det bygger på felaktiga premisser. Socialdemokraterna har alltid fått ta över makten från de borgerliga partierna när statsfinanserna har varit dåliga. Alla som undersöker hur ekonomin har utvecklats under borgerligt styre kommer finna satt borgarna är bäst på budgetunderskott. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mr happy)

Självfallet är det så. De borgerliga har fattat kloka beslut i lågkonjunkturen och sosseriet har sedan skördat frukterna i högkonjunktur.

Du kan väl inte på allvar tro att en förvirrad Löfvén ligger bakom dagens budgetöverskott?

• KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-05-02 00:17:04 följande:

Självfallet är det så. De borgerliga har fattat kloka beslut i lågkonjunkturen och sosseriet har sedan skördat frukterna i högkonjunktur.

Du kan väl inte på allvar tro att en förvirrad Löfvén ligger bakom dagens budgetöverskott?

Du är skojig du. När alliansen regerade så var trenden tydlig att budgetunderskottet ökade. När den rödgröna regeringen tillträdde och  berättade om sin politik sa en enad allians att nu skulle det bli sämre. Den rödgröna regeringen genomförde sin politik och det blev bättre och nu har staten överskott igen. Då hävdar du att det är alliansen förtjänst

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-01 10:01:06 följande:

Du sätter den statliga skatten i relation till alla skatter (moms, punktskatt, kapitalskatt, arbetsgivaravgifter osv.) och då ser den statliga skatten inte särskild hög ut. Sätter du den statliga skatten i relation till den totala direkta löneskatten (kommunal + statlig löneskatt) så utgör den statliga skatten ca 8% av totalen. Den statliga skatten utgör 56,8 miljarder (mer än kostnaden för hela det svenska försvaret) och jag förstår inte varför du vill förminska summan.

Att tankesmedjor på högersidan såsom Timbro vill ta bort den statliga skatten och presenterar egna beräkningar som gör det lönsamt är inte oväntat men det är väl ungefär som när alliansen sa att jobbskatteavdragen skulle bli lönsamt men där vi idag vet att det resulterade i utförsäljning av statliga tillgångar och ökad statsskuld.

För mig är det ganska enkelt.  Ett slopande av den statliga skatten skulle för den som idag tjänar mellan 0 kr och 38 000 kronor inte ge någon skattesänkning alls medan höginkomsttagaren  som tjänar 80 000 kronor skulle få en skattesänkning på 115 000 kr per år. Detta samtidigt som staten förlorade inkomster på nästan 60 miljarder (ett intäktsbortfall som antingen måste ersättas med andra skatter eller med besparingar). En sådan förändring skulle bara öka klyftorna i samhället och är därför inte av godo. . 

Jag ställde en enkel fråga till dej förra veckan som jag fortfarande inte har fått svar på.
    Om nu Sverige inte längre har världens högsta skatter, vilket land är det då som har det?
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-01 14:41:20 följande:

Intressant att det fortfarande finns folk som tror att jobbskatteavdraget har förbättrat Sveriges ekonomi. Idag har ju tom moderaterna svängt och börjat backa från grundidén med jobbskatteavdrag/arbetslinjen och har nu anammat socialdemokraternas politik och kommer ge pensionärer (som inte jobbar) sänkt skatt.

Ska vi hålla oss till fakta så resulterade alliansens politik  i stora underskott i statsbudgeten och underskotten blev bara större ju fler jobbskatteavdrag som genomfördes. När du tittar på grafen nedan så ska du betänka att alliansen under sin tid vid makten sålde statliga bolag för 160 miljarder kronor och hade de inte gjort detta så hade underskotten alltså varit ännu större..

Att visa grafer över ekonomi under den största lågkonjunkturen sedan 1930-talet och jämföra den med det senaste årens högkonjunktur funkar säker när facken präntar in det i lågutbildade arbetare, men knappast för oss andra. 
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-05-02 08:21:43 följande:
    Att visa grafer över ekonomi under den största lågkonjunkturen sedan 1930-talet och jämföra den med det senaste årens högkonjunktur funkar säker när facken präntar in det i lågutbildade arbetare, men knappast för oss andra. 
    Jag jobbade ganska många år på verkstadsgolvet. Jag delar inte din uppfattning om hur lättmanipulerade arbetare är. Faktum är att min erfarenhet nog är att kunskap och förståelse inte alls behöver vara relaterat till formell utbilldning.

Min uppfattning är att  skrik- och skränhögern tillhör det mest okunniga man kan finna - och då oavsett hur mycket de skryter om utbildningsnivåer.

Kommer osökt att tänka på ett inlägg här på FL igår där en person menade att 40 procent är en fjärdedel. Den sortens okunnighet lyste med sin frånvaro på verkstadsgolvet.

Visst, man kan hävda att ett debilt parti som SD har starkt stöd bland arbetare - men dels minskar stödet och dels har det knappast funnits något parti som intresserat sig för arbetarnas villkor sedan S tog några rejäla kliv åt höger utan att bekymra sig om vad de möjligen lämnade bakom sig.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • kvarnfot
    FDFMGA skrev 2017-05-02 08:50:23 följande:
    Jag jobbade ganska många år på verkstadsgolvet. Jag delar inte din uppfattning om hur lättmanipulerade arbetare är. Faktum är att min erfarenhet nog är att kunskap och förståelse inte alls behöver vara relaterat till formell utbilldning.

Min uppfattning är att  skrik- och skränhögern tillhör det mest okunniga man kan finna - och då oavsett hur mycket de skryter om utbildningsnivåer.

Kommer osökt att tänka på ett inlägg här på FL igår där en person menade att 40 procent är en fjärdedel. Den sortens okunnighet lyste med sin frånvaro på verkstadsgolvet.

Visst, man kan hävda att ett debilt parti som SD har starkt stöd bland arbetare - men dels minskar stödet och dels har det knappast funnits något parti som intresserat sig för arbetarnas villkor sedan S tog några rejäla kliv åt höger utan att bekymra sig om vad de möjligen lämnade bakom sig.
    Jag minns i unga år då jag var på en mindre arbetsplats där vi tjänstemän jobbade rätt nära "arbetarna". Hörde när dom hade fackmöten i fikarummet innan valet hur personen från facket drog sin skrämselpropaganda om borgarna samt en massa floskler som typ dina siffror.
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-05-02 09:28:54 följande:
    Jag minns i unga år då jag var på en mindre arbetsplats där vi tjänstemän jobbade rätt nära "arbetarna". Hörde när dom hade fackmöten i fikarummet innan valet hur personen från facket drog sin skrämselpropaganda om borgarna samt en massa floskler som typ dina siffror.
    Mina siffrorSkrattande

Du syfter förmodligen på KillBills diagram. Kan vara lite svårt att skilja på olika signataurer här på FL, kanske. I synnerhet om man är fullt upptagen med att beundra sin egen spegelbild.

Nåja, vi har väl bara haft tre borgerilga regeringsperioder i Sverige i modern tid. Samtliga har på ett eller annat sätt slutat i kaos.

Klart vi behöver en S-regering nu. Helst ytterligare en mandatperiod. Därefter lär landets ekonomi vaar så solid att vi till och med kan uthärda att borgarna i vanlig ordning spottar på dem som byggt upp landets ekonomi och inför ytterligare ett jobbskatteavdrag, det vill säga att pensionärerna halkan än längre efter.

Vore jag pensionär skulle jag nog må illa av inställningen att de pengar jag tjänat in till pensionen inte betraktas som förtjänade på arbete av de borgerliga partierna.

För övrigt så borde väl en och annan pensionär kunna få lite extrapengar i en folkbildningsinsats där man lärde skrikhögern procenträkning och andra basala kunskaperSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?